شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان بهداشت عمومی هشدار می‌دهند که ممکن است بیش از 250000 نفر در هر سال به علت شکست در تلاش برای ریشه‌کنی ویروس فلج اطفال در چند کشور به این بیماری مبتلا شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، استیو کوچی رئیس هیات مشورتی سازمان جهانی بهداشت که ناظر بر تلاش‌های بین‌المللی برای ریشه‌کنی فلج اطفال است، از  نیجریه، هند، پاکستان و افغانستان به خاطر شکست در تضمین ارائه واکسن ارزان خوراکی به کودکان برای جلوگیری از انتشار بیماری انتقاد کرد.

او در یک کنفرانس خبری گفت: "بروز فلج اطفال در چند ناحیه جهان ادامه یافته است. زیرا مقامات مسئول به صورت مداوم در تحت پوشش قرار دادن همه کودکان ناکام مانده‌اند."

او افزود: "در صورتی که ما نتوانیم برنامه ریشه‌کنی فلج اطفال را در این چهار کشور که بیماری در آنها شکل بومی پیدا کرده است به انجام برسانیم، هر سال با 250000 مورد جدید بیماری روبرو خواهیم بود."

سال گذشته عمدتا به خاطر برنامه‌های واکسیناسیون خانه به خانه دو میلیارد کودک در سراسر جهان کمتر از 2000 نفر به فلج اطفال مبتلا شدند که رقم بسیار کمی در مقابل 350000 مورد بیماری در سال 1988 زمان شروع این برنامه است.

سازمان جهانی بهداشت(WHO)، صندوق کودکان سازمان ملل(UNICEF)  و چند سازمان همکار دیگر نتوانستند به هدف اولیه خود در متوقف‌کردن گسترش فلج‌اطفال تا پایان سال 2005 دست یابند.

گرچه تعداد موارد فلج اطفال در افغانستان و پاکستان رو به کاهش بوده است، اقدامات پراکنده در هند در این زمینه و توقف تقریبا یکساله واکسیناسیون در شمال نیجریه از میانه سال 2003 باعث سربرآوردن دوباره بیماری و گسترش آن به بیش از 20 کشور شد.

کارشناسان بهداشتی علاوه بر افزایش پوشش واکسیناسیون در نواحی مسئله‌ساز می‌گویند به اجرا در اوردن مقرراتی برای مسافرت بین کشورها مانند اقدامات عربستان سعودی در مورد سفر حج می‌تواند برای کنترل گسنرش بیماری مفید باشد.

به گفته یعقوب یوسف المزروع وزیر بهداشت عربستان از امسال کودکان زیر 15 سال از کشورهای دارای شیوع فلج اطفال و زائران مسلمان از نیجریه باید برای دریافت ویزای ورود مدارکی دال بر واکسیناسیون فلج اطفال ارائه دهند. این افراد هنگام ورود نیز یک دوز واکسن دریافت خواهند کرد.

کد خبر 5849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز