شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

گروه ورزشی - محمدرضا منصوریان:‌ دو و میدانی در ایران حیات تازه‌ای یافته و نسل تازه این ورزش پایه پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند

قهرمانی در جهان و آسیا و حضور در مسابقات بین‌المللی جایزه بزرگ و درحال حاضر بدون استفاده از سهمیه‌های اهدایی، کسب 6 سهمیه برای المپیک، همگی نشان‌دهنده آن است که باید گذشته‌ها را فراموش کرد و نگاه جدی‌تری به تحولات جاری دوومیدانی داشت.

احسان مهاجرشجاعی، احسان حدادی، سجاد مرادی و ... حالا در زمره بهترین‌های دوومیدانی آسیا و جهان هستند و مدت‌هاست که دورخیز مناسبی را برای حضور موفق در المپیک آغاز کرده‌اند.

علاوه بر این ورزشکاران،‌ قهرمان دیگری هم که از بدو تولدش در آمریکا زندگی کرده، خود را مهیای شرکت در المپیک می‌کند تا برای وطنش ایران افتخار‌آفرینی کند.

امین نیک‌فر هفته گذشته در رقابت با بهترین‌های پرتاب وزنه آمریکا کار بزرگی انجام داد و توانست به رکورد 19 متر و 94 سانتی‌متر دست یابد. او حالا با این پرتاب رکورددار ایران هم شده و سهمیه ورودی B المپیک را به‌دست آورده است.

نیک‌فر در همه گفت‌وگو‌هایش عنوان کرده که به ایرانی  بودنش افتخار می‌کند و به سرزمین پدری‌اش عشق می‌ورزد.

او یک رقیب جدی در ایران به نام مهدی شاهرخی دارد که متاسفانه این روزها به دلیل مصدومیت خانه‌نشین شده است. یقیناً‌ پرتاب وزنه ایران با حضور این دو قهرمان بزرگ می‌تواند سال‌ها بیمه شود.

روز گذشته  ایسنا، مصاحبه ای را با امین نیک‌فر انجام داده که آگاهی از حس و حال قهرمان و  رکورددار جدید پرتاب وزنه ایران خالی از لطف نیست. نیک‌فر در پاسخ به این سئوال که چرا اینقدر به ایران عشق می‌ورزد، جواب زیبایی می‌دهد. او می‌گوید: «ایران یک کشور زیبا با تاریخچه‌ای فوق‌العاده و همچنین آینده‌‌ای روشن است.

خانواده من در ایران زندگی می‌کنند و دیدار با آنها همواره باعث خشنودی من می‌شود. من در آینده‌ای نزدیک مصمم به حضوری یک ساله در ایران هستم. می‌خواهم درک واقع‌بینانه‌تری از وضعیت حال حاضر ایران به دست بیاورم.»

نیک‌فر برای آنکه همه کارها و برنامه‌هایش در آمریکا رنگ و بوی ایرانی داشته باشد، برای انجام تمرینات خود به سراغ هیچ‌کدام از مربیان آمریکایی نرفته و تنها با مربی ایرانی‌اش، محمد ساعت‌آرا تمرینات خود را انجام می‌دهد.

او شرایط کنونی خود را اینگونه بیان می‌کند: «تمرین‌های من در شرایط کنونی فقط برای حضور در المپیک است و همه چیز خوب پیش می‌رود. به کمک مربی‌ام برنامه‌های طولانی مدت را برای این بازی‌ها پشت سرگذاشته‌ام.

همان تمریناتی را انجام می‌دهم که من را در ماه مارس به رکورد 19 متر و 58 سانتی‌متر و در هفته‌های اخیر به 19 متر و 94 سانتی‌متر رسانده است.تمرین‌های مناسب و سازماندهی شده از موارد کلیدی برنامه‌ آماده‌سازی من است.

گمان می‌کنم برای من تنها حضور در المپیک دستاوردی بزرگی است، اما نباید کسب موفقیت در این بازی‌ها را از ذهن دور کنم.» نیک‌فر می‌افزاید: «بسیاری از ورزشکاران تنها برای جهانگردی عازم المپیک می‌شوند نه برای رقابت، فکر می‌کنم در صورتی که بتوانم ذهنیت و هدف خوبی از حضور در این بازی‌ها برای خود متصور باشم، موفق خواهم شد.»

امین نیک‌فر از احسان حدادی هم به خوبی یاد می‌کند و می‌گوید: «او برای من الگو است. حدادی تصمیم گرفت در پرتاب دیسک ‌جهان بهترین باشد و درحال حاضر نیز در راه رسیدن به این هدف است. تماشای پیشرفت او و بهتر شدنش در پرتاب دیسک باعث خوشحالی فراوان من می‌شود. فکر می‌کنم او بخت زیادی برای کسب مدال طلا در بازی‌های المپیک پکن خواهد داشت.»

فرصتی که از دست رفت

رقابت‌های داخلی دوومیدانی انتخابی بازی‌های المپیک برای افزایش سهمیه‌های ایران در المپیک پکن طی 2 روز در دو ورزشگاه شهید شیرودی و اختصاصی مجموعه آفتاب در تهران برگزار شد.

محسن ربانی در پرش با نیزه، محمد صمیمی در پرتاب دیسک، محمد ارزنده در پرش طول و هادی سپهرزاد در ماده دهگانه در این مسابقات شرکت کردند.

هیچکدام از این چهار ورزشکار نتوانستند به حدنصاب‌های تعیین شده برای شرکت در بازی‌های المپیک 2008 پکن دست یابند.

کد خبر 57119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز