جمعه ۲۱ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: در سال 1950 سازمان ملل متحد و شورای جهانی نابینایان قانون «عصای سفید» را بررسی و تصویب کردند

آنها روز 15 اکتبر برابر با  23 مهرماه را روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی ایمنی نابینایان اعلام نمودند.قانون عصای سفید تصویری جدید از نابینایان را در جامعه ترسیم می‌کند و از افراد نابینا می‌خواهد که به منظور حمایت از منافع خود از تمام مفاد این قانون آگاه باشند. در میان وسایل کمک حرکتی نابینایان می‌توان عصای سفید را به عنوان پرچم استقلال آنان قلمداد کرد. البته این ابزار حرکتی سودمند در صورتی از کارایی برخوردار خواهد بود که نارسایی‌های فیزیکی محیط زندگی افراد نابینا تقلیل یابدیا یا به طور کلی حذف شود. بنابراین علاوه بر توجیه به مسایل عاطفی و احساسی، کمترین هزینه و لحاظ کردن عوامل لازم، ضروری  است زمینه‌ای را برای تردد آسان آنان فراهم سازیم و کمک شایانی به استقلال حرکتی نابینایان بکنیم.
 نابینایی هرگز مانع رشد و ترقی نمی‌شود. اگر فرد نابینا خود را باور داشته باشد و بداند که می‌تواند با وجود نابینایی به موفقیت‌های فراوانی نایل شود.
براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی هر ثانیه یک  نفر  و هر دقیقه یک کودک در جهان نابینا می‌شود و براساس  آخرین آمار  موجود   37 میلیون نفر نابینای مطلق و  124 میلیون کم بینا هم اکنون در جهان زندگی می‌کنند. حدود  60 درصد اختلالات بینایی قابل درمان و  20  درصد آنها قابل پیشگیری هستند  آب مروارید مهم‌ترین اختلال بینایی است که علت  48  درصد  اختلالات بینایی نیز می‌باشد. در کشور ما براساس آمارهای جهانی پیش‌بینی می‌شود حدود  400 هزار نفر دچار کم‌بینایی و یا نابینایی باشند اما تاکنون  76  هزار و   707  نفر نابینا  و کم‌بینا در ایران شناسایی شده‌اند.  در صورتی‌که اختلالات بینایی بخصوص تنبلی چشم به موقع تشخیص داده نشود از سن  8 سالگی به بعد تقریباً  هیچ کاری برای درمان آن نمی‌توان انجام داد و فرد حتماً  نابینا می‌شود و یا اینکه با اختلالات شدید  بینایی در آینده مواجه خواهد بود. یکی از اساسی‌ترین مشکلات نابینایان مسأ‌له اشتغال است زیرا در میان آنها تعدادی افراد با تحصیلات بالا وجود دارد که متأسفانه کارفرمایان از  به‌کارگیری آنها طفره می‌روند در حالی‌که نابینایان حق استفاده از کلیه امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند و به بهانه نابینا بودن  (درحالی که آنها هم هزینه بیشتر آدم‌های سالم را دارند) از حقوق طبیعی خود محروم بمانند. ارائه وسایل کمک توان‌بخشی مانند عصا، لوح و قلم برای نوشتن و خواندن به خط بریل و ارائه خدمات آموزشی ویژه نابینایان و اقدامات بینایی‌سنجی و درمان‌های تخصصی و فوق تخصصی به موقع برای پیشگیری از نابینایی کودکان در آینده از جمله اقدامات مؤثری است که برای پیشگیری و توان بخشی نابینایان باید در سرلوحه اقدامات هر دولت و نهادی قرار گیرد.
کد خبر 5855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز