شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: فضای جامعه هنری کشور هنوز در بهت مرگ ناگهانی خسرو شکیبایی بسر می‌برد.

امروز ۹ صبح خیل دوستداران سینمای ایران جلوی تالار وحدت جمع می‌شوند تا در کنار اهالی سینما، پیکر این هنرمند را تا قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع کنند.

صبح جمعه این پیامک‌ها و ایمیل‌ها بودند که خبر درگذشت شکیبایی را منتشر کردند. رادیو پیش از ظهر خبر را داد و تلویزیون تا عصر سکوت کرد؛

یعنی تا وقتی که رئیس صدا و سیما برای درگذشت این هنرمند پیام تسلیت داد و پس از آن به جز زیرنویس خبر، چند برنامه با حضور چهره‌های شناخته شده سینما به روی آنتن رفت.

غیر از اینها جمعه بار دیگر فیلم «کیمیا» ساخته احمدرضا درویش با بازی خوب شکیبایی به روی آنتن تلویزیون رفت. پرویز پرستویی هم دیشب در برنامه «دو قدم مانده به صبح از خسرو شکیبایی و چگونگی برپایی مراسم بزرگداشت او صحبت کرد.

در همین حال فارس هم خبر داده که درصورت توافق صداوسیما با تهیه‌کننده «ستاره بود»، یکی از فیلم‌های به نمایش در نیامده مرحوم «خسرو شکیبایی» از تلویزیون پخش می‌شود.

حمید اعتباریان ضمن ابراز تأسف از درگذشت شکیبایی گفت: خاطره‌ای که از خسرو دارم و هرگز فراموش نمی‌کنم، سر صحنه «ستاره بود» اتفاق افتاد. او در سکانسی بازی می‌کرد که باید روی صحنه نمایش می‌مرد، آن موقع بود که به من گفت: چه خوب است هنرمند روی صحنه بمیرد.

«ستاره بود» یکی از سه‌گانه‌های ستاره‌ها ساخته فریدون جیرانی است که در آن خسرو شکیبایی، در کنار عزت‌الله انتظامی، نیکی کریمی، امین حیایی و اندیشه فولادوند ایفای نقش کرد.

پیام‌های مداوم تسلیت

تعطیلات چند روز گذشته مانع می‌شد تا نهادهای صنفی و دولتی برای مرگ خسرو شکیبایی پیام تسلیت بدهند، اما از صبح دیروز خبرگزاری‌ها پشت‌سرهم شروع به انتشار پیام‌ها و تسلیت‌ها کردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پیامی به مناسبت درگذشت شکیبایی، از وی به‌عنوان هنرمندی موفق و تاثیرگذار در عرصه هنرهای نمایشی ایران یاد کرد.

متن پیام دکتر غلامعلی حداد عادل بدین شرح است: درگذشت زودهنگام هنرمند نام‌آور سینما و تئاتر، شادروان خسرو شکیبایی مایه تأسف و تأثر عموم به ویژه دوستداران فرهنگ و هنر کشور گردید.

خسرو شکیبایی با اجرای نقش‌های متنوع و بازی هنرمندانه و صمیمانه خود، سال‌ها به‌عنوان هنرمندی موفق و تاثیرگذار در عرصه هنرهای نمایشی ایران مطرح بود.

اینجانب درگذشت او را به خانواده محترم وی و دوستان و آشنایان او و به همه جامعه هنری کشور تسلیت می‌گویم و برای او از خداوند متعال طلب رحمت و مغفرت می‌کنم.

معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد در پی درگذشت خسرو شکیبایی متن پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام محمدرضا جعفری‌جلوه آمده است: خسرو شکیبایی که روزی روزگاری از خانه سبز فرهنگ و هنر این دیار با جان لبریز از هنر خویش مرزبانی کرد، از زلال جاری رجب برات سفر گرفت و رهسپار مقصد مقصود شد.

او که در آخرین عرصه‌ سپاس از هنرمندان و سینماگران 3دهه حیات‌نوین سینمای ایران و 30 سال سینمای پس از انقلاب سترگ اسلامی از سوی طیف بزرگ نویسندگان و منتقدان سینمایی این سرزمین یکی از برترین بازیگران دوران لقب گرفت و دگرباره بر صحنه درخشید، اینک رخ در نقاب خاک کشیده است و شایسته‌ بدرقه و تقدیری، این بار به حمد و دعای ماست، مولایش پناهش باد.

خانه‌هامان سبز شد زین خسرو شیرین سخن/ چونکه او را شیر حق مولا علی دمساز بود
انجمن بازیگران سینمای ایران، هیات اسلامی هنرمندان و انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر هم در پیام‌هایی جداگانه درگذشت خسرو شکیبایی را تسلیت گفتند.

در بخشی از پیام انجمن نویسندگان و منتقدان خانه تئاتر آمده است: تئاتر و سینمای ایران در سوگ یکی از عزیزان خود نشسته است. بازیگری که در طول چند دهه فعالیت مستمر، نقش‌های به‌یادماندنی از خود بر جای گذاشت.

او بازیگری بود که با ممارست صحنه‌ها را درنوردید و روی پرده هم نقشی زد به بلندای هنر ایرانی و ملی. او در تاریخ سینما و تئاتر و تلویزیون پس از انقلاب دردانه‌ای بود جاودانه.

خصوصیت بازی او منحصر به‌خودش بود و شبیه هیچ‌کس نبود. او متعلق به دورانی بود که سینما و تئاتر تعریفی متفاوت با امروز داشت.

هیأت اسلامی هنرمندان نیز در پیام درگذشت زنده‌یاد شکیبایی آورده است: سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نام و یاد یکی از چهره‌های بی‌بدیل خود را همواره گرامی خواهد داشت و بردباری او را برای خلق هوشمندانه‌ شخصیت‌ها و لحظات ناب و پراحساس همواره به دیده‌ احترام خواهد نگریست.

بدون تردید درخشش شکیبایی در ده‌ها اثر هنری تا ابد او را ماندگار خواهد ساخت.
حسن بنیانیان، رئیس حوزه هنری هم طی پیامی درگذشت خسرو شکیبایی هنرمند عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما را تسلیت گفت.

مرکز هنرهای نمایشی برای درگذشت خسرو شکیبایی بازیگر عرصه‌ تئاتر نیز پیامی منتشر کرد.

در این پیام آمده است: اگر چه از آخرین حضور خسرو شکیبایی بر صحنه بیش از یک‌دهه گذشته است، اما یاد و خاطره‌ نقش‌های ماندگارش چنان پررنگ است که هیچگاه از ذهنمان پاک نخواهد شد.

هنرمندی که بر صحنه‌ مقدس تئاتر قد کشیده و همواره خصلت تئاتری بودنش را حفظ کرد؛ چه آنجا که تصویرش بر پرده‌ نقره‌ای نقش بست و چه آنگاه که بر صحنه‌ جادویی زندگی کرد. جواد شمقدری مشاور هنری رئیس‌جمهوری هم در  پیامی درگذشت این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون را تسلیت گفت.

نارسایی کبدی شکیبایی

آنگونه که ایسنا به نقل از رئیس بیمارستان پارسیان آورده، خسرو شکیبایی پنجشنبه شب در حالت نیمه‌کما به بیمارستان منتقل شده است.

دکتر محمدرضا نوروزی توضیح داده که او دچار بیماری مزمن نارسایی کبد بوده که این بیماری از مدتی قبل شروع شده و عملکرد کبد را دچار اختلال کرده بود که سرطان کبد را هم به‌دنبال داشته است.

ظاهرا شکیبایی صبح پنجشنبه دچار اختلال هوشیاری شده و شب به حالت نیمه‌‌کما به بیمارستان منتقل می‌شود. مرحوم شکیبایی با وجود بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه، به‌دلیل نارسایی کبدی و پیشرفت سرطان صبح جمعه با ایست قلبی دار فانی را وداع می‌گوید.

کد خبر 58393

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز