مریخ‌نورد استقامت عملیات کاوش خود را با موفقیت شروع کرده است و این آغازی است برای ارتباط هرروزه ما با سیاره خواهر. از مریخ و هدایتگر این ماموریت ویژه بیشتر بدانیم:

استقامت مريخ نورد

همشهری‌آنلاین - فاطمه عباسی:‌ فرود مهیج «استقامت» بر سطح کره سرخ، ارتباط هرروزه زمین و خواهر دورش را میسر کرده است. این ماموریت که حاصل تلاش تیمی از دانشمندان ناساست، با رهبری یک بانوی هندی‌تبار پیش‌ می‌رود.

مریخ‌نورد «استقامت» با سرعتی بیش از ۱۹هزارکیلومتر در ساعت به سمت مریخ حرکت کرد تا ۲۰۰ میلیون کیلومتر مسافت را طی هفت ماه طی کند، مسافتی ۵۰۰ برابر فاصله زمین تا ماه.

هدایتگر این عملیات مهم «سواتی موهان»، ‌راهنمای کنترل عملیات Mars 2020 در آزمایشگاه پیشرانش جت در پاسادنا، کالیفرنیا، برای نخستین‌بار خبر فرود موفق کاوشگر استقامت را تایید کرد؛ خبری که آغاز جست‌وجوی نشانه‌های زندگی در گذشته است. 

سی‌ان‌ان نوشت، موهانِ هندی‌تبار از یک سالگی به ایالات متحده نقل مکان کرده و اکنون به عنوان ‌«چشم و گوش» پیشرفته‌ترین فضاپیمای ناسا عمل می‌کند.

او که مانند بیزوس تحت تاثیر مجموعه «پیشتازان ستاره‌ای» به فضا علاقه‌مند شده به ناسا گفت: «من می‌خواهم مکان‌های جدید و زیبایی را در جهان پیدا کنم؛ وسعت فضا آنقدر دانش در خود جای داده که ما در آغاز راه یادگیری هستیم.»

موهان تحصیلات خود را در رشته مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه کرنل آغاز کرد و سپس در دانشگاه ماساچوست مدرک کارشناسی ارشد و دکترای هوانوردی و فضانوردی گرفت.

سواتی موهان در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا

موهان که پیش از این در پروژه کاسینی فعال بوده از سال ۲۰۱۳ به پروژه مریخ ۲۰۲۰ ملحق شد و در نهایت مهندس اصلی عملیات هدایت، ناوبری و کنترل شد. 

مردان سفیدپوست با وجود کمک‌های چشمگیر زنان و افراد رنگین‌پوست در طول سال‌ها تنها چهره شناخته شده برنامه اکتشافات فضایی بودند اما اکنون ناسا بیش از هر زمانی «بین‌المللی» عمل می‌کند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، بیش از ۱۷هزار نفر در ناسا کار می‌کنند که ۷۲٪ سفیدپوست، ۱۲٪ سیاه‌پوست، ۸٪ آمریکایی‌آسیایی، ۷٪ اسپانیایی یا لاتین، ۱٪ بومی هندی‌آمریکایی و کمتر از ۱٪ چندنژادی هستند.

کد خبر 586173
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha