شهردار تهران معتقد است در عین حال که برند تهران باید بیانگر احساس عمومی شهروندان به شهرشان باشد، لازم است بر نقاط قوت و مثبت شهر تاکید و از بیان نکات منفی به علت ماهیت رقابت‌پذیری برندینگ پرهیز کند.

برند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری شهر، پیروز حناچی امروز در نخستین جلسه شورای راهبری نشان برتر تهران گفت: برندسازی برای تهران، تلاشی است برای این که ما بتوانیم خود را بشناسانیم و دیگران هم به واسطه آن ما را بشناسند. خیلی نکات منفی در شهرهای دیگر هم وجود دارد اما وجوه منفی را در فرآیند برندسازی به نمایش نمی‌گذارند و البته آنچه که به نمایش می‌گذاریم نیز نباید از واقعیت دور باشد.

او افزود: به نظر من تلاش شده که همه جوانب در برندسازی دیده شود اما بخشی از برند بر اساس احساس عمومی جامعه نسبت به آن برند است که در طول زمان شکل می‌گیرد.

حناچی با تاکید بر برجسته‌سازی نقاط قوت در برند تهران، گفت: وقتی وارد عرصه رقابت می‌شویم قطعا نباید به نقاط منفی بپردازیم بلکه تلاش برای تاکید بر نقاط مثبت است. با این حال جمع‌بندی نظرات کارشناسان در جلسه نشان می‌دهد که زمان بیشتری برای طرح این موضوع لازم است.

به گفته او، در تهران ۱۴۰۰ نیز شهرداری با این مسائل مواجه بود و در نهایت به این نتیجه رسید که یک لوگوی مشخص نمی‌توان برای آن داشت.

حناچی با بیان اینکه به دست آوردن حس مشترک دشوار است در حالی که آن حس مشترک ما را به مقصد می‌رساند، اضافه کرد: برخی دوستان نگران تعجیل در موضوع نشان برتر تهران هستند و در عین حال زمان زیادی برای این کار نداریم و می‌خواهیم زودتر به نتیجه برسیم. از طرفی، عجله ریشه‌های این موضوع را سست می.کند. باید تلاش کنیم اجماع در این زمینه به وجود بیاید.»

نیاز شهر انسای‌محور به برند

رییس مرکز ارتباطات و امور بین.الملل شهرداری تهران هم در این جلسه با ارائه گزارشی درباره فرآیند اجرایی نشان برتر، گفت: شهرهای بزرگ دنیا، نشان برتر را برای خود انتخاب کرده‌اند و تهران نیز در حال حرکت از یک شهر سازه‌محور به شهری برای همه و انسان‌محور است؛ بر همین اساس معتقدم که نیاز به داشتن یک نشان برای این شهر بیشتر احساس می‌شود.

غلامحسین محمدی، برند را نقشه راه استراتژی شهر دانست و اضافه کرد: برندسازی به رقابت شهر با سایر شهرهای جهان کمک می‌کند. برندسازی می‌تواند گردشگری را تقویت و تجربه‌ای مطلوب برای توریست‌ها فراهم کند. این مزیت‌های رقابتی به نقطه کانونی شهر تبدیل می‌شود.

او تصریح کرد: ما می‌خواهیم در ساخت نشان برتر تهران، فرآیندی را طی کنیم که عناصر دیداری و کلامی و رفتاری همه شهروندان تهرانی را در خود جمع کند. تهران تصویر مخدوشی دارد که نتیجه روش‌های مدیریتی پیشین در تهران است.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با تاکید بر وظیفه شهرداری برای ارائه نشان برتر طبق قانون، گفت: در برنامه پنجم توسعه، شهرداری تهران ملزم شده است که نشان برتر تهران را مشخص کند؛ شورای راهبری نشان برتر نیز برای تحقق این وظیفه تشکیل شده است.

تهران، شهر صلح اقوام ایران

عضو فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: بسیاری از هنرمندان که در تهران بالیده ورشد کردند، از شهرهای دیگر آمده‌اند. تهران یک ویژگی قبل از پایتختی دارد که پذیرای همه بوده است. در اولین گزارش‌های سفرنامه‌نویسان که از تهران عبور کرده‌اند،آمده است که خانواده‌های مسیحی در اینجا ساکن بودهاند. همچنین نخستین موقوفه تهران مربوط به یک خانواده کرمانشاهی و در دوره صفویه بوده است.

احمد مسجدجامعی ادامه داد: در نخستین آمارگیریهای تهران هم می‌بینیم که از عرب‌ها، ترکمن‌ها و کردها در تهران هستند. این شهر به گونه‌ای بوده است که اقوام در آن در صلح زندگی می کنند.

احیاء ارزش‌های فراموش‌شده شهرها

رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در این جلسه با تاکید بر هویت تاریخی تهران، گفت: برخی شهرها مثل شهرهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هستند که به شکل مصنوعی برای آنها برند ساخته می‌شود. برخی شهرها تاریخی و دارای ارزش‌های تاریخی هستند اما در بسیاری مواقع روی ارزش‌های این شهرها به دلیل بحران‌هایی که داشته‌اند، غبار فراموشی می‌نشیند. باید دید این ارزش‌ها چیست و از آنها غبارروبی کرد.

سیدمحمد بهشتی افزود: تا یکی دو دهه پیش تحصیلکرده‌های ما هم تهران را شهری بی‌هویت می‌دانستند اما زمانی که برای شورای اول تهران توضیح دادیم که تهران شهری تاریخی است، برایشان جالب بود.»

او با طرح این پرسش که چرا اخیرا به سراغ برند تهران رفته‌ایم و چرا در سال‌های اخیر جامعه به دنبال برندها رفته است، اینطور پاسخ داد: به نظر می‌رسد احوال مردم تهران تغییر کرده و بنا به تغییر احوال‌شان است که تقاضای برند هم برای تهران ایجاد شده است. توجه جامعه به برند شهر می‌گوید که الان زمان پرداختن به آن است. ۳۰ سال پیش زمان آن نبود چون مسائل کمی معتبر بود و مدیریت شهری هم کمیت را دنبال می‌کرد.

بهشتی با بیان این که برندسازی به دنبال کیستی شهر است، افزود: زمانی تهران زیر سیطره کمیت قرار داشت و زندگی از این شهر رخت بربسته بود، اما حال شهر تهران رو به بهبود است و شواهد فراوانی هست که اهالی شهر سعی می‌کنند به فضای شهری کیفیت ببخشند و مدیریت شهری هم متناسب با آن دگرگون می‌شود.

کد خبر 585723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha