دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سعید جلالی ، مدیر انتشارات ستوده و ‌ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تبریز از کاهش و بی رونقی کتابفروشی در تبریز خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین وی این خبر را در دومین نشست فصلی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران  که عصر دوشنبه، 31 تیر، در محل این نهاد صنفی برگزار شد عنوان کرد و گفت: در سال 1335تعداد کتابفروشی‌ها 33 بود و اکنون که بیش از 40 سال از آن زمان می‌گذرد می گذرد نه تنها تعداد این کتابفروشی ها اضافه نشده است،‌بلکه تعداد آن کمتر شده و به 27 کتابفروشی تقلیل پیدا کرده است.

وی همچنین در یک مقایسه دیگر تعداد دانشجویان در سال 35 در تبریز را 900 نفر عنوان کرد و از وجود 65 هزار دانشجو در زمان حال در این شهر خبر داد و گفت که به رغم افزایش تعداد دانشجویان ، فروش کتابفروش‌ها به دلیل دخالت دولت و برگزاری نمایشگاه‌های استانی عملا دچار رکودی وحشتناک شده و پیش بینی‌ها می‌گوید که امکان تغییر شغل برخی دیگر از کتابفروشان تبریز هم وجود دارد.

 بعدازجلالی  نوید گویی مدیر انتشارات نوید شیراز به تشریح دیدگا‌ه‌های خود درباره نشر پرداخت.

وی با اشاره به پرداخت نزدیک به 300 میلیارد تومان یارانه کاغذ در سال‌هایی که دولت از نشر کشور حمایت می‌کرد گفت: این رقم می توانست به مصرف درست تری برسد و متاسفانه سبب شد تا تعداد ناشران کشور به شکلی غیر طبیعی رشد کرده و به رقم 8 هزار عنوان برسد.

وی یکی از مشکلات کتابفروشی‌ها در شهرستان‌ها را عدم ارسال کتاب‌های پرفروش دانست و گفت: وقتی ناشری در تهران دریابد که کتابش فروش مناسبی دارد ،‌ از فکر پخش کتاب در شهرستان‌ها به دلیل دریافت درآمد حاصل از فروش‌آن در زمانی دیرتر ،‌خودداری کرده و در نتیجه کتابفروشان شهرستانی خود به خود بخشی از درآمد های خود را از دست خواهند داد.

گویی تجربه تاسیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشور را تلخ و نا امید کننده خواند و گفت که متاسفانه این اتحادیه نتوانست آنچنان که باید کمک کار ناشران و کتابفروشان باشد و ما باید با اصلاح این اتحادیه آْن را در خط و روندی منطقی قرار دهیم.

نوید گویی از جمله مشکلات بخش فروش کتاب را نبود معیاری منطقی برای قیمت گذاری کتاب عنوان کرد و گفت: متاسفانه خریدار کتاب وقتی به یک کتابفروشی مراجعه می‌کند  و کتابی 200 صفحه‌ای را با قیمت 1800 تومان روی پیشخوان می‌بیند و در کنار همان کتاب ،‌ عنوانی دیگر با همان حجم را به قیمت 3هزار تومان مشاهده می‌کند و این بی ضابطه‌گی مشکلات فراوانی را برای نشر کشور به وجود آورده است.

تخفیف های بالای 50 درصد ناشران به کتابفروشان از دیگر مشکلاتی بود که این ناشر اهل شیراز به آن اشاره کرد و خواستار وحدت رویه‌ای در این زمینه شد.

پس ازآن بوترابی مدیر سایت اینتر نتی ایران فرهنگ که تا کنون 8 هزار کتاب را در مخزن فروش خود در اینترنت جای داده است،‌ به جایگاه آمد و درباره ویژگی‌های فروش اینتر نتی کتاب سخن گفت.

وی گفت که تجربه‌اش در کار کتابفروشی همه معطوف به فروش برای خارج از ایران است و عمده کتاب‌هایی که این سایت و فروشگاه کتاب اینتر نتی سفارش می‌گیرد از افراد خارج از ایران است.

مدیر سایت ایران فرهنگ با اشاره به اینکه عمده کتابفروشی‌های اینترنتی ایرانی در اواخر دهه هفتاد و با گرته برداری از سایت آمازون کارشان را آغاز کرده‌اند از ورشکستگی عمده آنهاخبر داد و گفت که در مقایسه با ده سال گذشته پس رفت داشته‌ایم.

وی دلیل چنین اتقاق تاسف باری را عدم آشنایی دست اندرکاران سایت‌های فروش کتاب با مقوله‌نشر و پیچیدگی‌های این حرفه در ایران دانست و از نبود زیر ساخت های عرضه کتاب و توزیع و پخش مناسب در ایران خبر داد.

وی گفت وقتی سایتی کتابی را معرفی می‌کند باید حتما آن را در سبد فروش خود داشته باشد و در تجارت الکترونیک وقتی می‌توانید موفق باشید که هر کتابی را که مشتری دیده و در سایتتان کلیک کرده ، بتواند دریافتش کند.

بوترابی از مشکلات دیگر فروش سایت‌های اینترنتی قیمت بالای پست برای هر کتاب بود که به گفته وی برای یک کتاب 200 صفحه‌ای که قرار بود به آمریکا بفرستند باید 8500 تومان هزینه پست می‌دادند که عملا قیمت کتاب را همسطح با قیمت آن در آمریکا می‌کرد و سود مورد انتظاری را که فروشگاه اینترنتی  از تفاوت ارزی کار خود داشتند ، در محاق قرار می‌داد.

وی در پایان سخنان خود گفت که به دلیل عدم توجیه اقتصادی، بسیاری از این سایت‌ها تعطیل شده اند و اگر قرار است رونقی به این کار داده شود باید آن را در بخش فعالیت‌های صادراتی ارزیابی کردو بسترهای حمایتی از سوی دولت برای آن در نظر گرفت ،‌وگرنه هم این تعداد سایت اینترنتی فروش کتاب هم تا چندی دیگر دچار توقف فعالیت خواهند شد.

در پایان این نشست مرتضی رهبانی ،‌ مترجم و کتابفروشی که 5 سالی است در آلمان به کتابفروشی سرگرم است تصویری از وضعیت کتابفروشان در آلمان به دست داد و ویژگی‌های آن را بر شمرد.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که استقبال ناشران عضو اتحادیه از این نشست مطلوب بود و برخی از ناشران و کتابفروشان شناخته شده تهران و شهرستان در این نشست حضور داشتند.

اعضای هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که به تازگی مسعود پایداری و جلال فهیم هاشمی هم به جمع آنها اضافه شدند،‌نیز در این نشست حضور داشتند.

کد خبر 58668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز