۲۵ تن روغن قاچاق در گالن‌های بی‌نام‌ونشان در بازرسی مأموران اطلاعات سپاه از انباری در مشهد کشف و ضبط شد.

روغن قاچاق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی از مشکل نبود روغن در قفسه‌فروشگاه‌ها و افزایش غیررسمی قیمت این کالای اساسی می‌گذرد. هرچند مسئولان از پیگیری برای رفع این مشکل می‌گویند و هر از گاهی مقداری روغن با قیمت مصوب به قفسه مغازه‌ها می‌رسد، بازهم دست‌های پشت‌پرده دلالان نمی‌گذارند که این کالا به دست مصرف‌کننده برسد. در همراهی‌های پیشین شهرآرا با سازمان اطلاعات سپاه،  انبار ۲۵ تنی روغن در محله مهدی‌آباد مشهد کشف کرد.

در بزرگ خاکستری‌رنگ کارخانه، بسته است. بالاخره پس از چندبار در زدن ماموران اطلاعات سپاه، مرد جوانی بیرون می‌آید. او خود را سرایدار آنجا معرفی می‌کند و می‌گوید: اینجا یک کارخانه تولید و بسته‌بندی ادویه است. اما وقتی مأموران از او درباره روغن سوال می‌کنند، پاسخ می‌دهد که مقداری گالن روغن اینجا هست، اما مال ما نیست. از او می‌خواهند که با کارفرمای خود تماس بگیرد. چیزی نمی‌گذرد که سروکله مرد دیگری که خود را صاحب کارخانه معرفی می‌کند پیدا می‌شود. او ادعا می‌کند: قسمتی از انبار خود را به یکی از آشنایانم اجاره داده‌ام و او مقداری روغن به آنجا آورده است، اما به‌دلیل بسته‌بندی خاص و بی‌نام‌ونشان بودن آن‌ها، فکر نمی‌کردم کارش تخلف باشد.

ما به سمت چپ کارخانه می‌رویم. از همان اول، گالن‌های ۲۰ لیتری حاوی روغن بدون هیچ آرم‌ و نشانی کنار هم چیده شده‌اند و بخش دیگری از بار نیز داخل انبار اول است. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد حدود ۱۵ تن روغن در حیاط و ۱۰ تن نیز در داخل سوله، انبار شده است. همه این گالن‌ها شامل روغن‌خوراکی خانوار از نوع آفتابگردان، کلزا و سویاست که به احتمال زیاد به رستوران‌ها، فست‌فودها، شیرینی‌فروش‌ها و... فروخته می‌شود. وقتی پشت در کارخانه می‌رسیم، فکرش را هم نمی‌کردیم که با این مقدار از روغن مواجه شویم.

همان‌طور که مأموران مشغول بررسی گالن‌ها هستند، صاحب بار سر می‌رسد. او که جوانی حدودا سی‌وپنج‌ساله است، همراه خود تعدادی بارنامه و فاکتور نیز آورده است تا شاید بتواند کار خود را موجه و قانونی نشان دهد. مدارک او نشان می‌دهد که این بار از شهر شاهرود سمنان به مشهد رسیده است. فاکتورها نیز مثل بارش، هیچ سربرگ یا مهری ندارد، اما نشان می‌دهد که در هر گالن ۲۰ لیتری به‌صورت خالص ۱۹ لیتر روغن وجود دارد که هر لیتر را به مبلغ ۲۰ هزار تومان و درمجموع هر گالن را به قیمت ۳۸۰ هزار تومان خریده است. این یعنی چیزی بیش از ۱۳۰۰ گالن ۲۰ لیتری روغن به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان در این انبار جا گرفته است.

جلوی نام فروشنده یک اسم و فامیل وجود دارد که از نظر ماموران اطلاعات سپاه، هویت آن نامشخص است. پس از بررسی مدارک، بهانه‌تراشی‌های مرد جوان شروع می‌شود و می‌گوید: من نمی‌دانستم خریدوفروش این روغن‌ها مشکل دارد. من چند دفعه این بار را خریده‌ام، اما به رستوران‌ها، فست‌فودها و شیرینی‌فروشی‌ها نفروخته‌ام. این‌ها را برای روغن‌گیری‌ها (منظورش کارگاه‌هایی است که روغن زیتون، کنجد و... تهیه می‌کنند) می‌برم.

به‌دلیل بی‌نام بودن، نمونه‌ای از محتویات روغن‌ها برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. همچنین این بار ۲۵ تنی، کالای قاچاق شناخته می‌شود و به سازمان تملیکی خواهد رفت.

کد خبر 586883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha