همشهری آنلاین: مدیر کل فرهنگی سازمان تربیت بدنی و دبیر کل ستاد نظارت فرهنگی بازیهای آسیایی، جهانی و المپیک، قوانینن لازم‌الجرا برای ورزشکاران اعزامی به المپیک پکن را اعلام کرد.

محمود صیدانلو در گفتگو با مهر با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "ورزشکاران سفیران جمهوری اسلامی ایران هستند"، اظهارداشت: ورزش ایران  در بسیاری از رشته‌ها توانایی رقابت پایاپای با تیم‌های پیشرفته جهانی را ندارد اما در بحث اخلاقیات ورزشکاران ما می‌توانند رقابتی جدی با حریفانشان داشته باشند و مدال طلای این رویارویی را از آن خود کنند.

وی تاکید کرد: چگونگی حضور ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های پکن بیشتر از نتایج حاصله حائز اهمیت است. آنها می ‌وانند با چگونگی برخورد و رفتار خود پیام‌های زیادی را به جهانیان اعلام کنند به همین دلیل مسائل اخلاقی – فرهنگی مربوط به پیکارهای المپیک پکن را به شدت پیگیری می‌کنیم و با هر گونه تخلف در این زمینه برخورد می شود.

وی در این خصصوص گفت: ورزشکاران برخی از تیم های اعزامی به مسابقات المپیک 2008 پکن برروی نقاطی از بدن خود که اتفاقا در معرض دید هم هست، طرح‌هایی را به صورت خالکوبی ایجاد کرده‌اند در حالیکه این افراد به این صورت حق شرکت در رقابت‌های المپیک را ندارند.

مدیرکل فرهنگی سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه خالکوبی مغایر با فرهنگ و موازین اسلامی بوده و برای یک ورزشکار ایرانی منع کامل دارد، تصریح کرد: ممنوعیت خالکوبی حوزه جغرافیایی نمی‌شناسد و در هر میدانی - داخلی و خارجی - باید رعایت شود.

وی افزود: اگر ورزشکاری این موضوع را نادیده بگیرد و به خصوص درجریان مسابقات المپیک که توسط کل جهان پیگیری می‌شود با بدن منقش و خالکوبی شده وارد زمین مسابقه شود به عنوان متخلف شناخته شده و با وی برخورد می‌شود. ورزشکاران باید قسمت‌های خالکوبی بدن خود را به هر نحوی که شده بپوشانند تا از معرض دید خارج شود.

صیدانلو افزود، چندی پیش برخی از بازیکنان و اعضای کادر فنی یکی از تیم‌های اعزامی به آمریکا مصاحبه‌هایی را با یکی از شبکه‌های رادیویی آمریکا انجام دادند که البته از دید مسئولان سازمان تربیت بدنی پنهان نماند و واکنش آنها را به دنبال داشت. این درحالیست که نتیجه روی دادن چنین اتفاقی در زمان برگزاری مسابقات المپیک چین فراتر از یک واکنش خواهد بود.

دبیرکل ستاد نظارت فرهنگی بازی‌های آسیایی، جهانی و المپیک در ادامه افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی هرگونه گفتگوی ورزشکاران با رسانه‌های بیگانه را ممنوع کرده است. بر این اساس ورزشکاران ما تحت هیچ شرایطی حق صحبت با خبرنگاران و نمایندگان رسانه های بیگانه‌ای که مورد تایید نظام نیستند را ندارند.

صیدانلو در پاسخ به این سوال که سازمان تربیت بدنی در مورد ورزشکاران یا مربیانی که هر یک از این موارد را نادیده بگیرند چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد، اظهارداشت: سرپیچی از این موارد تخلف محسوب می‌شود و ما هم با متخلفین تعارف نداریم. نوع برخورد با افراد خاطی به عوامل متعددی از جمله شرایط رقابت‌ها بستگی دارد. حتی ممکن است برای آنها محرومیت‌هایی را درنظر بگیریم، مخصوصا اگر دراین زمینه سابقه دار باشند.

دبیرکل ستاد نظارت فرهنگی بازی های آسیایی، جهانی و المپیک با بیان این مطلب که ورزشکاران ایران به هنگام نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و بالا رفتن پرچم کشورمان نباید حرکت غیر معمولی انجام دهند، تصریح کرد: احترام به سرود ملی و پرچم کشور بر هر ورزشکاری واجب است. نمایندگان ما در رقابت‌های المپیک باید در لحظه پخش سرود و بالارفتن پرچم دست خود را روی سینه (قسمتی که قلب قرار دارد) گذاشته یا اینکه بدون حرکت و در حالت طبیعی بایستند.

وی یادآورشد: البته آمریکایی‌ها نیز اغلب برای ادای احترام به سرود و پرچم کشورشان دست خود را سینه می‌گذارند اما از آنجا که این حرکت در زمان‌های دور برای اولین بار توسط ورزشکاران ایرانی باب شد هیچ مانعی برای اجرای آن وجود ندارد. قلب مهمترین عنصر عاطفی بشر و نشان دهنده اوج ارادت است.

مدیر کل فرهنگی سازمان تربیت بدنی تمام ورزشکاران المپیکی را به پیروی از سیاست‌های اتخاذ شده از سوی کشور میزبان برای تردد در دهکده المپیک دعوت و خاطرنشان کرد: هرگونه رفت و آمد و برخورد ورزشکاران ما باید شایسته و در شان نماینده یک کشور اسلامی باشد. آنچه مسلم است اینکه بسیاری از مسائل سیاسی، ورزش ایران را زیر ذره بین قرار داده است. اعزام کاروان ورزشی ایران به مسابقات المپیک چین هم بهترین فرصت است تا واقعیت ایران و ایرانی را نشان دهیم و پاسخ محکمی به ناملایمت های جهانی دهیم. 

صیدانلو تاکید کرد: ورزشکاران ما مراقب نوع واکنش خود بعد از بردها و باخت‌ها باشند. سازمان تربیت بدنی برای پررنگ جلوه دادن مسائل فرهنگی در بین اعضای کاروان اعزامی به دهکده المپیک برنامه‌های زیادی را اجرا کرده است. حال ورزشکاران باید در به نتیجه رسیدن این برنامه ما را یاری کنند.

کد خبر 58633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز