چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

رابرت فیسک: ولید معلم وزیر خارجه سوریه، در حالی که در صندلی چرمی خود در سالن انتظار هتل اینترکنتیننتال پاریس جا‌به‌جا می‌شود زیر لب می‌گوید: همه آنچه می‌‌گویم قابل چاپ است.

معمولاً سخنان او اینچنین است. سوری‌ها دقیقا وقتی از آنها انتظار نمی‌رود خوب ظاهر می‌شوند.

وزیر خارجه سوریه یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد این کشور است. مردی که دیپلمات‌های اسرائیلی را به خوبی خود اسرائیلی‌ها می‌شناسد. او با همه زیر و بم‌های خاورمیانه آشناست.

از او پرسیدم: به من بگو چه کسی رفیق حریری را کشت؟ معلم پوزخندی می‌زند و دست در جیبش می‌برد. از جیبش چند اسکناس کهنه درمی‌آورد و می‌گوید: تو جواب این سؤال را به من بده تا من همه پولی که اکنون همراه دارم را تقدیمت کنم.

او درباره دشمنان سوریه و به ویژه درباره فرانسوی‌ها هیچ بدی نمی‌گوید. معلم می‌گوید: ما در حال اعتمادسازی با فرانسوی‌ها هستیم.

سوریه برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و آنچه شما آن را در غرب تروریسم می‌خوانید اعلام آمادگی می‌کند. ما آماده گشایش همکاری اقتصادی پیشرفته هستیم.  او برای هرگونه معامله‌ای آماده به‌نظر می‌رسد.

معلم در ادامه سخنانش می‌گوید: شما در غرب وظیفه اخلاقی دارید که در جایگاه قدرت اروپایی،  آمریکا را درباره خاورمیانه آموزش دهید. اگر آنها به شما گوش نکنند به ما هم گوش نمی‌کنند و در این صورت به خطاهای گذشته‌شان ادامه می‌دهند. ولی من هم فکر نمی‌کنم که آمریکایی‌ها گوش بدهند.

معلم می‌گوید: وقتی ما موضع خود را در شورای امنیت علیه حمله به عراق اعلام کردیم،  آمریکایی‌ها سیاست انزوای سوریه را در پیش گرفتند.

می‌دانیم که آمریکا یک ابرقدرت است و بسیاری از کشورها ترجیح می‌دهند سیاست‌های او را بدون چون و چرا پیروی کنند اما حرف ما این است که ما فرق داریم. ما به منطقه‌ای تعلق داریم که چشم طوفان است.

آمریکا ۱۰ هزار کیلومتر دورتر از ماست. ما مستقیما درگیر مسائل منطقه هستیم. ما با وجود اختلافات به مذاکره فکر می‌کنیم و آن را مهم‌ترین ابزار دیپلماسی می‌دانیم.

پیام پرزیدنت اسد به فرانسه این است که سیاست‌های گذشته غلط بوده و تنها مذاکره است که می‌تواند مسائل را حل کند.

از او پرسیدم بشار اسد و سارکوزی درباره محاکمه عاملان قتل حریری چه گفتند. معلم پاسخ داد که اصلا این موضوع در مذاکرات مطرح نشد.

از او پرسیدم هدف حمله سال گذشته اسرائیل به سوریه چه بود؟ گفت یک مکان نظامی و ادامه داد: می‌توانم به شما اطمینان دهم که اگر این هدف یک مرکز هسته‌ای بود بعد از حمله اثرات رادیواکتیو به جا می‌گذاشت.

از اینها گذشته فکر می‌کنید اگر آن مکان یک مرکز هسته‌ای بود ما به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اجازه می‌دادیم از این مکان دیدن کنند؟

روابط سوریه و لبنان

سوریه در روزهای گذشته بر سر گشایش سفارتخانه خود در پاریس و بیروت با رهبران فرانسه و لبنان به توافق رسید.

وزیر خارجه سوریه در این باره می‌گوید، در فضای منفی حاکم بر روابط سوریه و لبنان،  نمی‌شد کاری کرد اما بعد از مذاکرات دوحه این فضا تلطیف شد و امیدواریم فضای مثبت ادامه یابد.

ایندیپندنت- ۱۵ جولای

کد خبر 58195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز