رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران گفت: قدرت بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران بر مبنای ارزش زمانی پول حتی از بودجه سال ۹۰ کمتر است.

مجيد فراهاني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰ گفت: دغدغه دوستان در خصوص بحث عدم تعریف منابع جدید درآمدی در بودجه سال آخر شورا محترم هست. توقعاتی داشتیم تا نظام درآمدی شهرداری از این وضعیت خارج شود.

او افزود: همچنین توقع در خصوص اجتماعی‌تر شدن بودجه و تحقق بودجه تعریف شده داشتیم. با این حال عدم تصویب بودجه راه مناسبی برای تحقق دغدغه‌ها نیست.

فراهانی با اشاره به اینکه اگر بودجه را تصویب نکنیم درآمد پایدار ایجاد نمی‌شود، اظهار کرد: با تصویب بودجه به اهداف می‌رسیم و عدم تصویب آن سبب می‌شود یک دوازدهم مصوب شود و صحه بر اجرای هزینه‌های جاری و تعطیل شدن پروژه‌ها و تعطیل شدن سرمایه‌گذاری بگذارد و دغدغه مخالفان را تشدید می‌کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در کمیته بودجه، ارزش زمانی پول را در ۱۴۰۰ بر مبنای ۹۵ محاسبه کردیم که قدرت مالی بودجه ۱۴۰۰ حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ است. بدین معنا قدرت مالی بودجه ۴۸ هزار میلیاردی این میزان نیست. عدد بودجه افزایش یافته اما به دلیل تورم و ارزش زمانی پول قدرت مالی برای تحقق بودجه حداکثر این قدرت را دارد و بودجه ۱۴۰۰ حتی از بودجه سال ۹۰ کمتر است.

او افزود: ار نقاط قوت بودجه ۱۴۰۰ تفکیک بودجه سرمایه‌گذاری است که باید بدان توجه کند و پیش‌بینی ما این است بالای ۸۰ درصد بودجه ۹۹ محقق می‌شود. در بخش شهرسازی بودجه ما تقریبا محقق شده است و مشکلات درآمدی ما عمدتا در خصوص ردیف‌های درآمدی شرکتی است که کرونا ایجاد کرده است.

  • شهربانو امانی: بودجه تحقق پذیر باید انعطاف‌پذیر و شفاف باشد

شهربانو امانی نیز در مخالفت با منابع درآمدی بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۰، گفت: همانطور که در سال ۱۳۹۹ گفتم درآمدها افسانه‌ای است و تحقق‌پذیر نیست. اگر بودجه ۹۹ منطقی پیش‌بینی شده بود امروز نیز لازم نبود اصلاحیه بیاورند.

وی ادامه داد: اصول بودجه‌ریزی این است که بودجه تحقق‌پذیر، انعطاف‌پذیر و شفاف باشد؛ در حالی که من معتقدم تحقق‌پذیر نیست. این در حالی است که درآمدهای بودجه که باید تخمینی باشد یعنی پیش‌بینی می‌کنیم ممکن است محقق شود یا نه ولی هزینه تحمیلی است و باید انجام بدهیم.

امانی افزود: آقای میرلوحی بر مطالبات شهرداری از دولت تاکید کردند که در منابع درآمدی لحاظ شود اما آقای هاشمی ۳.۵ سال است با آن تخصص ویژه خودشان می‌گویند که دولت در این مدت حتی یک اتوبوس و یک واگن مترو به شهرداری نداده است. چگونه این مطالبات در منابع درآمدی گنجانده خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: خوشبختانه تبصره‌های بودجه در بودجه‌ریزی بیمارگونه‌ای که داشتیم امسال در ردیف بودجه پیش‌بینی شده و این اتفاق خوبی است. ولی معتقدم درآمدها محقق نمی‌شود. هر چند برخی دوستان اعتقاد دارند اگر تحریم‌ها برداشته شود اتفاقاتی می‌افتد اما اگر هم اینگونه باشد، شهرداری می‌تواند متمم بیاورد.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ سومین سال اجرایی شدن برنامه سوم مدیریت شهری است اما همچنان ندیدیم که به محل کسب درآمدهای جدید نظیر TOD توجهی شود. همچنین معتقدم پروژههای مشارکتی خیلی به سقف درآمدی شهرداری ربط خاصی ندارد.

کد خبر 586353
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha