میدل‌ایست‌آی بر اساس نتیجه یک پژوهش نوشته است طی ده سال گذشته بیش از ۲۰۰ برنامه ملاقات بین پادشاهی انگلستان و پادشاهی کشورهای عربی برگزار شده است و این یعنی قرارهای دو هفته یک‌بار!

پادشاهی انگلستان و عربستان

همشهری‌آنلاین - فاطمه عباسی: پادشاهی انگلیس از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۲۰۰ بار با «پادشاهان مستبد عرب» دیدار داشته است.

میدل‌ایست‌آی با انتشار این گزارش نوشت: گفته می‌شود اعضای خانواده سلطنتی انگلستان طی ۱۰ سال گذشته معادل یک جلسه در هر دو هفته، با حاکمان عرب برگزار کرده‌اند.

تحقیقات Declassified UK نشان می‌دهد طی ۱۰ سال گذشته و  از زمان سرکوب بهار عربی، ملاقات‌هایی مکرر و تقریبا هر دو هفته یک بار برگزار شده است.

آمارها گواه این است که خانواده سلطنتی بحرین و پس از آن آل سعود بیشترین جلسات را داشته‌اند.

تمام جلسات رسمی بنا به درخواست دولت انگلیس انجام می‌شود و اغلب، دیدارهایی در سطح وزرا نیز برگزار می‌شود.

همچنین در حاشیه این دیدارها، از سرگرمی‌های مشترک همچون مسابقات اسب‌دوانی نیز برای تقویت روابط دوجانبه استفاده می‌شود.

برخی از این جلسات با افراد متهم به نقض جدی حقوق بشر برگزار شده است؛ برای مثال، پسر پادشاه بحرین، ناصر بن‌حمد آل‌خلیفه، که به شکنجه فعالان مدنی متهم است، تاکنون هفت‌بار با اعضای خانواده سلطنتی انگلیس دیدار کرده است.

از دیگرسو تاکنون شش مورد از افراد مخالف با دخالت‌ها و حمایت‌های پادشاهی انگلستان در امور اعراب مجازات شده‌اند.

یکی از آن‌ها خلفان البداوی، فعال عمانی، بود که به دلیل اعتراض به انتقال پرهزینه اسب‌های سلطان قابوس فقید به لندن برای برای شرکت در جشن بزرگداشت شصتمین سالگرد پادشاهی ملکه الیزابت دوم در سال ۲۰۱۲، بازداشت و شکنجه شد.

بر اساس محاسبات، مالیات‌دهندگان انگلیسی از سال ۲۰۱۱ حداقل ۱.۴ میلیون پوند برای تورهای سلطنتی پادشاهان خاورمیانه پرداخت کرده‌اند.

این آمار عجیب در حالی منتشر شده که به نظر می‌رسد رقم واقعی بالاتر نیز باشد زیرا سوابق سفرها تنها در صورتی که بالای ده هزار پوند هزینه داشته باشند ثبت می‌شوند.

سفر یک شبه‌شاهزاده چارلز به عمان پس از فوت سلطان قابوس، ۲۱۰ هزار پوند هزینه داشته و این در حالی است که بایگانی خانواده سلطنتی انگلیس مخفی است و جزئیات روابط فاش نمی‌شود.

اما آنچه در جریان ویکی لیکس علنی شد، اهمیت پیوندهای سلطنتی به عنوان ابزار سیاست خارجی انگلیس در خاورمیانه را تأیید می‌کند.

دولت ملکه الیزابت تلاش بسیاری دارد که با وجود دستگیری‌ها و تحقیقات جنایی، روابط خود با سلطنت‌های عربی را بهبود بخشد. 

کد خبر 587018
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha