معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: شورای حفاظت منابع آب استان اجازه داده است تا کشت برنج در ۴۰۰ هکتار از کشتزارهای این خطه انجام شود.

شالیزار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدجواد تشکری اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران، کشت برنج در تمام استان‌ها جز ۲ استان ممنوع است و سطح شالیزارها در سه سال باید به صفر برسد.اکنون سال دوم اجرای این مصوبه به اتمام رسیده و سال آتی باید این سطح به صفر برسد، اما شورای حفاظت از منابع آب خراسان شمالی اجازه داده است تا کشت این محصول در ۴۰۰ هکتار ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: این شالیرازها در کشتزارهایی است که محصولی جز برنج قابل کشت نیست. در این کشتزارها، زه‌آب بالاست و بر این اساس محصول دیگری جز برنج قابل کشت نیست. سطح زیر کشت برنج در استان در سال‌های اخیر کاهش یافته است، پیش از این بیش از ۲ هزار هکتار از زمین‌های استان برنج کشت می‌شد. سال زراعی گذشته بیش از ۹۰۰ هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت برنج بود که بر اساس مصوبه هیات وزیران باید این رقم کاهش یابد.  

در سال‌های اخیر بیش از ۲ هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت برنج بوده است که البته در این سال‌ها کاهش یافته است. ۹۸ درصد از شالیزارهای استان در شهرستان مانه و سملقان و مابقی در شرق بجنورد است و ارقام آن شامل سدری دم سیاه، سنگ طارم، طارم هاشمی و طارم دم سیاه است.

کد خبر 584861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha