انعکاس گسترده تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تضییع حقوق مشتریان در رسانه‌های اجتماعی موجب افزایش بازرسی و نظارت بر نحوه و قیمت فروش کالا در این مراکز عرضه شده است.

فروشگاه زنجیره‌ای

به گزارش همشهری آنلاین روزنامه همشهری نوشت: با وجود وعده‌های سازمان حمایت برای برخورد با تخلفات، گران‌فروشی، کم‌فروشی، عرضه چند نرخی و ارائه تخفیف‌های غیرواقعی و فاکتورهای صوری به رویه‌ای مرسوم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبدیل شده است.


۱۰پرونده گران‌فروشی زنجیره‌ای روی میز تعزیرات

رئیس گشت‌های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی تهران در گفت‌وگو با همشهری با انتقاد از کوتاهی برخی دستگاه‌های نظارتی در تشکیل پرونده تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ارجاع آن به این سازمان گفت: در نتیجه گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات با سایر دستگاه‌های نظارتی اکنون ۱۰فقره پرونده گران‌فروشی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای تشکیل شده است. ناصر مدیحی، افزود: ارزش تخلفات مطرح در این پرونده‌ها ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومان است که با صدور رأی نهایی متخلفان تا ۲برابر ارزش این تخلفات جریمه می‌شوند. 

از کم‌فروشی تا انحصار نظام توزیع 

رئیس گشت‌های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی تهران، کم‌فروشی در قالب بسته‌بندی برخی مواد غذایی با توجیه هزینه بسته‌بندی و سورت کردن را شیوه دیگر تخلف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دانست و گفت: دریافت هزینه چند برابری برای عرضه محصولات بسته‌بندی از مشتری در حالی است که این فروشگاه‌ها نیز مانند سایر خرده‌فروشان باید محصول را به‌صورت بسته‌بندی به مشتری عرضه کنند. اما اکنون این فروشگاه‌ها به‌طور سازمان یافته حتی به محله‌ها نیز نفوذ کرده و با راه‌اندازی فروشگاه‌های کمتر از 100متر به‌نام فرانچای کسب‌وکار خرده‌فروشان را به نابودی کشیده‌اند.

دریافت هزینه دزدبری

مدیحی خواستار بررسی قراردادهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولیدکنندگان برای تامین کالا توسط دادستانی شد و گفت: در این قراردادها حتی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای درصدی به‌عنوان هزینه «دزدبری» لحاظ شده است. که بر این اساس مثلا می‌گویند   تعدادی از کالاهایی که سه ماه  پیش فرستاده شده، را دزد برده و هزینه این کالاها را از تامین‌کننده می‌گیرند که به‌دلیل این قراردادهای اجباری باید دادستانی اقدام کند.

فریب مشتری با بسته‌بندی

رئیس گشت‌های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی تهران فریب مشتری با کاهش وزن بسته‌بندی و گران‌فروشی را شیوع دیگر سودجویی و تخلف فروشگاه‌های زنجیره‌ای دانست و گفت: این فروشگاه‌ها با درج قیمت‌های بالاتر تخفیف‌های غیرواقعی حتی 40درصدی را برای برخی محصولات لحاظ می‌کنند که حتی با این تخفیف‌ها نیز قیمت فروش کالا در این فروشگاه‌ها بیشتر از نرخ مصوب یا رایج بازار است. مدیحی بسته‌بندی حبوبات را از مصادیق بارز تخلف برای افزایش قیمت این محصولات به دوبرابر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قلمداد کرد و گفت: این تخلف در بسته‌بندی هم از سوی مراکز بسته‌بندی این فروشگاه‌ها و هم از سوی شرکت‌های بسته‌بندی تامین‌کننده مواد غذایی برای این فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد. 

کد خبر 582849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha