کارآفرینی و تشبیه آن به موتور تحول و توسعه در اقتصاد، خدمات، هنر و جامعه، اهمیت و جایگاه کارآفرینی را به‌درستی نشان می‌دهد.

بانوان كارآفرين

زهرا نقوی، مؤسس و مدیرعامل شرکت ارسباران شیمی ; تداوم و توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه در گرو شناخت فرصت‌ها، بیان چالش‌ها و رفع موانع توسعه کسب و کار معنا پیدا می‌کند.  
در کنار ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان، خلاقیت، اراده، پشتکار، ریسک‌پذیری و داشتن انگیزه بالا، تصویب و اجرای قوانین و ثبات آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. قوانین و مقررات بازرگانی، تجارت، گمرکی، مالیاتی، پولی، بانکی و قوانین کار که با بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه و بعضا غیرکارشناسی ابلاغ یا ملغی می‌شوند سد راه فعالیت‌های اقتصادی‌اند و تهدیدی برای کارآفرینان.  
شرکت‌های خصولتی که توسط بازنشستگان دولتی و افراد با تجربه و بانفوذ تأسیس شده‌اند، به اعتبار روابط قوی و گسترده، رقیب پرقدرت کارآفرینانند. در شرایطی که فساد، پارتی‌بازی، رانت‌خواری و روابط ناسالم اداری نیز گزارش می‌شود، نه تنها کارآفرینان جدید شانسی برای جلب حمایت و رشد ندارند، بلکه کارآفرینان قبلی هم به‌تدریج حذف یا مصادره می‌شوند.  
دسترسی نداشتن به منابع مالی، نرخ سنگین سود بانکی و طولانی بودن فرایند اخذ وام و پرداخت نشدن به‌موقع اقساط ناشی از مسائلی چون تحریم‌ها و تغییرات روابط بین‌المللی که بر واردات و صادرات مؤثر است و ثبات نداشتن این قوانین منجر به از دست دادن اموال، تجهیزات و اعتبار کارآفرینان می‌شود. قوانینی که نه تنها مشوق سرمایه‌گذار و صاحبان ایده نیست، بلکه با بوروکراسی پیچیده و طولانی، بسیار سختگیرانه عمل می‌کند.  
تعدد مراجع تصمیم‌گیری، اعمال نفوذها و ناهماهنگی بین دستگاه‌ها هم مانعی بر سر راه فعالیت صاحبان ایده و کارآفرینان است. قوانینی که در مجلس شورای اسلامی، هیأت دولت، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتاق تعاون، سازمان تعزیرات حکومتی و بسیاری از سازمان‌ها و نهادها شکل می‌گیرند، نه تنها هماهنگ نیستند، بلکه قوانین دست و پاگیری را به میدان می‌آورند که سبب سردرگمی کارآفرینان می‌شوند.  
اخذ مجوز و مراحل آن بسیار طولانی و سخت است؛ اینجا پای دلالان و واسطه‌ها پیدا می‌شود که کار خرید و فروش و انتقال مجوز را انجام می‌دهند. همه این مسائل راه را برای صاحب ایده ناهموار می‌کند و متأسفانه مسیری برای قاچاق، رشوه و فساد اداری باز می‌شود. رمز موفقیت صاحبان ایده و کارآفرینان، قوانین روشن، شفاف و لازم‌الاجراست؛ همان قوانینی که در ترکیه، امارات، مالزی، سنگاپور و بسیاری از کشورها اجرا می‌شود و نتایج مثبتی به همراه داشته است.  

کد خبر 586132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha