وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آمادگی ایران را برای کمک به بازسازی اصولی مقبره ابوریحان بیرونی در افغانستان اعلام کرد.

آرامگاه ابوریحان بیرونی - افغانستان

به گزارش همشهری انلاین به نقل از میراث آریا، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی از محمدحسن طالبیان معاون میراث‌ فرهنگی این وزارتخانه خواسته است «با توجه به اینکه مقبره ابوریحان بیرونی ویران شده و در وضعیت بدی قرار دارد، با هماهنگی با افغانستان، در بخش بازسازی آرامگاه ابوریحان بیرونی دانشمند و ریاضیدان ایرانی در شهر غزنی این کشور هرچه سریع‌تر اقدام کند.»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: ایران دانش خوبی در زمینه مرمت و بازسازی بناها و اماکن تاریخی دارد و کارشناسان برجسته‌ای نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند. به این منظور در بازسازی اصولی مقبره ابوریحان بیرونی به کشور افغانستان کمک می‌کنیم تا شاهد مقبره‌ای در خور شأن این دانشمند برجسته ایرانی باشیم.

غزنی در مرکز شرقی افغانستان با جمعیت تقریبی ۱۴۱ هزار نفر مرکز ولایت غزنی است. 

ابوریحان بیرونی سوم ذی‌الحجّه ۳۶۲ در بیرون روستایی به نام کات حوالی خوارزم (در ازبکستان کنونی) به دنیا آمد و سال ۴۴۰ در غزنی (افغانستان امروزی) وفات کرد. وی افزون بر زبان فارسی، به عربی، عبری، سریانی و سانسکریت و به‌ احتمال یونانی، نیز مسلّط بود و بسیاری از منابع دسته‌اولِ کارهای تحقیقی خویش را به مددِ همین چندزبان‌دانی‌اش، از آثار دسته‌اول و اصیلِ زبان‌های یادشده یافته بود. آثار زیادی از وی در علوم مختلف از جمله التفهیم لاوائل الصناعه التنجیم (در نجوم) و آثار الباقیه عن القرون الخالیه (در گاه‌شماری و تقویم) از وی برجای مانده است.

کد خبر 582335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha