کارلوس مِنِم که در دهه ۱۹۹۰ ثبات اقتصادی را به آرژانتین بازگرداند و بیش از همه با شیوه زندگی پرزرق و برق خود شناخته می‌شد، در ۹۰ سالگی از دنیا رفت.

كارلوس منم رئيس جمهوري پيشن آرژانتين

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از رویترز، آلبرتو فرناندز (رئیس جمهوری فعلی آرژانتین) روز یکشنبه در صفحه رسمی خود در توییتر از مرگ همتای پیشین خود پس از یک بیماری به نسبت طولانی خبر داد. مِنِم که یک زندگی شخصی بسیار اشرافی و پرحاشیه داشت، دو دوره از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ رئیس جمهوری آرژانتین بود و رشد اقتصادی را به مردم این کشور هدیه داد اما دولت او درگیر فساد شد و تلاش‌های گسترده مِنِم برای بازگشتن به قدرت بی‌نتیجه ماند.

رئیس جمهوری پیشین آرژانتین در اوج دوران خود گروه موسیقی رولینگ استونز به کاخ ریاست جمهوری دعوت کرد و کوشید با اعزام نیروهای نظامی آرژانتین به دو جنگ خلیج فارس و بوسنی وارد عرصه بین‌المللی و جهانی شود. او چند هفته آخر عمر را برای درمان عفونت ادراری، نارسایی قلبی و چند مشکل جسمی دیگر در بیمارستان بستری بود و سرانجام ساعت ۱۱:۲۰ روز یکشنبه به وقت محلی در ۹۰ سالگی از دنیا رفت. قرار است جنازه مِنِم در گورستان اسلامی بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، دفن شود.

کارلوس مِنِم فرزند یک خانواده مهاجر سوریه‌ای بود و در استان لاریوخا، ۱۲۰۰ کیلومتری غرب پایتخت به دنیا آمد. درس حقوق و وکالت خواند و در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ فعالیت‌های سیاسی خود را با حزب پرونیست آغاز کرد. او در ۱۹۶۴ به دیدار خوان پرون، رهبر در تبعید حزب، در اسپانیا رفت و از ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۶ فرماندار لاریوخا بود. پس از کودتای ۱۹۷۶ در آرژانتین دستگیر شد و پنج سال به زندان افتاد اما در همان سال‌ها برای به قدرت رسیدن و رئیس جمهوری شدن برنامه‌ریزی کرد و نقشه کشید.

پس از بیرون آمدن از زندان دو دوره دیگر فرماندار لاریوخا شد، رهبری حزب پرونیست را در دست گرفت و با پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری به دودستگی و جنگ داخلی در آرژانتین پایان داد؛ تنش‌هایی که جان ۳۰ هزار نفر را در کمتر از یک دهه گرفته بود. او تمام نظامیان و ژنرال‌ها و رهبران چریک‌ها را بخشید اما با انبوهی از اتهام‌های فساد از جمله دست داشتن در قاچاق سلاح به کروواسی و اکوادور بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ از قدرت کنار رفت.

مِنِم یک دهه بعد از اتهام‌ها تبرئه شد اما به حکم دادگاه نتوانست برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری رقابت کند. او همسر اولش، زولما یوما، را جلوی دوربین‌های تلویزیونی از کاخ ریاست جمهوری بیرون کرد و سال‌ها دخترش زولمیتا، بانوی اول آرژانتین بود. هرچند دختر مِنِم هم با همسر دوم پدرش به مشکل خورد؛ سسیلیا بولوکو، دختر شایسته جهان از شیلی، که زنی که ۳۵ سال جوان‌تر از رئیس جمهوری آرژانتین بود. این ازدواج هم سال ۲۰۱۱ به شکلی ناپسند پایان یافت.

با وجود آوردن بیشترین رأی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۳، مِنِم وقتی فهمید در رقابت با نستور کرشنر می‌بازد از حضور در دور دوم انصراف داد. او که به تبعیدی خودخواسته در سانتیاگو-شیلی رفته بود، با لغو شدن حکم بازداشت به آرژانتین بازگشت و در ۲۰۰۵ از زادگاهش عضو مجلس سنا شد؛ مقامی که تا پایان عمر در اختیار داشت.

کد خبر 585040

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha