مدیرکل محیط زیست ایلام با اعلام اینکه مطالعات طرح رهاسازی سنجاب در استان ایلام به پایان رسیده است، گفت: به‌زودی رها‌سازی شماری از این گونه حیات وحش در منطقه‌ای به وسعت یک هکتار در تنگ رنو ایلام انجام می‌شود.

غلامحسین کاظمی،‌ سنجاب را سمبل استان ایلام معرفی کرد و‌ افزود: فنس اطراف سایت و همچنین تورهای آن خریداری شده و با اتمام کار مطالعاتی، این سایت به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ‌هدف از اجرای این طرح را فراهم کردن شرایط مناسب برای تکثیر و پرورش سنجاب عنوان کرد و ادامه داد:‌ سنجاب پستانداری بسیار مفید است که با جمع‌آوری بلوط و دفن آن زیر خاک کمک زیادی به زادآوری درختان بلوط می‌کند.

مدیرکل محیط زیست استان تصریح کرد:‌ تعدادی از سنجاب‌هایی که در سایت تکثیر می‌شوند به مناطقی از کشور که پوشش جنگلی در آن ضعیف است منتقل خواهند شد.

وی با اشاره به انتقال گوزن زرد به استان ایلام در سال گذشته و پرورش و تکثیر موفقیت‌آمیز آن ،خاطر نشان کرد: در مرحله دوم علاوه بر گوزن زرد، این طرح برای سایر گونه‌های حفاظت شده نیز به اجرا در می‌آید.

کاظمی‌ با اشاره به اینکه 6 رأس گوزن منتقل شده از جزیره اشک به استان (3 گوزن نر و 3 گوزن ماده ) در 10 هکتار از منطقه رنو- که منطقه‌ای سنگلاخی و تقریبا نامناسب است- نگهداری شد ولی با این وجود زاد و ولد آنها با صد درصد موفقیت انجام شده و 3 راس گوزن ماده متولد شدند، افزود:‌ مرحله دوم طرح در 20 هکتار از ارتفاعات منطقه حفاظت شده کل انار در شمال ایلام اجرا می‌شود.

کد خبر 58382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز