عضو کمیته واکسن کرونا گفت: فاز نخست آزمایش انسانی واکسن کرونای برکت تمام شده و ممکن است فازهای ۲ و ۳ با هم انجام شود و چندصد نفر تحت آزمایش بالینی قرار بگیرند.

واكسن كروناي ايراني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا در رابطه با واکسن تزریقی استنشاقی نوترکیب موسسه رازی بیان کرد: ما تاکنون واکسن استنشاقی نوترکیب نداشتیم و الان هم این موضوع از طرف شرکت رازی اعلام شده است و بعضی مراحل تست آن قرار است به صورت استنشاقی صورت گیرد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: در مورد اثربخشی باید صبر کنیم تا نتایج بالینی آن مشخص شود که به چه صورت است.

قانعی در مورد اینکه واکسن استنشاقی مشابه کدام نوع داخلی است، افزود: تا به حال مشابه این واکسن را در داخل کشور نداشتیم، البته توجه داشته باشید که فقط بعضی مراحل یا یک مرحله‌ی آن استنشاقی خواهد بود.

عضو کمیته واکسن کرونا بیان کرد: اصلا به این صورت نیست که بعد از انجام تست‌ها و شروع تزریق همگانی، به شکل استنشاقی افراد از واکسن استفاده کنند.

قانعی ادامه داد: روش استنشاق هم به دلیل این است که سطح ایمنی را تقویت می‌کند، چون ویروس از مجرای گلو و حلق و هوایی عبور می‌کند و این روش باعث تقویت آنها می‌شود.

وی همچنین در مورد اینکه تا چه زمان باید رعایت پروتکل‌ها را در برابر ویروس حفظ کرد، گفت: تا زمانی که ۷۰ درصد جامعه واکسینه نشوند، بیماری به حداقل نرسد و تمام شهرها آبی نشوند، کسی نمی‌تواند پروتکل‌ها را کنار بگذارد، با وجودی که در کل دنیا شروع به تزریق واکسن کردند، اما باید همچنان تا سال آینده پروتکل‌ها جدی گرفته شود.

قانعی با اشاره به اتمام فاز یک واکسن کرونای ساخت برکت، بیان کرد: فاز یک واکسن برکت تمام شده و نتیجه‌ی آن در کمیته‌ای بررسی می‌شود، وقتی نتیجه مورد قبول واقع شد، وارد فاز دوم می‌شویم که ممکن است فاز دو و سه با هم انجام شود و تعداد چند صد نفر تحت آزمایش بالینی قرار بگیرند.

قانعی در مورد اینکه عوارض واکسن‌های کرونا آیا امکان دارد بر ژن نسل‌های بعد اثر داشته باشد؟ افزود: واکسن‌هایی که تا الان روی بشر تزریق شده، در مورد هیچ کدام مطرح نکردند که مثلا در یک صد سال آینده چه تاثیری روی بشر خواهند داشت و نسل‌های بعدی به دلیل تزریق واکسن تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و نه تا الان در این زمینه گزارشی مطرح شده است و از طرفی اگر کسی به موضوع زیست آگاهی داشته باشد، می‌داند که یک ویروسی مثل همین کرونا که به بدن ما وارد می شود، به شکل کشته شده‌ی آن وارد بدن می‌شود و دقیقا همان رفتاری که بدن ما با یک ویروس زنده می‌کرده با تغییراتی با ویروس کشته شده می‌کند.

وی ادامه داد: هر روز تعداد زیادی باکتری، ویروس و قارچ وارد بدن ما می‌شود و این موضوع روی ژن‌های ما تاثیر نمی‌گذارد، مگر ویروس‌های خاص که کارهای خاص روی بدن انجام می‌دهند که قبل از فازهای بالینی همه‌ی اینها روی بدن چک می‌شود و آزمایش‌های آن انجام می‌گیرد.

عضو کمیته واکسن کرونا با اشاره به صحبت‌های وزیر بهداشت در مورد غیرشفاف بودن آینده‌ی ویروس و واکسن کرونا، گفت: منظور وزیر بهداشت از اینکه آینده‌ی تزریق واکسن در دنیا مشخص نیست، این بوده که تا مطالعات فاز ۳ تمام و نتایج اعلام نشود، ما از خیلی موارد آن بی‌اطلاع خواهیم بود، چون حتما باید چیزی در این رابطه چاپ و منتشر شود تا به آن استناد کنند، چون در غیر آن دسترسی دیگری وجود ندارد که بدانیم نتیجه واکسنی که چند هزار نفر تزریق کردند چه بوده، مگر با بررسی و انتشار نتیجه‌ی آن که موضوع را روشن خواهد کرد.

کد خبر 584032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha