دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

سنبل آبی گیاه مقاوم و در عین حال زیبایی است که در چند سال اخیر چنگال خود را بر پهنه تالاب انزلی فرو کرده و به مرور نفس این تالاب ارزشمند را گرفته و حالا به شماره انداخته اما قرار است با اقدامات صورت‌گرفته از پهنه این تالاب بین‌المللی جمع‌آوری ‌شود.

سنبل آبی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، تالاب بین‌المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار به توجه بیشتری در زمینه حفاظت نیاز دارد چون چند سالی است مورد هجوم گونه‌ای گیاه به نام سنبل آبی قرار گرفته که مشکلات زیادی برای این اکوسیستم ارزشمند و زیستمندان موجود در آن ایجاد کرده است.

تالاب انزلی از نوع تالاب‌های ساحلی (Coastal Wetland) است، حوضه آبریز تالاب دارای مساحتی حدود ۳۷۴ هزار هکتار است، این تالاب در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور است که از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

این تالاب محل تخم‌ریزی آبزیان، پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، انزلی با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است علاوه بر این سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است، معروف‌ترین گیاه تالاب انزلی که شهرت جهانی دارد «لاله تالابی» است که تالاب را به این دلیل تالاب «مرداب لاله» می‌خوانند، حواصیل‌ها، اردک سانان، مرغابی سانان کشیم بزرگ، کشیم سیاه‌گردن، یلوه کوچک، کاکایی و غیره از پرندگان این تالاب شمرده می‌شوند. گیاهان تالاب به سه دسته غوطه‌ور، گیاهان شناور و گیاهان حاشیه‌ای تقسیم می‌شود اما در چند سال اخیر گیاه سنبل آبی جانی برای این تالاب به جای نگذاشته است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری به مناسبت دوم فوریه (۱۴ بهمن) روز جهانی تالاب‌ها گفته بود که ١٢ میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه برای پاکسازی تالاب انزلی از گونه مهاجم سنبل آبی اختصاص یافته، البته با توجه به حجم زیاد کار ساخت یک دستگاه جمع‌کننده گیاهان مهاجم نیز در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای با وزارت دفاع امضا شد تا این دستگاه تهیه و گیاهان از بستر تالاب جمع‌آوری شود.

سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیا است؛ این گیاه وقتی وارد اکوسیستم آبی می‌شود در مدت ۲ هفته می‌تواند جمعیت خود را به میزان دو برابر افزایش دهد و یک بوته با ۲۰ گل می‌تواند سه هزار دانه تولید کند و هر دانه آن بین پنج تا ۲۷ سال می‌تواند زنده بماند؛ گیاه مهاجم سنبل آبی به عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده و به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به دلیل تولید لجن آلی باعث خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود.

سیدفرشید فلاح، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر انزلی، اعلام کرد جمع‌آوری سنبل آبی از تالاب بین‌المللی انزلی آغاز شده است؛ پاکسازی تالاب از این گیاه مهاجم، به صورت مکانیزه و با دستگاه شناور دروگر سنبل آبی انجام می‌شود.

به گفته وی، سنبل آبی نخستین بار در سال ۱۳۹۴ در  تالاب بین‌المللی انزلی مشاهده شد، این گیاه برای تالاب به عنوان گیاه مهاجم شناخته شده و تهدید جدی برای بوم‌سازگان‌ آبی (اکوسیستم آبی) استان به ویژه تالاب‌های گیلان است.

فلاح با تاکید بر اینکه جمع‌آوری سنبل آبی در مسیر بهبود شرایط زیستی تالاب انزلی بسیار موثر است، افزود: گیاه مهاجم سنبل آبی به علت رشد سریع در محیط‌های آبی و تهدیدهایی که می‌تواند بر اکوسیستم‌های آبی تحمیل کند، یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های گیاهی مهاجم در دنیا است.

سنبل آبی بومی تالاب‌های آمریکای جنوبی است و غیر از تعدادی از این تالاب‌ها که به زیبایی این گیاه فریبنده را در برگرفتند و خطری برای تالاب مطرح نیست، سنبل آبی برای تنوع‌زیستی سایر تالاب‌های دنیا تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

با توجه به همین مساله پاکسازی تالاب بین‌المللی انزلی از گیاه مهاجم سنبل آبی با مشارکت فرمانداری، سپاه پاسداران، نیروهای بسیج، ذی‌نفعان تالاب و یگان حفاظت محیط زیست شهرستان از شنبه‌بازار روگا  آغاز شده و تا پاکسازی کامل ادامه دارد.

کد خبر 584892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha