مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در اجرای عملیات رصد و پایش برنامه ملی کنترل و پیشگیری بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان، پنج کانون شیوع بیماری در استان شناسایی و مهار شد.

آنفلوآنزای

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  مجتبی ورمقانی اظهار کرد: کانون بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در روستاهای جعفرآباد و عزیزآباد از توابع دیواندره و ۲ روستای بوبکتان و کندولان سقز و نیز دریاچه زریبار مریوان شناسایی و عملیات معدوم‌سازی طیور بومی در آن آنجام شده است.  از کانون‌های شناسایی‌شده چهار کانون روستایی و یک کانون مربوط به پرندگان مهاجر بوده است.

تاکنون ۴۰۰ میلیون ریال خسارت ناشی از بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان به روستاییان شهرستان‌های سقز و دیواندره پرداخت شده است.  در حال حاضر مرغداری‌های صنعتی استان عاری از آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان هستند. با هدف جلوگیری از انتقال عامل بیماری به طیور بومی یا واحدهای صنعتی و گسترش آن، شهروندان هرگونه بروز تلفات غیرمتعارف در طیور بومی را در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها یا خانه‌های بهداشت اطلاع دهتد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با تاکید بر محصور کردن محل نگهداری طیور بومی و قطع ارتباط با پرندگان آزاد پرواز افزود: کاهش مصرف دانه و آب و کاهش تولید در واحدهای صنعتی توسط مسئول فنی بهداشتی و یا مدیریت واحد به نزدیکترین اداره دامپزشکی گزارش شده و از خرید و فروش طیور بومی به‌صورت دوره‌گردی خودداری شود.

در کردستان علاوه بر واحدهای مرغداری گوشتی، ۱۶ واحد مرغداری مرغ مادر و هشت واحد مرغداری تخمگذار فعالیت می‌کنند، که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، واکسن به اندازه کافی تامین شده و به مرغداران توصیه می‌شود تا هرچه زودتر نسبت به تهیه و تزریق آن به طیور خود اقدام کنند.  

در بهمن امسال برای نخستین بار نتیجه نمونه‌گیری از یک قطعه لک‌لک در دریاچه زریبار مریوان آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان مثبت اعلام شد. در ایران منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می‌شوند.

کد خبر 586291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha