همشهری آنلاین: تمام شاخص‌های اقتصادی در آمریکا با وجود خوش خیالی‌های جرج بوش رییس جمهور این کشور، منفی است

و اکنون آمریکایی‌های وحشت زده از این وضعیت اقتصادی، سراسیمه در حال خارج کردن سرمایه‌های خود از بانک‌ها هستند.
به گزارش ایرنا، روزنامه "صبح نیویورک" گزارش داد موج حمله مردم به بانک‌ها برای خالی کردن حساب‌های خود از ابتدای این هفته (روز دوشنبه) از ایالت کالیفرنیا شروع شد.

این روزنامه در گزارش خود با عنوان "وحشت فزاینده آمریکایی‌ها از نابودی روزافزون سپرده‌های بانکی خود" نوشت: این موضوع از ابتدای هفته با اجتماع کالیفرنیایی‌ها در مقابل بانکها شروع شد، آنها از ترس از دست دادن پولهایشان هیاهویی به راه انداخته بودند.

به نوشته این روزنامه، اکنون این وضعیت به نیویورک سرایت کرده و حالا نیویورکی‌های مضطرب و وحشت زده هم نگران این هستند که بر سر سپرده هایشان چه خواهد آمد.

صبح نیویورک افزوده است: بحرانی که گریبان دو نهاد بزرگ مالی "فردی مک" و "فنی می" را گرفته، بر این وحشت که بانک‌های بیشتری ممکن است در معرض ورشکستگی قرار بگیرند، افزوده است.

دو شرکت "فنی می" و "فردی مک" بیش از نیمی از وام‌های مسکن آمریکا را در اختیار دارند که حدود پنج هزار میلیارد دلار است. این دو شرکت با مشکلات مالی عمده روبرو شده‌اند و دولت بوش تلاش می‌کند تا بحران اعتباری این دو را به نوعی حل کند.

دولت بوش از کنگره تقاضا کرده که اعتبار لازم برای این دو شرکت را تصویب کند که با مخالفت دمکرات‌ها روبرو شده است.

بسیاری در آمریکا معتقدند اگر این دو شرکت مالی در آمریکا سقوط کند، اقتصاد و بازار نه تنها آمریکا بلکه دنیا نیز دچار مشکل و بحران خواهد شد.

روزنامه صبح نیویورک تصریح دارد: هم اکنون در سراسر آمریکا، مردم وحشت زده به دنبال راهکارهایی می‌گردند تا سپرده های بانکی خود را که حاصل صرفه جویی های سالیان آنها است، از خطر نابودی نجات دهند.

ادام اشنایدر از مرکز مشاوره "دیلویت" یکی از صاحبنظران امور اقتصادی درباره احتمال فروپاشی بانک‌های نیویورک به این روزنامه گفته است که چنین احتمالی را نباید کاملا نادیده گرفت.

در عین حال "جرج پینتو" استاد سرمایه گذاری جهانی دردانشگاه "پیس" گفته است نظام بانکی آمریکا پیکره بسیار نیرومندی دارد و گرچه در حال حاضر دوران سختی را می‌گذراند، در آینده توان از دست رفته خود را باز خواهد یافت.

بن برنانکه رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز در دو جلسه اضطراری کنگره برای توضیح وضعیت وخیم اقتصادی آمریکا گفته است، اقتصاد کشور در ماه‌های باقیمانده از سال جاری میلادی بطور عمده پایین تر از سطح کنونی رشد خواهد کرد و دلایل عمده آن افزایش بهای انرژی، شرایط دشوار اعتباری و ضعف بازار مسکن است.

همزمان با اظهارات برنانکه، احتمال اعلام ورشکستگی جنرال موتورز بزرگترین شرکت خودروسازی آمریکا نیز تقویت شده و مدیران این شرکت در جستجوی دریافت وام سه میلیارد دلاری، تعطیلی دهها کارخانه زیرمجموعه و اخراج بخش عمده ای از کارگران خود هستند.

افزایش بیکاری در کنار افزایش شدید بهای کالاها و اجناس بویژه کالاها و اجناس وارداتی، آمریکایی ها را به ستوه آورده است.

عمده کالاهای مصرفی مردم آمریکا از خارج و بویژه چین وارد می شود و با توجه به کاهش شدید ارزش بهای دلار، واردات این کالاها با هزینه بیشتری انجام می گیرد و در نتیجه به طور طبیعی، قیمتها شدیدا بالا رفته است.

وزارت بازرگانی آمریکا رسما تایید می کند که ظرف 12 ماه گذشته بهای کالاها در سطح عمده فروشی آمریکا 9/2 درصد افزایش یافته که از سال 1981 میلادی تاکنون بی سابقه است.

بر اساس گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، فشار اقتصادی بر مردم آمریکا بیشتر شده و فروش خودرو سقوط شدید داشته و یکی از مشکلات شرکتهای خودروسازی همین است.

اما جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا بی توجه به وضعیت اقتصادی کشورش، همچنان به پیشبرد سیاستهای جنگ طلبانه خود ادامه می دهد و هر هفته میلیاردها دلار صرف حفظ نظامیان خود در افغانستان و عراق می کند.

بوش که سیاستهای جنگ طلبانه اش این کشور را عملا به یک ورشکسته اقتصادی تبدیل کرده، روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران، سران حزب دمکرات را بخاطر مشکلات اقتصادی کشورش سرزنش کرد.

وی همچنین با متهم کردن خبرنگاران به بزرگنمایی بحث ورود آمریکا به دوران رکود همراه با تورم شدید، گفت که سران حزب دمکرات با مانع تراشی و سنگ اندازی در مسیر سیاستهای اقتصادی، باعث بروز این مشکلات شده اند.

 ر ئیس جمهوری آمریکا گفت:"شهروندان ما به حق نگران بحران مالی مسکن و افزایش بهای بنزین هستند اما با وجود چالشهایی که روبروی ما قرار گرفته اند اقتصاد ما از مقاومت بسیار برخوردار است."

نکته جالبتر اینکه، مقام‌های ارشد دولت بوش بی توجه به مشکلات اقتصادی کشورشان، در مورد دیگر کشورها هم اظهارنظر می‌کنند که البته در برخی موارد این موضوع باعث تمسخر آنان هم می‌شود.

تازه‌ترین نمونه آن روز چهارشنبه و هنگامی اتفاق افتاد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی به تشریح به اصطلاح وضعیت ایران پرداخت.

"شان مک کورمک" که تلاش داشت نشان دهد تحریم‌ها اثرات خود را بر ایران برجای گذاشته گفت که هم اکنون تورم در آن کشور به 20 درصد نزدیک می‌شود و بیکاری گسترش یافته و بسیاری از شاخص‌های اقتصادی در ایران منفی است.

در این هنگام یکی از خبرنگاران آمریکایی حاضر در این نشست مطبوعاتی خطاب به مک کورمک گفت که "با این وضعیتی که شما ترسیم می‌کنید به این نتیجه می‌رسیم که مردم ایران نیز کم کم به وضعیتی نزدیک می‌شوند که هم اکنون ما در آمریکا با آن مواجه هستیم.

به هر صورت این وضعیت اقتصادی آمریکا است و بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که سیاست‌های بوش تاثیر عمده ای در این وضعیت داشته و اکنون نگاه‌ها به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

شاید بی جهت نباشد که بوش در ماه‌های آخر حکومتش، تا حدودی در مسیر "شاید اصلاح" این راه غلط گام برداشته است اما آیا این گام‌هایش فقط ظاهری است و یا جهان در عمل نیز شاهد تغییراتی در دیدگاههای جنگ طلبانه بوش خواهد بود؟

کد خبر 58241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز