رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: جهش‌ها تاثیر واکسن را کاهش نمی‌دهد، بلکه ضرورت ایجاد واکسیناسیون را بیشتر می‌کند.

نظام پزشکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در مورد نامه‌ رئیس روابط عمومی این سازمان مبنی بر درخواست تزریق واکسن کرونا به هنرمندان که واکنش‌هایی در پی داشت، بیان کرد: با همه احترامی که برای کلیه اقشار کشور قائل هستیم، اما از طرف سازمان نظام پزشکی رسما هیچ نامه‌ای در زمینه‌ای که آقای دکتر کرمانپور اظهارنظر کردند، صادر نشده و در این نامه نظر شخصی خودشان را نوشتند و خود دکتر کرمانپور هم بعد از این موضوع، توضیحاتی را ذکر کردند تا رفع ابهام شود.

وی ادامه داد: از نظر نظام پزشکی مردم شریف کشور به طور کلی در دریافت واکسن از اولویت‌هایی برخوردار هستند که در پروتکل‌های کشوری به آن اشاره شده که شامل گروه‌های مختلف است که از هم تفکیک شدند و اینطور نیست که برای گروهی از طرف یک شخصی درخواستی در این زمینه مطرح شود، در ضمن این مکاتبه غیررسمی است و هیچ اثری نخواهد داشت.

آقازاده افزود: هنرمندان کشور به موقع و بر اساس اولویت‌های برنامه‌ریزی شده، واکسینه خواهند شد و گروه‌ها بر اساس شغل، تاثیر گردش ویروس و نزدیکی به ویروس اولویت بندی می‌شوند و قصد دکتر کرمانپور این بوده که هنرمندان از نظر روانی دارای موقعیت تاثیرگذار هستند که نظر شخصی ایشان است، اما طی این چند روز در فضای مجازی بسیاری از هنرمندان نوشتند ما نیازی به دلسوزی نداریم و هر وقت مردم واکسن را دریافت کردند، ما هم دریافت می‌کنیم و نمی‌دانم چه هدفی پشت این درخواست بوده است.

وی با اشاره به اینکه نامه‌ منتشر شده کاملا واقعی بوده است، بیان کرد: از طرف دیگر شخصی که نامه را نوشته وظیفه تعیین سیاست ندارد و سخنگوی نظام پزشکی نیست، بلکه فقط مدیر روابط عمومی سازمان است و همانطور که خودشان گفتند، نظر شخصی‌شان در نامه ذکر شده است.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به افزایش جهش‌های ویروس کرونا در کشورهای مختلف گفت: این جهش‌ها تاثیر واکسن را کاهش نمی‌دهد، بلکه ضرورت ایجاد واکسیناسیون را بیشتر می‌کند، توجه داشته باشید که به طور مثال کرونای جهش یافته‌ی بریتانیایی کاملا متفاوت با کرونای اولیه نیست، اما در واقع نوع وحشی ویروس قبلی است که به سرعت منتشر می‌شود و راه مقابله با آن همانی است که در انگلستان در حال انجام است و واکسیناسیون را به سرعت انجام می‌دهند.

وی در مورد ویروس جهش یافته‌ی انگلیسی، عراقی و خطر دیگر جهش‌ها افزود: ویروس جهش یافته‌ انگلیسی، طبق صحبت‌های دکتر زالی و دیگر مسئولان در ایران شناسایی شده و احتمال دارد نوع عراقی آن از شلمچه و مناطق اطراف که خیلی هم قابل کنترل نیست، وارد ایران شود. یکی از راه‌های اصلی بستن مرز کشور است و الان باید بیشتر از گذشته حواسمان جمع باشد و باید به همین دلیل برای ارائه واکسن در سطح میلیونی تلاش بیشتری شود، ما مدافع تلاش‌های ملی و داخلی کشور برای تولید واکسن هستیم، ولی تا آنها در بهار ۱۴۰۰ به ثمر برسد، از مسئولان محترم خواهش می‌کنیم که برای واردات واکسن معتبر هر تلاشی که می‌توانند، انجام دهند و این مهمترین جنبه‌ی اداره‌ی کشور در حال حاضر است.

آقازاده با اشاره به اینکه تا زمانی که واکسن‌های ساخت داخل مورد استفاده قرار بگیرند، نیاز است تا چند درصد جامعه واکسیناسیون شوند، بیان کرد: عددی که برای مهار اپیدمی لازم است، ۷۰ درصد واکسینه شدن جامعه خواهد بود، اما تا آن موقع ما اگر بتوانیم ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر را واکسینه کنیم، در مهار کرونا خیلی موفق خواهیم بود که تا بعد از آن واکسن‌های خودمان برسد و واکسیناسیون را ادامه دهیم.

وی گفت: طبق بررسی که وزارت بهداشت انجام داده، حدود ۳ و نیم میلیون نیاز مبرم به تزریق اقشار پرخطر داریم تا وقتی که به ۲۰ میلیون نفر برسد و ما یک نفس راحت بکشیم، البته این موضوع کاملا به توان کشور مربوط است که با چه سرعتی افراد را با اولویت‌های مشخص واکسینه کند.

وی در پایان با اشاره به خرید واکسن از سبد کووکس افزود: از یک الی دو ماه پیش ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از طریق کووکس ثبت سفارش کرده که به دلایلی واردات آن به تعویق افتاده و احتمالا اوایل فروردین ماه به کشور می‌رسد. البته باید حدود دو ماه پیش به داخل کشور می‌رسید، چون ایران خیلی وقت است که ثبت سفارش کرده و پولش را هم پرداخت کرده است، ولی اگر توانایی واردات واکسن را داشتیم تا تابستان باید ۷۰ درصد را واکسینه می‌کردیم و تزریق کار سختی نیست، بلکه تهیه و نگهداری آن مشکل است و الان هر چقدر واکسن بیشتر برسد تزریق‌ها بیشتر انجام می‌شود.

کد خبر 586324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha