جمعه ۲۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

مصطفی شوقی: دوومیدانی ایران با ۵ ورزشکار حضوری باشکوه در المپیک پکن خواهد داشت.

آنجایی که احسان حدادی، سجاد مرادی، عباس صمیمی و احسان مهاجرشجاعی به همراه امین نیک فر در روی تارتان  ورزشگاه «آشیانه پرنده» شهر پکن به رقابت با دیگر حریفان می‌پردازند.

رشد دوومیدانی ایران در المپیک تا آنجا پیش رفته است که احسان حدادی یکی از امیدهای طلایی کاروان ورزشی ایران است.

البته در کنار او سجاد مرادی نیز در مسابقات مراکش ثابت کرد که می‌تواند در حلقه پایانی دوندگان فینال دو ۸۰۰ متر حضور داشته باشد.

مصطفی کریمی، رئیس فدراسیون دوومیدانی در گفت‌وگو با همشهری با ارائه تحلیلی از وضعیت دوومیدانی، اقدامات صورت گرفته جهت آماده‌سازی آنها را بازگو می‌کند: «برای تحلیل حضور دوومیدانی ایران در المپیک باید به گذشته برگردیم.

در ۳۰ سال اخیر همیشه دوومیدانی ایران با سهمیه آزاد در المپیک‌ها شرکت می‌کرد یا اگر اتفاقی رخ می‌داد تک دونده ما با سهمیه B به المپیک می‌رفت.

۲ سال پیش که ما کار را شروع کردیم گفتیم که باید ۵ سهمیه المپیک کسب کنیم و برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی وسیعی کردیم. اردوهای متمرکز را لغو کردیم و هر ورزشکاری در شهر اقامت خود با یک مربی اختصاصی تمرینات را انجام می‌داد.

البته این کار اشکالات کمی در روند کنترل و نظارت به وجود آورد که خوشبختانه با نتایج کسب شده توسط آنها به حاشیه رفت.»

هزینه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیونی دوندگان

رئیس فدراسیون دوومیدانی هزینه دوومیدانی‌کاران المپیکی را در سال گذشته ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و ادامه داد: «بحث بعدی ما این بود که ورزشکار المپیکی باید از لحاظ اقتصادی تأمین شود. لیست حقوقی ما مشخص است. ۷ یا ۸ ورزشکار حقوق ۷۰۰ هزار تومان یا بیشتر می‌گیرند که احسان حدادی  بالاترین دستمزد را دریافت می‌کند با یک میلیونی و چهارصد هزار تومان. این در مقایسه با بودجه ۴۰۰ میلیون سال ۸۴ رشد قابل توجهی داشته است.

مصطفی کریمی با اشاره به حضور دوندگان ایران در المپیک، کسب ۴ ورودی A را موفقیت بزرگی برای ورزش ایران دانست و تصریح کرد: «مهم برای ما حضور دوندگان در گروه A المپیک است.

حضور در المپیک بسیار ارزشمند است اما ارزشمندتر از آن حضور در حلقه بزرگان دوومیدانی است. این نشان می‌دهد که ورزشکاران ما بالاتر از آسیا هستند.»

وعده جنجالی ۵ سهمیه المپیک

رئیس فدراسیون دوومیدانی در ادامه به قول روزهای نخست خود در فدراسیون برای کسب حداقل ۵ سهمیه المپیک اشاره کرد و گفت: «اعتقاد دارم اگر هدف را طراحی کنیم و مجموعه را به سمت پیشرفت حرکت بدهیم، موفق خواهیم شد. زمانی که مربی خارجی برای دوندگان آوردم، به او گفتم حقوقت ۱۵۰۰ دلار در ماه است و اگر ورزشکار من ورودی A کسب کرد، ۱۰ هزار دلار پاداش می‌گیری. مربی را با اهداف المپیکی فدراسیون هماهنگ کردم.

به ورزشکار گفتم اگر رکوردت را به سهمیه A المپیک برسانی ۷۰۰ هزار تومان در ماه حقوق می‌گیرید. بنابراین هدفی را مشخص کردیم و برنامه‌ریزی خوبی را هم انجام دادیم. روزی که وعده ۵ سهمیه المپیک را دادم خیلی از همکارانم در فدراسیون خرده گرفتند و گفتند نباید این مسئله اعلام می‌شد.»

کریمی با اعلام اینکه اگر وعده حداقل ۵ سهمیه المپیک محقق نمی‌شد از دوومیدانی کناره‌گیری می‌کردم، گفت: «با خودم عهد کرده بودم اگر وعده داده شده عملی نشود، از فدراسیون بروم.»

رئیس فدراسیون دوومیدانی خاطرنشان کرد: «موضوع انگیزه برای ورزشکار مهم است. بیش از ۵۰ درصد موفقیت‌ها به این مسئله برمی‌گردد. بوعذار به همین دلیل سهمیه المپیک نگرفته است. او ۶۰۰ هزار تومان از ما حقوق می‌گیرد، با این حال سهمیه نگرفته است. او یک جوان ۲۰ ساله است. ۱۰ سال دیگر می‌تواند افتخارآفرینی کند. خیلی‌ها بعد از ناکامی در ویتنام خواهان قطع حقوق او بودند که موافقت نکردم. نباید او را طرد کنیم.»

کریمی با اشاره به برگزاری مسابقات تدارکاتی برای دوندگان المپیکی گفت: «حضور وسیع دوندگان در مسابقات تدارکاتی یک اتفاق خوب بود.  احسان حدادی با برترین ورزشکاران دنیا در تور اروپا رقابت کرد و موفق شد و امیدهای مدال ایران را بالا برد. سجاد مرادی در ۲ مسابقه به فاصله ۱۰ روز در الجزایر و مراکش را زیر یک دقیقه و ۴۶ ثانیه دوید. این در ۸۰۰ متر یعنی حضور در فینال و ورودی A المپیک. بنابراین در این بخش بدون مشکلات مرسوم، دوندگان ما در مسابقات تدارکاتی با کلاس بسیار بالا حضور موفقی داشتند.»

حدادی طلا می‌گیرد

رئیس فدراسیون دوومیدانی مهمترین چالش دوومیدانی ایران را در المپیک نتیجه‌گیری دانست و گفت: «باید برویم و نتیجه بگیریم.

اگر کسی بگوید بدشانسی آوردیم، قابل قبول نیست وقتی گفتیم باید حداقل 5 سهمیه بگیریم و همه امکانات مهیا بود، دیگر نمی‌توانیم بگوییم موفق به نتیجه‌گیری نشدیم.

احسان حدادی در آخرین مسابقات خود در ۵ رقابت شرکت کرد. تمام حریفان حدادی در این مسابقات شرکت کرده بودند. رقابت‌های استونی، تقریباً مسابقات المپیک بود. در آنجا حدادی تمام حریفان را پشت‌سر گذاشت. حدادی با پرتاب ۶۹.۳۲ متر باید مدال بگیرد. مربی حدادی ۱۰ تا المپیک رفته است، وقتی از او پرسیدیم که می‌خواهیم اعلام کنیم رتبه حدادی در المپیک چیست،  ایشان هم گفت با توجه به تور اروپایی، شما مدال طلای حدادی را اعلام کنید.»

وی افزود: «سجاد مرادی در مسابقاتی شرکت کرده است نشان داد باید در فینال المپیک باشد. در آنجا با مدیریت خوب می‌تواند شگفتی‌ساز باشد. صمیمی، نیک‌فر و احسان مهاجرشجاعی هم می‌توانند موفق باشند.

از آنها فقط یک چیز می‌خواهیم همان رکوردهایی که در مسابقات ورودی کسب کردند در المپیک هم بیاورند.»برنامه دوندگان در المپیک با توجه به پایان مسابقات گزینشی المپیک، تا شروع این بازی‌ها دیگر هیچ دونده‌ای از کشورمان در مسابقات برون‌مرزی شرکت نخواهد کرد.

قاسمعلی فیروزی یکی از مربیان تیم‌ملی با اعلام این مطلب در زمینه حضور قهرمانان دوومیدانی در المپیک می‌گوید: «عیدی علیجانی نایب‌رئیس فدراسیون دوومیدانی و امین نیک‌فر اولین گروه اعزامی کاروان دوومیدانی ایران به پکن هستند.

رئیس فدراسیون، مربی احسان حدادی و بقیه ورزشکاران دومین گروه مسافران دوومیدانی به چین خواهند بود.

کد خبر 58282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز