یکی از برجسته‌ترین چهره‌های کارزار انتخاباتی جو بایدن که نقشی مهم در پیروزی او بر دانلد ترامپ به ویژه در ایالت جورجیا داشت، برای بردن جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ باید با رئیس جمهوری پیشین آمریکا و داماد او جرد کوشنر رقابت کند.

استيسي آبرامز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، استیسی آبرامز که با فعالیت‌هایش در یک دهه اخیر توانست رای سیاهان ایالت جورجیا را برای نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ جمع و به پیروزی بایدن کمک کند، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده است. لارس هارتبرکن، عضو مجلس نمایندگان نروژ و از اعضای حزب سوسیالیست خانم آبرامز را نامزد جایزه صلح نوبل کرده است.

هارتبرکن روز دوشنبه درباره گزینه خود گفت: «آبرامز با کارهایش و با مبارزه برای برابری و به دست آوردن حقوق مدنی پا جای پای مارتین لوتر کینگ جونیر گذاشته است. اگر ایالات متحده می‌خواهد در تلاش‌هایش برای ایجاد برادری بین مردم و داشتن جامعه‌ای آرام و امن پیروز شود، کارهای آبرامز در کامل کردن اقدام‌های کینگ نقشی اساسی و حیاتی دارد.»

کینگ در خانواده‌ای باپتیست به دنیا آمد و در دهه ۱۹۶۰ رهبر جنبش حقوق مدنی سیاهان آمریکا شد. او از نامدارترین برندگان جایزه صلح نوبل است که سال ۱۹۶۴ موفق به کسب این جایزه نمادین شد. هزاران نفر در دنیا می‌توانند گزینه خود را برای به دست آوردن جایزه صلح نوبل نامزد کنند اما این به معنی تایید کمیته نوبل در اسلو نیست.

الکسی ناوالنی رهبر مخالفان ولادیمیر پوتین در روسیه، گرتا تونبرگ فعال زیست‌محیطی از سوئد، جنبش جان سیاهان مهم است، سازمان بهداشت جهانی و برخی فعالان مدنی و اجتماعی در لهستان و مجارستان از دیگر نامزدهای جایزه صلح نوبل امسال هستند.

تئودور روزولت، وودرو ویلسن، جیمی کارتر و باراک اوباما رئیسان جمهوری پیشین ایالات متحده هستند که برنده جایزه صلح نوبل شده‌اند. ال گور هم که معاون بیل کلینتن بود این جایزه را برده و امسال دانلد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا نامزد کسب آن است.

کد خبر 582714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha