آرتورو دی‌مودیکا که در ۱۹۸۹ مجسمه برنزی ۳۲۰۰ کیلویی گاو پولساز را به منطقه منهتن جنوبی منتقل و آن را به نماد سرمایه‌داری نیویورک و آمریکا تبدیل کرد، در ۸۰ سالگی از دنیا رفت.

گاو پولساز وال استريت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، این مجسمه‌ساز سیسیلی که چند سال آخر زندگی را از بیماری سرطان رنج می‌برد، سرانجام جمعه گذشته در زادگاهش ویتوریا درگذشت. دی‌مودیکا که در ایتالیا چهره‌ای سرشناس بود، نام خود را با خلق چارجینگ بول یا گاو پول‌ساز سر زبان‌ها انداخت؛ مجسمه‌ای ۳۲۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلویی که شبانه به منهتن جنوبی در نیویورک منتقل و نزدیک وال‌استریت نصب شد.

دی‌مودیکا همراه ۴۰ نفر دیگر مجسمه برنزی را به ابعاد تقریبی ۳.۵ در پنج متر ساعت یک بامداد روز اول دسامبر ۱۹۸۹ دزدکی و غیرقانونی به جایی که همین امروز هم آن‌جا است، انتقال داد. طبیعی بود صبح وقتی چشم ماموران دولتی و مردم به این تندیس غول‌پیکر افتاد، شگفت‌زده شدند. از آنجا که برای انتقال و نصب تندیس گاو در منهتن با کسی هماهنگ نشده بود، مسئولان شهری تصمیم گرفتند آن را جابه‌جا کنند اما واکنش‌های گسترده و اعتراضی مردم باعث شد گاو خشمگین چند روز بعد سر جایش برگردد و تا امروز هم از آنجا تکان نخورده است.

هنرمند سیسیلی این تندیس را در واکنش به بحران مالی آمریکا و به عنوان نماد قدرت و نیروی مردم نیویورک و ایالات متحده ساخت. او پیش‌تر شبیه همین تندیس چارجینگ بول را ساخته و در زادگاه خود شهر ویتوریا در منطقه سیسیل ایتالیا نصب کرده بود. در این ۳۲ سال چارجینگ بول، یا گاو پول‌ساز، از مهم‌ترین نمادهای بازار مالی و شهر نیویورک و از جاذبه‌های گردشگری شرق ایالات متحده شده است؛ البته در سال‌های اخیر تندیس موسوم به دختر جسور یا دختر نترس در چند متری این گاو خشمگین نصب شد که دی‌مودیکا مخالف آن بود.

از دیگر کارهای مهم و مشهور مجسمه‌ساز نامدار ایتالیایی که در آمریکا نصب شده می‌توان به قطعه‌های مرمرین در مرکز راکفلر، آثار برنزی در بنای یادبود ملی قلعه کلینتن و یک تندیس اسب برنزی در لینکلن سنتر اشاره کرد.

کد خبر 586944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار چهره‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha