یک جمعیت‌شناس می‌گوید: یک‌سوم جمعیت مردهای ایران تنها و مجرد زندگی می‌کنند و ۶۰ هزار مرد متاهلِ ۱۰ تا ۱۸ ساله در کشور داریم که معادل ۲ درصد جمعیت مردان است.

جوانان - جمعیت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بیش از نیمی از جمعیت ایران را جامعه مردان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۳۴ میلیون نفر بیش از ۱۰ سال سن دارند و از این تعداد ۲۱ میلیون نفر دارای همسر هستند، اما نکته قابل توجه اینجاست که حدود ۲ درصد از پسران ۱۰ تا ۱۸ ساله یعنی معادل ۶۰ هزار نفر متاهل‌اند.  

شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس در گفت و گو با ایسنا، ضمن ارائه آماری از وضعیت مردان جامعه در کشور می‌گوید: براساس آمارهای سال ۹۵ و طبق گزارش‌های موجود، در حال حاضر ۸۴ میلیون نفر جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۴۳ میلیون نفر (معادل ۵۰.۵ درصد) «مرد» هستند؛ از این ۴۳ میلیون نفر، ۱۰.۵ میلیون نفر زیر ۱۵ سال، ۳۰ میلیون نفر ۱۵ تا ۶۴ سال و حدود ۳ میلیون نفر ۶۵ سال به بالا هستند.

وی با بیان اینکه به طور کلی ۳۴ میلیون نفر از مردان کشور بیش از ۱۰ سال سن دارند، درباره وضعیت تاهل جامعه «مردان» توضیح می‌دهد: از تعداد ذکرشده، ۲۱ میلیون نفر دارای همسر، ۳۵۰ هزار نفر بدون همسر بر اثر فوت، ۴۰۰ هزار نفر بدون همسر به دلیل طلاق و ۱۲ میلیون نفر ازدواج نکرده هستند؛ به عبارتی حدود یک‌سوم جمعیت مردانِ ۱۰ سال به بالا مجرد هستند. 

آماری از ازدواج پسران ۱۰ تا ۱۸ ساله

این جمعیت‌شناس در پاسخ به این سوال که چند نفر از پسران زیر ۱۸ سال ازدواج کرده‌اند نیز بیان می‌کند: از جمعیت ۱۰ تا ۱۴ ساله پسران حدود ۱.۲ درصد و در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله پسران ۲.۳ درصد ازدواج کرده‌اند که به طور میانگین حدود ۲ درصد از پسران ۱۰ تا ۱۸ ساله (معادل ۶۰ هزار نفر) ازدواج کرده‌اند و متاهل‌اند.  

به گفته کاظمی‌پور، بیشترین سهم ازدواج مردان زیر ۱۸ سال در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و کرمان است. 

به گفته کاظمی‌پور، از ۲۴ میلیون خانواری که در ایران زندگی می‌کنند، ۲۱ میلیون خانوار «مردسرپرست» و حدود ۳ میلیون خانوار «زن‌سرپرست» هستند. همچنین حدود ۷۰۰ هزار خانوار یک نفره مردسرپرست در کشور زندگی می‌کنند.  

۲.۵ میلیون مرد در جستجوی کار

این جمعیت‌شناس درباره وضعیت اشتغال پسران زیر ۱۸ سال نیز این طور توضیح می‌دهد: در آمارها وضعیت اشتغال نیز براساس جمعیت ۱۰ سال به بالا محاسبه می‌شود و ۳۴ میلیون نفر از مردان ایران ۱۰ سال به بالا هستند که از این تعداد ۱۱ میلیون نفر غیرفعال و ۲۲ میلیون نفر فعال هستند. از این ۲۲ میلیون نفر، ۱۹.۵ میلیون نفر شاغل و ۲.۵ میلیون نفر بیکارِ درجستجوی کارند.

بنابر اظهارات کاظمی‌پور، از این ۱۹.۵ میلیون نفر شاغل در جمعیت مردان، حدود ۳ میلیون نفر در بخش دولتی مشغول به کار هستند؛ حدود ۱۸ میلیون نفر به نحوی بیمه هستند و ۲ میلیون نفر دارای کار غیررسمی هستند و فعلا بیمه نیستند. 

۱۰ درصد پسران ۱۰ تا ۱۸ساله شاغل‌اند

این جمعیت‌شناس در ادامه درباره وضعیت اشتغال پسران زیر ۱۸ سال نیز اظهار می‌کند: از میان جمعیت پسران زیر ۱۸ سال، حدود ۱۰ درصدشان شاغل، ۲ درصد بیکار و مابقی محصل هستند.

به گفته وی، بیشترین میزان اشتغال جوانان زیر ۱۸ سال به ترتیب مربوط به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده است.

۱۰ میلیون نفر از جمعیت ۶ سال به بالای مردان، دانشجو یا محصل‌اند

وی با اشاره به وضعیت آموزش و تحصیلات جامعه مردان همچنین می‌گوید: ۳۷ میلیون نفر از مردان در ایران بیش از ۶ سال سن دارند که از این تعداد ۱۰ میلیون نفر محصل یا دانشجو و بقیه یا شاغل، بیکار بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و یا از کار افتاده هستند. از این تعداد، ۴۲ درصد ابتدایی، ۱۷ درصد راهنمایی، ۱۱ درصد متوسطه، هفت درصد پیش دانشگاهی و ۲۲ درصد نیز در حال تحصیل در آموزش عالی هستند. 

۷۲ سال؛ امید زندگی مردان

افزایش فوت مردها در بهار و تابستان ۹۹

کاظمی‌پور در ادامه به میزان مرگ و میر مردان کشور اشاره می‌کند و با بیان اینکه میزان امید زندگی در جامعه آقایان حدود ۷۲ سال است، می‌افزاید: در سال ۹۸ حدود ۳۷۰ هزار فوت رخ داد که ۵۷ درصد از فوتی‌ها در مردان اتفاق افتاد. در واقع میزان فوت مردان همواره از زنان بیشتر است. 

این جامعه‌شناس به آمارهای اعلام‌شده توسط ثبت احوال درخصوص میزان مرگ و میر در بهار و تابستان سال ۹۹ نیز اشاره و بیان می‌کند: در دو فصل بهار و تابستان مرگ و میر مردان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ هزار مورد افزایش داشته است که می‌توان آن را ناشی از کرونا دانست. این درحالی است که مرگ و میر در جامعه زنان حدود ۱۵ هزار مورد افزایش داشته است. 

او ادامه می‌دهد: بیشترین عامل مرگ، انواع بیماری‌های قلبی و عروقی است که ۴۰ تا ۵۰ درصد مرگ‌ها را پوشش می‌دهد. همچنین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در مردان بیشتر از زنان است. به طوری که تصادفات برای مردان در رتبه دوم و برای زنان در رتبه سوم قرار دارد. این درحالی است که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان برای زنان در رتبه دوم قرار دارد. 

زندگی سخت نان‌آوران خانه

کاظمی‌پور در ادامه با اشاره به مسائل جامعه مردان اظهار می‌کند: مردان نان‌آور خانواده هستند و بسیاری از آنها شغل آزاد دارند و هزینه آن بسیار بالاست. چندین سال است که بحث تورم وجود داشته و امسال نیز با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم که در پی آن هزینه‌های زندگی برای خانواده‌ها به ویژه مردان که نان آور هستند سخت شده است.

کد خبر 587007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • NL ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    8 2
    پسر ده ساله من كه از نظر محققان شما مرد شده زن مي خواد ، ميخوام برم براش بريم خواستگاري!! اين چه جور آمار دهي شده؟! در كجاي دنيا آمارهاي مربرط به بچه ها و نوجوانان در سنين بلوغ رو با افراد بزرگسال يكي مي كنن كه اين خانم محترم انجام ميده؟! آخه خدا به آدم عقل داده
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    3 5
    قابل توجه نمایندگان مجلس که لایحه تعیین سن ازدواج رو کنار گذاشتند
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      7 1
      حالا کنار هم نمیذاشتن میخواستن 13سال یا 9 سال رو تصویب کنن از این مجلس آبی گرم نمیشه
    • حسین پور IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      12 1
      نمایندگان مجلس کارهای مهم تری مثل دعوت از برخی چهره ها برای انتخابات ، داد و فریاد درباره برجام و سیلی زدن به صورت سربازها دارنذ
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    12 0
    پدر مادرها در برخی نقاط دچار فقر اقتصادی و فرهنگی هستند که دست به چنین ازدواج هایی برای فرزندان خود میزنند مسئولانمان هم دچار خواب آلودگی یا فقر فهم و درک هستند که اجازه میدهند بچه در این سن و سال وارد زندگی مشترک شود
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      3 2
      گل گفتی داداش
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    8 0
    باید جلوی ازدواج در سن پایین گرفته شود بچه 10 یا 15 یا حتی 18 ساله چه می فهمد از زندگی مشترک که او را ب عقد کسی درمیاورند و بدبخت میکنند
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    6 9
    واقعا فکر بعضی ها عوض نشده هجده ساله قدیم با هجده ساله الان فرق داره چرا اصرار دارید سن یه عدده و آدم تو هر سنی میتونه ازئواج کنه
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    11 0
    دردناکتر از ازدواج در سن پایین آنجایی است که نوشته اید 10 درصد پسران 10 تا 18 ساله شاغل‌اند این بچه ها وقت درس و مدرسه و بازیشان است نه اینکه سر چهارارهها گل بفروشند و سیگار رد و بدل کنند و شیشه ماشین تمیز کنن
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    13 0
    کاش من هم یکی از اون یک سوم مردهایی بودم که تنها زندگی میکنن دیگه بریدم
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    7 2
    امید در مردان کاهش یافته است به همین علت مرگ آنها بیشتر است ، درگیر شدن به مواد مخدر ، مشروبات الکلی، سیگار ، رژیم بد غذایی ، دوری از ورزش ، استرس زیاد ، در مردان خیلی زیاد است ، و دلیل آن هم فراموش کردن سختی برای مدتی کوتاه است ، هر چه جامعه غیر شفاف تر باشد و فعالیت مردها برای کسب و کار و درآمد را با موانع مختلف سد کند ، نا امیدی در این گروه افزایش و تمایل به ازدواج در آنها کم میشود ، یکی از دلائل مهم کاهش جمعیت در ایران مردان هستند ، مردان متاهل زنان را تشویق می کنند که بچه زیاد نیاورند، چون بچه برای آنها نعمت نیست ، برایشان رنج می آورد ، حمایت های اجتماعی از مردان در ایران ضعیف است و در کل از مردان حمایت نمی شود مردانی که کاری ندارند حقوقی دریافت نمی کنند ، بیمه نمی‌شوند ، هدایت برای آموزش های کاربردی نمی شوند ، موانع کسب کار از سر راه آنها برداشته نمی شود ، اگر امید را از آنها بگیری خیلی زود می میرند یا از موجودی تولید کننده و مفید به عنصری غیر تولیدی و بلای جامعه تبدیل میشوند ، تربیت دختران پر توقع ، باعث آسیب به مردان میشود زیرا اکثر مردها نمی تواند خواسته های آنها را عملی کنند
  • مجرد ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    13 4
    والا ما دهه شصتی هستیم چهل سال رو رد کردیم هنوز مجردیم نتونستیم تا حالا ازدواج کنیم . تمام همکلاسی های قدیم من و دوستان هم مجرد هستند و تعداد کمی ازدواج کردن . چطوری این نسل جدید راحت ازدواج می‌کنند بگن ماهم یاد بگریم ؟. ما که نه از پس مهریه های سنگین و درخواست خانه به نام عروس خانم بر میایم نه مخارج زندگی ! شدیم مجرد قطعی طبق آمار تا آخر عمر !
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      10 10
      چطوری ممکنه کسی دهه 60 ای باشه و 40 رو رد کرده باشه؟ مگه الان سال 1399 نیست؟