«مسعود جورابلو»، هنرمند جوان محله «اکباتان»، سال‌ها با ایده‌های خلاقانه خود به دنبال فرصتی است تا «هنر و بازیافت» را در این شهرک به شکل نگارخانه دائمی دربیاورد.

هنر وبازيافت

همشهری آنلاین_سمیرا باباجانپور:ولی در این راه حامی پیدا نکرده است. نشستن پای صحبت‌های جوانی که برای محله خود ارزش قائل است و باور دارد که هر شهروندی باید آبادانی، زیبایی و توسعه را از محله خود آغاز کند، خالی از لطف نیست. جوان ایده‌پردازی که ایده نگارخانه دائمی هنر و بازیافت را برای نخستین بار در منطقه ۵ مطرح کرده است و تلاش دارد تا در زمینه هنر و صنایع‌دستی برای جوانان محله‌کاری انجام دهد.  

جورابلو، دانش‌آموخته رشته «متالوژی» است و به هنر و صنایع‌دستی علاقه زیادی دارد. یک ساله بود که همراه خانواده به اکباتان می‌آید. او اکباتان را محله‌ای فرهنگی و سرشار از پتانسیل‌های فرهنگی و اجتماعی معرفی می‌کند: «زندگی در شهرک اکباتان به ما همدلی و همراهی را آموخت.

البته شاید ساکنان جدید، این حس را کمتردرک کنند. ولی ما که از قدیمی‌های شهرک هستیم، می‌دانیم زندگی در این شهرک یعنی چه و برای چه دوست دارم اتفاق‌های خوب را اینجا رقم بزنم. سال‌ها پیش زمانی که اکباتان ۵ کیلومتر تا تهران فاصله داشت و پایتخت به این میزان بزرگ نشده بود، اهالی این شهرک بامنش همسایگی در کنار همدیگر زندگی می‌کردند. بدون این‌منش هم نمی‌شد در این محدوده زندگی کرد. چون امکانات بسیار اندک بود. بازار خریدی وجود نداشت و امکانات رفاهی با شهرک فاصله داشت. اگر خانمی ماشین داشت، هر هفته ازتره‌بار برای همسایه‌ها خرید می‌کرد. اگر مهمان سرزده می‌آمد، بی‌ تردید همسایه‌ها کمک می‌کردند.

حتی پزشکان و معلمانی که اینجا ساکن بودند، در شهرک به همسایه‌ها خدمات می‌دادند. اینها را گفتم تا به این نتیجه برسم که دلیل اینکه دوست دارم برای جوانان اکباتان‌کاری کنم و کارآفرینی را در این شهرک توسعه دهم، به چه سبب است. از سویی، تعجب می‌کنم که چگونه در این چند سال نتوانستم در این شهرک فضای مناسبی را برای نمایشگاه هنر و بازیافت پیدا کنم. چون هیئت امنا و شورایاری به جوانان اعتماد ندارند. انتظارم بیش از اینها بود، لااقل باید حرف‌هایم را گوش می‌دادند.»

  • نگاه هنرمندانه به لوله‌های فرسوده شهرک

علاقه او به هنر و طراحی داخلی سبب شد تا نگاهی هنرمندانه به محیط اطراف خود داشته باشد. همان نگاهی که برای خلاقیت یک هنرمند لازم و کافی است. جورابلو می‌گوید: «تأسیسات شهرک اکباتان، عمر مفید ۳۰ ساله داشت. بسیاری از لوله‌های آب، گاز و شیرآلات ساختمانی عوض شدند، یراق‌آلات فرسوده تعویض و در محلی انبارشده‌اند تا به‌عنوان زباله خارج شوند.

از آنجایی که متالوژی خوانده‌ام، می‌دانم که این زباله‌های فلزی آن‌قدرخردگی دارند و فرسوده شده‌اند که امکان بازیافت مجدد را نداشته باشند. برای همین تصمیم گرفتم از این فلزهای دورریختنی، مجسمه و تندیس‌های فلزی درست کنم و در مکان‌های مختلف شهرک نصب کنم. در این راه، جوان‌های خلاق هم اعلام آمادگی کردند.

مدتی پیش با مرحوم استاد «ناصر هوشمند وزیری»، که موزه مجسمه‌های فلزی‌اش معروف است، آشنا شدم. ارادت خاصی به ایشان داشتم و دارم. موضوع را با آقای وزیری مطرح کردم و استقبال کرد، حتی پیشنهاد داد هفته‌ای یک روز به اکباتان می‌آید و به علاقه‌مندان به این هنر آموزش می‌دهد. از سویی از ما دعوت کرد در محل کارش حضور پیدا کنیم و آنجا نیز آموزش‌های لازم را کسب کنیم. با این اوصاف، تنها مجوز استفاده از این مواد بازیافتی می‌ماند و مکانی که به‌عنوان کارگاه راه‌اندازی شود. متأسفانه ایشان سال ۱۳۹۸ فوت کرد و ما هم نتوانستیم هیئت‌مدیره را مجاب کنیم.»

  • ایده‌ها پشت نامه‌نگاری‌ها جا ماند

این هنرمند جوان برای دریافت این مجوز با هیئت‌مدیره و شورایاری وقت اکباتان مذاکره می‌کند، نامه‌نگاری انجام می‌شود، ولی کسی حرف‌هایش را جدی نمی‌گیرد. پس از آن، جورابلو سال ۱۳۸۷ برای ادامه تحصیل به «قبرس» می‌رود و آنجا هم با دوستان ایرانی‌اش مجله «هنر و صنایع‌دستی ایران» را به ۳ زبان فارسی، انگلیسی و ترکی منتشر می‌کند.

او می‌گوید: «از اینکه در محله خودم به حرف‌هایم بی‌توجهی شده بود، حس خوبی نداشتم. سال ۱۳۹۳ وقتی به ایران بازگشتم، تصمیم گرفتم در زمینه صنایع‌دستی کار کنم. مغازه‌ای در اکباتان اجاره کردم. با فارغ‌التحصیلان رشته صنایع‌دستی در شهرهای مختلف ارتباط برقرار کردم. بسیاری از این دوستان بیکار بودند و درآمد خاصی نداشتند. درصورتی که کارهایشان بسیار حرفه‌ای و خاص بود. به یاد دارم آن روزها کاسبان اکباتان از اینکه درآمدی ندارم اما دنبال کارآفرینی هستم، تعجب می‌کردند. ولی صبر و تلاشم جواب داد و یکی از خاص‌ترین گالری‌های صنایع‌دستی را به کمک جوانان هنرمند در اکباتان راه‌اندازی کردم. البته متأسفانه این روزها به دلیل «کرونا» مغازه تعطیل است. چون باور دارم مشتری باید یک وسیله هنری و صنایع‌دستی را لمس کند و از نزدیک ببیند. خرید آنلاین جواب نمی‌دهد.»

  • انتخاب هنرمند خلاق از سوی سرای محله 

جورابلو به‌عنوان هنرمند خلاق از سوی سرای محله اکباتان معرفی شده است و گویا تعامل او با مدیریت جدید سرای محله و اعضای شورایاری سبب شده است تا انگیزه راه‌اندازی نخستین گالری هنر و بازیافت در اکباتان دوباره جان بگیرد. جورابلو می‌گوید: «مجسمه‌سازی با ضایعات، از هنرهای امروزی است که جزء مجسمه‌سازی مدرن قرار می‌گیرد.

در این هنر مواد اولیه ساخت مجسمه، ضایعات و مواد فلزی بازیافتی است که مواد اولیه آن می‌تواند هرچیزی باشد و بستگی به محل زندگی هنرمند دارد. به این صورت که فردی خلاق با نگاهی متفاوت به اطراف، از هر نوع اشیا در محل می‌تواند ایده بگیرد و برای ساخت اثر هنری خود از آن استفاده کند. اکباتان هم پر است از اشیا بازیافتی که می‌تواند برای هنرمند جذاب باشد.»

  • جای انجمن‌های هنری در اکباتان خالی است

او اکباتان را محله مشارکت‌های خوب اجتماعی معرفی می‌کند و انتظار دارد مشارکت‌های هنری نیز در این شهرک افزایش پیدا کند. جورابلو می‌گوید: «مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های مردم‌نهاد در این محله زبانزد است. از دل همین مشارکت‌ها، انجمن «جهاندیدگان» و انجمن بانوان» شهرک راه افتاده و سا ل‌هاست که فعالیت می‌کند و دستاوردهای خوبی داشته است.

برای مثال، انجمن «آلزایمر ایران» از دل همین انجمن جهاندیدگان آغاز به کارکرد و اکنون در سطح بین‌المللی جایگاه خوبی دارد. در شهرک اکباتان هنرمندان زیادی زندگی می‌کنند. اما بازخوردی از حضورشان نمی‌بینیم. باید آنها را به مشارکت‌های هنری ترغیب کنیم. راه‌اندازی کارگاه‌های هنری، گالری‌های مختلف و غیره می‌تواند شکل بگیرد. یک شهرک بادرصد بالای ساکنان هنرمند، نگارخانه ندارد و این خوب نیست.»

  • مدیر محله اکباتان /سرای محله از جوانان خلاق حمایت می‌کند
الهه تیرا /مدیر محله اکباتان

سرای محله پایگاه مناسبی برای حمایت از استعدادهای جوان و رشد و پرورش ایده‌های خلاقانه است. این موضوع از دستورالعمل‌های مهم و بنیادی راه‌اندازی‌سراهای محله‌ها بوده است. «الهه تیرا»، مدیر محله اکباتان، درباره حمایت از شهروندان خلاق و ایده‌پرداز می‌گوید: «شاید پیش از این کم‌کاری‌هایی در این زمینه انجام شده باشد و جوان‌هایی مانند آقای جورابلو، گله‌مند باشند. ولی اکنون تمام قد پشت این جوانان می‌ایستیم و قول حمایت می‌دهیم. کارکردسراهای محله همین است. باید خانه‌های امن برای رشد استعدادها و خلاقیت‌ها باشد.

ساختمان سرای محله اکباتان در حال نوسازی است، بی‌شک پس از اینکه فعالیت خود را دوباره آغاز کنیم، برنامه‌ریزی‌هایمان را با فکر و ایده اهالی خلاق پیش خواهیم برد. برنامه‌ریزی مدیریت محله بدون نظر مردم و اهالی با اهداف‌سراهای محله منافات دارد. مدتی است در حال شناسایی جوانان خلاق و مستعد شهرک هستیم تا بتوانیم تحولی نو در فعالیت سرای محله ایجاد کنیم.»

کد خبر 586192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha