رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: افرادی که قبلا مبتلا به کرونا شده‌اند به هیچ وجه نباید واکسن دریافت کنند چراکه واکنش‌های جدی برای افرادی که قبلا مبتلا شدند به همراه خواهد داشت.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سیدمحمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص تزریق واکسن کرونا گفت: سهمیه واکسن کرونای هر استان با توجه به میزان وارداتی است که به کشور صورت می‌گیرد و با تخصیص سهمیه استان‌ها از طریق دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان، بین شهرستان‌ها توزیع و براساس اولویت‌بندی در تزریق، مطابق با دستورالعمل ملی کشوری تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت نخست تزریق واکسن، کادر درمانی بیمارستان‌ها هستند، افزود: در تزریق واکسن کرونا بین کادر درمانی اولویت نخست با کارکنان و پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه و ICU است و پارت بعدی تزریق بین کادر درمانی شاغل در سایر بخش‌ها و اورژانس، پرسنل بهداشتی، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و سالمندان (بالای ۶۰ سال) خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: در پارت اول طرح واکسیناسیون کروناویروس در استان مرکزی از ۲۰۰ دوز واکسنی که بین ۱۰۰ نفر به صورت رایگان تزریق شد ۵۵ نفر پرستار، ۳۵ نفر پزشک و ۱۰ نفر نیروی پشتیبانی شامل منشی و خدمات بخش ویژه بوده است. 

جمالیان گفت: افرادی که قبلا مبتلا به کروناویروس شدند به هیچ وجه نباید واکسن دریافت کنند چراکه واکنش‌های جدی برای افرادی که قبلا مبتلا شدند به همراه خواهد داشت. ولی افرادی که درگیر بیماری نبودند به راحتی می‌توانند واکسن دریافت کنند و خوشبختانه تاکنون هیچ واکنشی در استان مرکزی یا در سراسر کشور ناشی از تزریق این واکسن مشاهده نشده و تنها چند مورد واکنش گزارش شده است که آن هم به دلیل حساسیت و مواردی بود که قبلا مبتلا به کرونا شده و پروتکل‌های تزریق را رعایت نکرده بودند.

وی با انتقاد از عادی‌انگاری بیماری کروناویروس در سطح جامعه توضیح داد: در طول سه هفته گذشته یک شیب افزایشی در میزان بستری‌شوندگان کرونایی به وقوع پیوست که نتیجه آن افزایش نسبی میزان مرگ و میر بوده است. تجربه نشان داده است که افزایش میزان مراجعان به مراکز درمانی منجر به افزایش میزان بیماران بستری در بیمارستان شده و با گذشت یک الی دو هفته آمار مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد.

جمالیان با اشاره به نزدیکی به تعطیلات نوروزی افزود: اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی سراسری یک تصمیم سخت است که اخذ این تصمیم به مراتب در روزهای پایانی سال سخت‌تر خواهد بود. بر این اساس سختگیری و مدیریت بیماری در این روزها به منظور پیشگیری از سختگیری روزهای منتهی به سال جدید ضرورت دارد.

وی با اشاره به مشاهده دو مورد مبتلا به بیماری کرونای انگلیسی در استان‌های همجوار استان مرکزی گفت: رصد دقیق میزان شیوع بیماری در استان مرکزی و استان‌های همجواری که درگیر کرونای انگلیسی شدند نیز یکی از تکالیف مهمی ستاد مبارزه با کروناست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک به فعالیت دستفروش‌ها و حراجی‌ها در روزهای پایانی سال که حجم قابل توجهی از مراجعین را در پی خواهد داشت، اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود که اتاق اصناف نظارت کامل بر فعالیت این مراکز داشته باشد.

جمالیان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز درمانی و بهداشتی وابسته به علوم پزشکی نیز تاکید کرد و گفت: هفته گذشته دو داروخانه‌ای که بدون رعایت پروتکل‌ها اقدام به ارائه خدمات می‌کردند به مراجع قضائی معرفی شدند.

کد خبر 584723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha