رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران گفت: از محل تبصره ۳۲ بودجه سال ۹۲ قرار شد که حدود ۱۰۰ پروژه مشارکتی در زیرمجموعه سازمان سرمایه‌گذاری فعالیت کنند که برخی از این پروژه‌ها به سازمان آمد و برخی توسط شهرداری‌های مناطق حفظ شد و متاسفانه دچار تخلف شدند.

شكرالله بنار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، شکرالله بنار، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران درباره‌ عدم آورده مالی پروژه‌های مشارکتی شهرداری تهران برای شهر، گفت: رویکرد سازمان سرمایه‌گذاری مبنی بر این است که اگر ببیند پروژه‌ای پیش نمی‌رود و شرکا مشکلات اقتصادی یا ورثه‌ای دارند، با توجه به مباحث حقوقی در قرارداد، در صورتی که شرایط فسخ متناسب با مفاد قرارداد باشد، آن را فسخ می‌کنیم؛ چراکه به نفع ما است. نمی‌شود زمین و پروانه رایگان به افراد بدهیم و شریک ما بشوند و بعد هم کاری انجام ندهند.

او با بیان اینکه تعداد پروژه‌های از این دست زیاد است، به تعدادی از پروژه‌های مهم در مناطق شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: پروژه ساحل در منطقه ۲۲، پروژه مدائن در منطقه ۱۸، پروژه خلیج فارس در منطقه ۲۰ و پروژه باران در منطقه ۴ از جمله این پروژه‌ها است.

بنار اظهار داشت: رویکرد ما گرفتن یک تصمیم شجاعانه است تا اموال شهرداری را برگردانیم، اگرچه که تصمیم سختی است اما در حال اجرا است.

او در واکنش به اظهارات رئیس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر وجود بیش از ۱۸۰ پروژه مشارکتی در شهرداری که از سال ۹۰ تاکنون قفل شده‌اند و ۱۰۰ میلیارد هم برای شهرداری آورده مالی نداشته‌اند، گفت: از محل تبصره ۳۲ بودجه سال ۹۲ تعیین شد که حدود ۱۰۰ پروژه مشارکتی در زیرمجموعه سازمان سرمایه‌گذاری فعالیت کنند. برخی از این پروژه‌ها به سازمان آمد و برخی توسط شهرداری‌های مناطق حفظ شد و متاسفانه دچار تخلف شدند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران ادمه داد: برای مثال تخلفی که سازمان بازرسی در منطقه ۵ اعلام کرده و در آن ۱۵۰۰ میلیارد تومان تخلف رخ داده، ناشی از مداخله نابجای برخی از مدیران در پروژه سرمایه‌گذاری بوده است.

او با اشاره به تهیه گزارشی از وضعیت پروژه‌های مشارکتی شهرداری تهران گفت: گزارشی را در این زمینه آماده کرده‌ایم. تعداد پروژه‌های شناسایی شده تاکنون به غیر از پروژه‌هایی که ما داریم، ۱۰۰ مورد است. پروژه‌های سازمان در حدود ۸۰ پروژه است که شناسنامه دارند و در حال فعالیت هستند اما به غیر از این، ۱۰۰ پروژه دیگر در تهران بی‌صاحب رها شده است که از سال ۸۲ تا به حال در این وضعیت قرار گرفته‌اند.

بنار ادامه داد: در ۴ سال گذشته و از زمانی که سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران حرفه‌ای‌تر وارد کار شد، قرارداد اشتباهی بسته نشد، اما قبل از آن قراردادهایی موجود هستند که از جمله آن‌ها پروژه صبا در منطقه ۶، برج طغرل در منطقه ۲۰، پروژه تیراژه در منطقه ۵ که پروژه‌هایی هستند که به هر کدام ورود کنیم، حداقل هزار میلیارد تومان اموال شهرداری در آن‌ها رها شده است.

او ضمن گلایه از عدم همکاری در ساماندهی پروژه‌ها، گفت: متاسفانه در این زمینه با ما همکاری نمی‌شود تا این پروژه‌ها سر و سامان پیدا کند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری پیگیری حقوقی این پروژه‌ها را که حق مردم تهران است، انجام نمی‌دهد؟ گفت: این پروژه‌ها دست سازمان نیست که پیگیری حقوقی آن‌ها را انجام دهد و باید به سازمان سرمایه‌گذاری برگردند تا بتوانیم پیگیری حقوقی آن‌ها را انجام دهیم.

بنار در پاسخ به این سوال که پروژه‌های مشارکتی شهرداری بیشتر دست کدام بخش‌ها متمرکز هستند؟ گفت: این پروژه‌ها در مناطق رها شده‌اند. عمر مدیریت‌ها نیز آنقدر کوتاه است که تا می‌خواهیم به پروژه‌ای بپردازیم عمر مدیریت به پایان رسیده و در نتیجه بر زمین مانده‌اند.

او با اشاره به سند جامع سرمایه‌گذاری تهران، گفت: در سند جامع سرمایه‌گذاری شهر تهران ذکر شده است که تمام پروژه‌های بالای ۵۰ میلیارد تومان باید در سازمان سرمایه‌گذاری باشند، اما یک دستگاه نظارتی وجود ندارد که بر فرایند آن نظارت کند و اجازه ندهد در پروژه‌هایی که باید در اختیار سازمان سرمایه‌گذاری قرار گیرند، دخالتی صورت نگیرد.

بنار ادامه داد: به دنبال این موضوع هستیم که بتوانیم با فشار بیشتر اختیارات سازمان سرمایه‌گذاری را ابقا کنیم و در این زمینه دستورالعمل زده‌ایم و نامه‌نگاری کردیم، اما کسی به آن گوش نمی‌دهد.  

او درباره ارزش ریالی این پروژه‌ها گفت: پروژه‌های رها شده‌ای به ارزش حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از چندین پروژه قفل شده شهرداری از دوره‌های پیشین مدیریت شهری تاکنون وجود دارد و ارزرش ریالی ۸۰ پروژه دیگر نیز نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که بر روی آن مشغول به کار هستیم.

کد خبر 582410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha