درخواست سازمان نظام پزشکی از مسئولان وزارت بهداشت برای در اولویت گذاشتن هنرمندان سینما و تلویزیون در نوبت دریافت واکسن کرونا هر چند با برخی انتقادها مواجه شد اما می‌تواند با یک رویکرد منطقی عملی و اجرایی شود.

کرونا و بازیگران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، در بخشی از نامه دکتر حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت آمده است: «یکی از گروه‌های مؤثر در تأمین عملی شعار در خانه بمانیم در دوران کرونا تولیدکنندگان برنامه‌های سینمایی و تلویزیونی هستند. جهاد امروز هنرمندان کشور در نگه داشتن مردم در خانه و سست کردن چرخش ویروس کرونا کمتر از کادر درمان نیست. مگر می‌توان در فیلم یا سریالی با ماسک بر صورت ایفای نقش کرد؟»

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در پایان نامه خود خطاب به همتایش در وزارت بهداشت پیشنهاد در نوبت گذاشتن هنرمندان را برای زدن واکسن کرونا چنین مطرح کرده است: «در واکسیناسیون اختیاری این دست از برنامه‌سازان هنری همپای کادر درمان نگریسته و برای در نظر گرفتن سهمیه لازم برای آن‌ها تدبیر شود. اگر این پیش‌بینی از طرف وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا نشود، بیم آن می‌رود تولید آثار هنری به‌شدت کاهش یابد و با افزایش خطر ابتلا، شاهد فقدان بیشتر این عزیزان باشیم.»

با اینکه انتشار این نامه انتقادهایی را به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت و برخی آن را سهم‌خواهی هنرمندان و سلبریتی‌ها تعبیر کردند اما طبعاً برخی بازیگران و چهره‌های فعال در سینما و تلویزیون خواه‌ناخواه در گروه‌های سنی پرخطر قرار می‌گیرند و جزو اولویت‌های اول یا دوم دریافت واکسن کرونا دسته‌بندی می‌شوند. به‌این‌ترتیب، بدون به وجود آمدن شائبه سهم‌خواهی یا پارتی‌بازی «باید» در نوبت‌های ابتدایی زدن واکسن باشند.

از دست رفتن برخی چهره‌های سرشناس دنیای هنر ایران به همه یادآور می‌شود که بالا رفتن سن، آن‌ها را نسبت به ویروس کرونا بی‌دفاع کرده بود و شاید اگر آن زمان واکسن در دسترس بود، هنرمندانی چون پرویز پورحسینی، خسرو سینایی، اکبر عالمی، کریم اکبری مبارکه، کامبوزیا پرتوی و چنگیز جلیلوند و... به این زودی‌ها روی در نقاب خاک نمی‌کشیدند. ازآنجاکه تعداد بازیگران و عوامل بالای ۷۰ سال و ۸۰ سال در پروژه‌های تصویری کم نیست، می‌توان آن‌ها را در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار داد.

در سینمای آمریکا هم برخی ستاره‌های سرشناس و سالخورده همان روزهای اول واکسن زدند تا از شر ویروس کرونا در امان بمانند؛ از یان مکلن ۸۱ ساله گرفته تا جودی دنچ ۸۶ ساله و استیو مارتین ۷۵ ساله و آرنولد شوارتزنگر ۷۳ ساله و پاتریک استوارت ۸۰ ساله و بیلی کریستال ۷۲ ساله و جین فوندا ۸۳ ساله و جف گلدبلام ۶۸ ساله. تایلر پری ۵۱ ساله هم به این دلیل واکسن زد که نماینده جامعه سیاه‌پوستان بود و با تزریق واکسن جلوی دوربین‌ها نشان داد آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در این حوزه همپای سفیدپوستان هستند.

با این تفاسیر و در شرایطی که راه ورود واکسن‌های معتبر و تأییدشده بین‌المللی به ایران هموار شده، انتظار می‌رود پس از تزریق واکسن به سربازان و سرداران خط مقدم مبارزه با کرونا، نوبت به چهره‌های پا به سن گذاشته سینما و تلویزیون هم برسد و آن‌ها با خیال آسوده‌تر در عرصه تولید آثار تصویری فعالیت کنند. انصافاً چه کسی است که از واکسن زدن مسعود کیمیایی ۷۹ ساله سر صحنه «خائن‌کشی» ناراحت شود و آن را نوعی سهم‌خواهی بداند؟

رؤیا افشار که امسال جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره سی و نهم را برد ۶۰ ساله است و گیتی معینی در ۷۶ سالگی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد. علی نصیریان و فرامرز قریبیان هم در ۸۶ سالگی و ۷۹ سالگی از چهره‌هایی هستند که حتی اگر قرار نبود سر صحنه فیلم و سریال بروند، باز در فهرست اولویت‌های دریافت واکسن کرونا بودند.

سینما و تلویزیون ایران از این بازیگران میانسال و پا به سن گذاشته کم ندارد و بسیاری از عوامل پشت صحنه هم در این گروه سنی قرار می‌گیرند. این وظیفه مسئولان وزارت بهداشت است که بی‌هراس از هجمه‌ها و موج‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست‌کم گروه سنی پرخطر بازیگران و عوامل را مشخص کنند و در مراحل بعدی، آن‌ها را در نوبت تزریق واکسن قرار دهند.

کد خبر 586438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 0
    اولویت برای سن های بالا شامل تمام اقشار منجمله هنر مندان هم می شود و لزومی به دادن اولویتی ویژخ برای آنان نمی باشد.