همشهری‌آنلاین: دبیر شورای عالی منتخب کانون‌های کارآفرینی کشور با اشاره به اینکه کانون‌ها کار خود را به شکل واقعی در همدان آغاز می‎کنند، گفت: مشکل کانون‌های کارآفرینی در کشور، عدم نگاه دولت به آنهاست.

کانون‌های کارآفرینی کشور

به گزارش کمیته اطلاع رسانی همایش رؤسای کانون‏‌های کارآفرینی کشور در همدان، هادی هزارخانی گفت: شورای عالی اشتغال در سال 89 مصوب کرد کانون‌های کارآفرینی در استان‌ها ایجاد شود این امر تا اواسط سال 92 به دلایلی مسکوت ماند، البته با پیگیری‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در 10 یا 12 استان کانون‌های کارآفرینی تشکیل شد.

هزار خانی افزود: ابتدا شناخت چندانی از کانون‌ها نبود، کانون‌های نوپایی که چندان مشخص نبود چه اهدافی دارند؛ بنابراین تلاش شد در اواخر سال 92 همایشی در این راستا برگزار شود که زمینه شناخت کانون‌ها از یکدیگر فراهم شود تا در آینده شاهد تشکیل سازمان نظام کارآفرینی در کشور باشیم.

وی ادامه داد: با رایزنی‌های زيادي در اردیبهشت‌ماه 92 در پایان دولت دهم، همایش ملی با حضور وزیر و رؤسای کانون‌های کارآفرینی کشور برگزار شد. این همایش با هدف هم‌اندیشی و وحدت هرچه بیشتر کانون‌ها و بررسی نقش آنها در پیشبرد اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی همچنین ایجاد اشتغال و توسعه پایدار برگزار شد.

دبیر شورای منتخب کانون‌های کارآفرینی کشور اظهار كرد: تصویب اساسنامه کانون‌ها به صورت پیش‌نویس، برنامه‌ریزی برای تشکیل کانون مرکزی و انتخاب هیأت مدیره، راه‌اندازی سایت ملی کارآفرینی در راستای ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع بین‌المللی و تقویت نقش شرکت‌های تعاونی دانش بنیان از جمله مواردی است که در این همایش مورد بحث و بررسی کامل قرار گرفت.

هزارخانی بیان کرد: قرار شد لایحه سازمان نظام کارآفرینی به دبیرخانه کمیسیون اجتماعی و برای کسب رأی به هیأت دولت برود. البته با توجه به تغییر دولت رایزنی‌ها انجام و انتخابات برگزار شد که هیأت رئیسه 7 نفره تشکیل شد تا پیگیر مباحثی باشد که در یزد به تصویب رسیده بود.

وي گفت: قرار شد انتخاب واقعی و منصفانه‌ای با حضور رؤسای کانون‌های کارآفرینی سراسر کشور برگزار شود، اما نیاز بود استانی که از شخصیت بی‌طرفانه‌ای برخوردار است پذیرای برگزاری این انتخابات باشد.

وی با اشاره به اینکه استان‌های زیادی کاندیدا شده بودند، افزود: اما استان همدان را به خاطر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار این استان، رئیس کانون و دبیر کانون آن انتخاب کردیم و از آنجا که می‌دانیم این استان دنبال سهم خواهی نیست و یا اینکه خواسته باشند میزبانی کنند تا یک سری فرصت‌ها را برای خودشان فراهم کنند؛ بنابراین همدان بنا به پیشنهاد خود استان همدان انتخاب شد.

هزارخانی درباره موانع پیش روی کارآفرینان هم خاطر نشان كرد: بسیاری از کانون‌ها موضوع کمبود بودجه‌ را مطرح می‌کنند اما به عقیده بنده مشکل کانون‌ها بودجه نیست، مشکل کانون‌ها، عدم نگاه دولت به این کانون‌ها است.

دبیر شورای منتخب کانون‌های کارآفرینی کشور تأکید کرد: این کانون‌ها اتاق فکر کارآفرینی هستند اما هرگز به بازی گرفته نشدند تا نقش واقعی خود را در استان‌ها ایفا کنند.

وی تصریح کرد: البته تفاوت کانون‌های کارآفرین با بقیه انجوها در این است که انجوها تنها بخش خصوصی هستند دولت هم جایگاه خودش را دارد اما کانون کارآفرینان، مسئولان دولتی را در کنار فعالان بخش خصوصی دور یک میز جمع کرده است تا در مورد آینده کارآفرینی هر استان تصمیم بگیرند، تصمیم‌سازی کنند و آن را اجرا کنند.

هزارخانی درباره نقش دولت در تسهیل و توسعه کارآفرینی هم گفت: مشکلات زیادی در حوزه تولید، برنامه‌ریزی، قوانین، دارایی، بیمه وجود دارد اما نقش کانون کارآفرینی این است که تشکل‌هایی مانند اتاق بازرگانی، کانون کارفرمایی، خانه کارگر و دولت را کنار هم قرار دهد تا مشکلات را بررسی و برای آن راهکار ارائه کند.

وی عنوان کرد: بنابراین اینکه تأکید می‌شود نگاه جدی‌تری باید به این کانون‌ها بشود می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که زمانی که ما کانون‌های کارآفرینی را جدی گرفتیم تمام افکار سازنده در کشور را جدی گرفتیم؛ چون از این طریق است که تفکرها در اتاق فکر جمع می‌شود در مورد مشکلات صحبت می‌شود.

گفتنی است همایش ملی کانون های کارآفرینی کشور در روزهای 13 و 14 آذر ماه جاري در همدان با حضور دکتر حسن طائی معاون توسعه کار‌آفرینی واشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، دکتر پریسا ریاحی مديركل توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، كارشناسان حوزه كارآفريني اين وزارتخانه و 70 نفر از رؤسا و دبيران كانون‌هاي كارآفريني كشور برگزار شد.

کد خبر 280152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha