سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس، گفت: ابهامی در مورد اعلام رای‌گیری کلیات بودجه سال آینده وجود نداشت.

محمد حسین فرهنگی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که صبح امروز (شنبه ۱۸ بهمن)  در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، درباره رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسه روز سه شنبه هفته گذشته قوه مقننه، اظهار کرد: اخیراً ابهاماتی در رابطه با بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس توسط رسانه‌ها مطرح شده که لازم می دانم در مورد آنها توضیحاتی ارائه کنم.

وی افزود: وقتی لایحه بودجه  در کمیسیون بررسی شد رئیس مجلس اعلام کردند که اگر کلیات آن  در صحن تصویب شود وارد بررسی جزئیات آن خواهیم شد بنابراین ابهامی درباره آن وجود ندارد از ابتدای ورود لایحه به مجلس ابهاماتی برای نمایندگان وجود داشت و دولت با کمیسیون تلفیق همکاری نکرد و نماینده دولت اعلام کرد تغییرات را قبول نداریم.

نماینده تبریز در مجلس با اشاره به رای نیاوردن کلیات طرح شفافیت آرا در جلسه هفته گذشته پارلمان، اضافه کرد: این طرح فقط به دلیل اینکه  سه رای نیاورد تصویب نشد، در حالی که برخی رسانه نوشتند که طرح مذکور خلاف آیین نامه بوده که چنین مسأله ای صحت ندارد ما به دو سوم آرای کل نمایندگان به منظور رای آوری نیاز داشتیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: تصویب نشدن طرح شفافیت آرا در راستای کسر سه  رای  بود و ما تلاش خواهیم کرد که موضوع شفافیت آرا به نتیجه برسد.

فرهنگی درباره طرح انتخابات ریاست جمهوری که از سوی شورای نگهبان با ایراداتی مواجه شده است، گفت :درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری حرف و حدیث های بسیاری وجود دارد در حالی که این موضوع کاملاً رد نشده بلکه شورای نگهبان به برخی از مواد آن ایراداتی وارد کرده که ما تلاش خواهیم کرد آنها را حل کنیم تا به انتخابات ریاست جمهوری برسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره جزییات نامه رهبر انقلاب که توسط رئیس مجلس به روسیه خواهد رفت، افزود:بنده از جزئیات نامه رهبر انقلاب اطلاعی ندارم اما همواره دیپلماسی پارلمانی داشته ایم که بخشی از آن توسط رئیس و سخنگوی کل مجلس انجام می‌شود و این سفر به روسیه نیز در راستای همین مورد خواهد بود.

نماینده تبریز در مجلس، تصریح کرد : دعوت از رئیس مجلس از مدت ها پیش توسط رئیس مجلس دومای روسیه صورت گرفته چرا که ما با این کشور مواضع مشترکی داریم و روسیه از حامیان  ایران در مسائل بین المللی است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره سفر رئیس مجلس به کشورهای دیگر، اظهار داشت: سفر رئیس مجلس به دیگر کشورها تابع دعوت طرفین بوده که البته در همه ادوار چنین دعوت‌های وجود داشته و گروه‌های دوستی در رفت و آمد بوده‌اند.

فرهنگی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت لایحه بودجه که در صحن علنی مجلس رد شد، گفت : اینکه قرار است دولت برای لایحه بودجه چه اقدامی انجام دهد اطلاعی ندارم، اما در آیین نامه داخلی مجلس در مواردی که کمیسیون تلفیق کلیات را تایید و مجلس آن را رد کند شاهد سکوت آیین‌نامه هستیم حکمی وجود ندارد و اگر چنین اتفاقی بیفتد در تبصره یک ماده ۱۸۴ آیین نامه اشاره شده که به سایر مواد رجوع شود.

وی گفت:اگر دولت لایحه جدیدی برای بودجه به مجلس بیاورد آن را بررسی خواهیم کرد و اگر چنین نشود مجلس می تواند بودجه سه دوازدهم ارائه کند اما اگر دولت بخواهد می‌تواند بودجه پنج دوازدهم یا بیشتر دهد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: اگر دولت اعلام می‌کرد که همه اصلاحات مجلس پیرامون لایحه بودجه را قبول دارد و احتمال تصویب آن بیشتر بود اما وقتی مصوبات کمیسیون تلفیق را زیر سوال برد نمایندگان دچار تردید شدند.

کد خبر 583358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 0
    بایدمشخص شود چه کسانی به طرح شفافیت رای منفی و چه کسانی رای مثبت دادن