۱۳ روستا در بخش روستایی «کن» در حریم شهر تهران قرار دارند. سولقان، واریش، وردیج، کیگا، سنگانات، طالون، رندان، امامزاده داود(ع) و کشارها از جمله این روستاها هستند.

گازرسانی

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  پس از سال‌ها، اکنون بستر مناسبی برای تأمین سوخت دائمی این روستاها ایجاد شده است و در همین راستا ماشین‌آلات و ادوات گازرسانی، کوه و دره را شکافته ­اند و لوله‌های قطور آماده شده‌اند تا گرما را راهی خانه‌های روستایی کنند. به تازگی با اجرای ۱۵ کیلومتر لوله‌گذاری گاز در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری، چهار روستای امامزاده داود(ع)، کیگا، رندان و طالون هم از نعمت گاز بهره‌مند شدند و پروژه گازرسانی به ۱۳ روستای بخش کن که در حریم و فاصله ۲۰ کیلومتری تهران قرار دارند، تکمیل شد. اکنون با اتمام عملیات گازرسانی به این ۱۳ روستا، نزدیک به ۱۸ هزار نفر از شهروندان این بخش، از گرمای گاز طبیعی استفاده و با نفت و گازوئیل خداحافظی می‌کنند.

مسیر کوهستانی این روستاها انجام عملیات را دشوارتر کرده بود، اما این موانع با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای متولی از جمله فرمانداری تهران و راهداری استان برطرف شد. چراکه بهره‌برداری پروژه‌های مهم و حائز اهمیتی همچون عملیات گازرسانی می‌تواند در توسعه این مناطق تأثیر قابل توجهی داشته باشد. «محمود کلهری»، شهردار منطقه ۵، درباره عملیات گازرسانی به آخرین روستاهای بخش کن می‌گوید: «در دهه مبارک «فجر»، پروژه گازرسانی به روستاهای کن به همت شرکت گاز، فرمانداری و حمایت‌های استانداری تهران اجرا و مشعل گاز این پروژه در امامزاده داود(ع) روشن شد. با اجرای این عملیات، روستاهای امامزاده داود(ع)، کیگا، رندان و طالون هم از نعمت گاز برخوردار شدند.

شهرداری و اداره حریم با حمایت‌های همه جانبه و استفاده از اعتبارات داخلی برای بازسازی مسیر و راه‌ها تلاش می‌کنند تا با دقت کافی و مشارکت یکدیگر خدمات مطلوب‌تری را به شهروندان این بخش ارائه دهند تا کیفیت زندگی آنها ارتقا پیدا کند. تلاش می‌کنیم با تعامل و همفکری شرایط خوب و مناسبی را برای حضور مردم و گردشگران در این مکان ارزشمند فراهم سازیم. در همین راستا، شهرداری منطقه ۵ هماهنگی‌های لازم را درباره ارسال نقشه‌های کلی اجرایی حفاری برای تأیید اداره کل حریم شهرداری تهران انجام داد و سال گذشته هم عملیات گازرسانی به روستای سولقان در بخش کن به پایان رسید و با اتمام عملیات گازرسانی در سایر روستاهای کن، بالغ بر ۱۰هزار نفر از نعمت گاز برخوردار شدند.»

  • گازرسانی دشوار در مسیر کوهستانی

۴ سال پیش، نخستین خط انتقال گاز به روستای سولقان آمد و عملیات واگذاری اشتراک در محدوده روستایی حریم محدوده غرب تهران آغاز شد. هم­چنین ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۷، عملیات گازرسانی به روستاهای وردیج و واریش به اتمام رسید و با اجرای ۱۰ هزار و ۶۰۰ مترمربع شبکه‌گذاری، ۴۱۶ خانواده از نعمت گاز بهره‌مند شدند. کم‌کم عملک‌های گاز در هر کوچه و خیابانی از روستاها سربرآورد. دیگر روستاهای این بخش مانند سنگان‌ها که شامل سنگان بالا، پایین و وسط و باغدره هم دیگر برای تأمین سوخت سختی نخواهند کشید. «سعید توکلی»، مدیرعامل شرکت گاز استان تهران، به بهره‌مندی ۶ روستای دیگر بخش کن از نعمت گاز در تابستان امسال اشاره می‌کند و می‌گوید: «پروژه گازرسانی به چند روستای منطقه سولقان از جمله امامزاده داود(ع)، روستاهای کیگا، رندان و طالون در واقع یکی از پروژه‌های سخت اجرایی است، با توجه به اینکه بیش­تر مسیر کوهستانی است، حجم زیادی از عملیات لوله‌گذاری در مسیر سنگ قرار دارد و این کار را دشوار کرده بود.

با تلاش همکارانم ۶ روستای بخش کن در تابستان گذشته از نعمت گاز بهره‌مند و اکنون نیز چهار روستای باقی‌مانده این بخش از شبکه گاز برخوردار شدند. عملیات گازرسانی به ۶ روستا در تابستان با ۲۲هزار و ۴۰۰متر طول و ظرفیت هزار و ۶۰۰ مصرف‌کننده اجرا شد و در حال حاضر نیز با اجرای ۱۵ کیلومتر لوله‌گذاری گاز در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری، ۴ روستای امامزاده داود(ع)، کیگا، رندان و طالون هم از نعمت گاز بهره‌مند شدند.» او عملیات گازرسانی‌ به این روستاها را دشوار می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «روستاهای بخش کن از مناطق سخت‌گذر در شهرستان تهران هستند. به همین دلیل اجرای این عملیات بسیار سخت و زمانبر بود. اکنون گازرسانی به همه روستاهای بخش کن به همت شرکت گاز استان و فرمانداری تهران محقق شده است. با فعالسازی مشعل گازرسانی در ۴ روستای پایانی، بیش از ۱۳۰۰ خانوار روستایی دیگر هم از این خدمات بهره‌مند شدند. دسترسی به انرژی، یکی از پیشران‌های توسعه محسوب می‌شود و امید داریم که با بهره‌برداری از این پروژه تأثیرگذار شاهد ایجاد امید در جامعه روستایی به‌ویژه در شهرستان تهران باشیم.»

هم­چنین «مجتبی فتحعلی» از ساکنان روستای امامزاده داود(ع) درباره گازرسانی به این روستا می‌گوید: «روستای امامزاده داود(ع) موقعیت حساسی از نظر جغرافیایی و زیارتی دارد. این روستا کوهستانی و زائرپذیر است و در ۹ ماه از سال، بیش از ۴۸۰ نفر به‌طور ثابت در این روستا سکونت دارند. هم­چنین بیش از ۴۰ هزار نفر گردشگر و زائر هم در فصل‌های بهار، تابستان و ابتدای پاییز به این روستا سفر می‌کنند. به همین دلیل این پروژه برای اهالی بسیار مهم و مبارک است. چون این اقدام می‌تواند در جذب گردشگر و رفاه ساکنان نقش قابل توجهی داشته باشد.»

  • آغاز مهاجرت معکوس

بخش روستایی کن در محدوده غربی و در حریم شهر تهران واقع و از ۱۳ روستا به نام‌های سولقان، واریش، وردیج، کیگا، سنگانات، طالون، رندان، امامزاده داود(ع) و کشارها تشکیل شده است. «احمد صابری»، بخشدار کن می‌گوید: «عملیات گازرسانی به ۹ روستا از مجموعه ۱۳ روستایی که در بخش کن قرار دارند، در فواصل زمانی مختلف تا تابستان گذشته انجام شده بود و اکنون، در ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هم ۴ روستا باقی مانده از این خدمات بهره‌مند شدند. در حال حاضر مشعل گاز در همه خانه‌های روستاهای بخش کن روشن است. با این اقدامات حدود ۱۸ هزار نفر از روستاییان این بخش از خدمات گاز، برق، آب و غیره بهره‌مند هستند. از زمانی که روستاها از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند، تقریباً شاهد ۱۰ تا ۲۰‌درصد مهاجرت معکوس در این بخش بودیم. اغلب ساکنان این روستاها به دلیل نزدیکی به پایتخت و کمبود امکانات، به شهر مهاجرت کرده‌اند، اما اکنون با فراهم شدن امکانات مهم و ضروری زندگی در روستاهای این بخش، ارزان بودن خانه‌ها و هم­چنین داشتن آب و هوای بکر، کسانی که به شهر آمده بودند، به روستا برگشتند. اکنون منتظریم با این اتفاق چرخه تولید بچرخد و در این روستاها باغداری و مشاغل در ارتباط با آن توسعه پیدا کنند.»

  • روستاها، کانون تولید هستند

 بخشداری در تلاش است تا زیرساخت‌های مورد نیاز را مهیا و کاستی‌ها را برای توسعه روستاها برطرف کند. روستاهای واریش و وردیج در بخش غربی با جمعیتی حدود هزار نفر و ۱۱ روستای دیگر از جمله سولقان با جمعیت ۵۰۰ نفری، کشار علیا و سفلا با هزار و ۵۰۰ نفر، سنگان بالا و پایین حدود ۴ هزار نفر، رندان ۷۰۰ نفر، طالون ۳۰۰ نفر، کیگا ۸۰۰ نفر و امامزاده داود(ع) ۳۰۰ نفر روستاهای این بخش را شامل می‌شوند. بخشدار کن، باور دارد گازرسانی به روستاها علاوه بر افزایش رفاه در این مناطق، منجر به ایجاد امید به زندگی و اشتغالزایی در روستاها شده است و یکی از عوامل مهاجرت معکوس به حساب می‌آید. او در این‌باره می‌گوید: «خدمات‌رسانی و بهره‌مندی روستاییان از امکانات مطلوب زندگی به‌ویژه برخورداری از گاز شهری در روستاها می‌تواند در بازگشت اهالی به مناطق روستایی تأثیر چشمگیری داشته باشد و احتمال سکونت دائمی آنها را در این نقاط بیشتر کند.

چراکه اغلب ساکنان روستاها به شغل باغداری مشغولند و تمایل دارند برای حفظ و هم­چنین جمع‌آوری محصولاتشان، به‌صورت مداوم در باغ‌هایشان حضور داشته باشند. ما باور داریم روستاها، اساس و بنیاد توسعه هر کشور و کانون تولید هستند و هرچه در این مناطق خدمت‌رسانی بیشتری صورت گیرد، زمینه تولید ثروت نیز فراهم می‌شود و آسیب‌ها نیز کاهش می‌یابد. اجرای طرح گازرسانی به روستاهای محدوده غربی پایتخت، علاوه بر تأمین گاز بخش خانگی، نقش عمده‌ای در توسعه صنعتی این استان و اشتغال‌آفرینی ایفا خواهد کرد. به همین دلیل در عملیات گازرسانی به روستاها نباید تنها بعد گرمایشی آن در نظر گرفته شود و صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران برای برطرف کردن مشکلات بیکاری با ایجاد شرکت‌های صنعتی باید از این فرصت استفاده و در این روستاها سرمایه‌گذاری کنند. برای اینکه ما بتوانیم تولید را در روستاها گسترش بدهیم، نیاز است تا امکانات مطلوب‌تری در اختیار روستایی‌ها قرار داده شود تا از طریق این امکانات از مهاجرت آنها جلوگیری کنیم.»

  • روستاهاآباد می‌شوند

روستاهای بخش کن به سبب شرایط آب و هوایی‌شان، نقاط زیبا و بکری برای جذب گردشگر محسوب می‌شوند. به همین دلیل اقدامات عمرانی و کاربردی بسیاری برای هموار کردن این مسیر صورت گرفته است. صابری در ادامه به این فعالیت‌ها اشاره می‌کند: «در این ایام، ۱۸ اقدام با کمک دستگاه‌های دیگر در روستاهای سنگان بالا، باغدره و غیره انجام شده است. هم­چنین در بخشی از منطقه کشار، آسفالت جدید ریخته شد و از شهردار منطقه ۵ هم قول مساعد گرفتیم که حدود یک و نیم کیلومتر از مسیر پارکینگ امامزاده تا بقعه امامزاده داود(ع) تا پیش از عید آسفالت شود. در صدد هستیم تا با استفاده از موقعیت جغرافیایی منطقه، پتانسیل و ظرفیت‌های روستاها، آنها را به مکان‌های بوم‌گردی تبدیل کنیم تا همه شهروندان بتوانند از این فرصت و جاذبه‌های گردشگری استفاده کنند.

در همین راستا، چندین پروژه بوم‌گردی در برخی از روستاها مانند سنگان بالا و پایین آغاز شده است که می‌تواند گردش‌پذیر شود.» انتقال گاز، اصلاح شبکه دوم برق‌رسانی، توسعه و اصلاح شبکه آبرسانی از دیگر پروژه‌های روستاهای بخش کن است که با پیگیری‌های بخشداری به‌زودی اغلب آنها اجرایی می‌شود و در دستور کار قرار خواهد گرفت. بخشدار کن در این باره می‌گوید: «شبکه آبرسانی به سبب فرسوده بودن به بازسازی و تعمیرات اساسی نیاز دارد. برای همین با مسئولان آبفای شهری و روستایی جلساتی برگزار شده و توافقاتی صورت گرفته است و به‌زودی این مشکل نیز مرتفع و اقدامات مؤثری انجام می‌شود.»

  • خبر خوش درباره محاسبه قبوض با تعرفه روستای

روستاییان در این سال‌ها برای گرمایش منازل مسکونیشان از گازوئیل، نفت و برق استفاده می‌کنند و اغلب ساکنان برای پرداخت بهای قبض خود باید مبالغ گزاف و سنگینی بپردازند. به همین دلیل روستاییان در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند و برخی از آنها توان پرداخت این مبالغ را ندارند. بخشدار کن، برای رفع این مشکل اهالی هم اقدام کرده است. صابری، بخشدار کن، در ادامه به رایزنی‌هایی که در این مدت برای دریافت خدمات از مراکز دولتی و هم­چنین ارائه تسهیلات بیشتر به روستاییان این بخش انجام شده است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «چون روستاهای این بخش در حریم شهر تهران واقع شده‌اند، بهای گاز مصرفی آنها براساس تعرفه‌های شهری محاسبه می‌شود.

باتوجه به اینکه روستاها در منطقه کوهستانی قرار گرفته‌اند و مصرف ساکنانش در مقایسه با مناطق شهری بیشتر خواهد بود، مکاتباتی را با شرکت گاز انجام داده‌ایم تا بهای گاز مصرفی ساکنان این محدوده براساس تعرفه‌های روستایی اعمال شود. اکنون با توجه جلسات مختلف با مسئولان شرکت گاز مقرر شد تا بهای مصرفی روستاییان براساس تعرفه‌های روستایی و نقاط سردسیری محاسبه و لحاظ شود.»
 

کد خبر 583575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha