یک گزارش جدید هشدار می‌دهد که مشکلات پوستی را هم باید به فهرستی از علائمی افزود که پس از بهبودی از عفونت با کروناویروس جدید ممکن است باقی بمانند.

covid toes

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز یک رجیستری بین‌المللی که متخصصان پوست برای ثبت عوارض پوستی کووید-۱۹ در فاصله‌ ماه‌های آوریل تا اکتبر (فروردین تا آبان) ایجاد کردند، گزارش‌هایی از حدود هزار بیمار کرونایی دریافت کرد که دچار کهیرهای خارش‌دار، دانه‌های پوستی، لکه‌ها یا پلاک‌های پوسته‌ریزی‌کننده و «پرنیو» یا اصطلاحا «انگشت کووید»، التهاب انگشتان دست و پا هنگام قرار گرفتن در معرض سرما شده بودند.

در نیمی از این موارد،  مشکلات پوستی برای بیش از دو هفته ادامه پیدا کردند. این امر به خصوص در مورد بیماران مبتلا به پلاک‌های پوسته‌ریزی‌کننده و پرنیو صادق بود.

پژوهشگران در مقاله‌شان در ژورنال «لنست بیماری‌های عفونی» در این باره نوشتند که با توجه به اینکه، برخی از این بیماران فقط دچار بیماری خفیف کووید-۱۹ بودند، ادامه این عوارض پوستی نشانگر آن است که التهاب ناشی از بیمار حتی در میان افرادی که بیماری وخیمی نداشتند، ممکن است ادامه پیدا کند.

آنها نوشتند: «از هنگام شروع پاندمی یا دنیاگیری کووید-۱۹، توجه به تداوم عوارض بیماری پس از پایان یافتن دوره حاد بیماری افزایش یافته است. تا جایی که ما می‌دانیم، این داده‌ها بیانگر بزرگترین پایگاه داده‌های موجود در باره علائم و نشانه‌های پوستی تداوم‌یافته کووید-۱۹ است.»

کد خبر 582584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha