چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

مریم غفاری: بیماران سرطانی هنوز هم عملا جزو بیماران خاص محسوب نمی شوند و بارسنگین هزینه‌های درمان این بیماران را تنها خانواده آنها بر دوش می‌کشند.

دکتر جواد غروبی، فوق تخصص اورولوژی کودکان و رئیس بیمارستان تخصصی کودکان مفید به همشهری می‌گوید: هزینه های گزاف داروها و اعمال جراحی، عدم اجرای بیمه حمایتی وکمبود مراکز جامع درمان بیماران سرطانی موجب ناقص ماندن روند درمان و عدم تحقق بازدهی مطلوب می شود ولی هنوز هم سرطان جزو بیماری های خاص محسوب نمی شود.

وی اضافه می‌کند: بیماران سرطانی باید داروی خود را با قیمت‌گزاف اگر تحت پوشش بیمه  هم باشند، خریداری کنند و هم باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند که آن هم هزینه بالایی را به این بیماران تحمیل می‌کندو در اکثر مواقع منجر به نابود شدن شاکله خانواده ها می شود.

این درحالی است که وزیر بهداشت و درمان کشورمان در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران ازاجرای بیمه حمایتی برای بیماران سرطانی در سال جاری خبرداده بود. کامران باقری لنکرانی با اعلام این خبر که طرح بیمه حمایتی برای بیماران سرطانی امسال اجرا می‌شود، تصریح کرد: طرح نظام جامع سلامت هم که طرحی بین بخشی است، باید اجرایی شود و برای اجرای آن باید به سیاست واحد برسیم تا از امکانات و ظرفیت‌های موجود استفاده مناسبی برای ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی شود، با این حال، طرح بیمه تک نفره بیماران سرطانی، که از تصویب مجلس نیز گذشته هنوز از سوی دولت برای اجرا ابلاغ نشده است.

همچنین با  اینکه بنیاد امور بیماری های خاص از سال‌ها پیش به دولت گذشته و دولت کنونی پیشنهاد کرده که سرطان به عنوان بیماری خاص تلقی شود، این مساله هنوز مورد قبول قرار نگرفته است.

ماهانه ۱۰۰ هزار تومان به بیماران سرطانی کمک می‌شود

رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص کشور برای حمایت از بیماران سرطانی می‌گوید این بنیاد تنها می‌تواند ماهانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان از هزینه دارویی، رادیو درمانی و بستری شدن بیماران سرطانی را پرداخت کند.

فاطمه هاشمی، به همشهری می‌گوید: یک بیمار در عرض 8 ماه، هر 3 هفته یک بار به طور مرتب مبلغ 5/2 میلیون تومان آن هم فقط برای یک داروی خود باید پرداخت کند.

بیمار با این روند مجبور است تنها گاهی اوقات این داروها را خریداری کند و گاهی هم تهیه کردن این داروها را در توان مالی خود نمی‌بیند، در این صورت است که درمان ناقص مانده و بازدهی کامل محقق نمی‌شود.

وی یادآور می‌شود دولت تنها 3بیماری هموفیلی، کلیوی پیشرفته نیازمند به دیالیز و تالاسمی را به عنوان بیماری‌های خاص اعلام کرده، اما بنیاد بیماری‌های خاص، بیماری‌های دیگری همچون سرطان و ام‌. اس را نیز در ردیف بیماری‌ها خاص قرار داده است.

به گفته وی، برای درمان بیماران سرطانی مراکز خوبی وجود ندارد و این بیماران نیاز به مراکز درمانی – تشخیصی سرطان دارند که باید تلاش شود تا در شهرهای بزرگ مراکز درمانی – تشخیصی بیماران سرطانی راه‌اندازی شود و داروها به نحوی توزیع شود تا دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند.

به گفته رئیس بنیاد بیماری‌های خاص،2‌‌مرکز شیمی درمانی بنیاد در شهرک مسعودیه و خیابان انقلاب تهران از ۱۰درصد هزینه دارویی که بیمار باید بپردازد، ۵۰درصد را تقبل می‌کنند و ۹۰‌درصد هزینه داروهای بیماران سرطانی را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند.

هاشمی همچنین خاطرنشان می‌کند ۹۰‌درصد داروهای بیماران سرطانی تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار گرفته است و هزینه شیمی درمانی نیز در مراکز دولتی رایگان است، اما دولت باید موضوع بیماران سرطانی را جدی گرفته و معضلات آنها در زمینه دارویی و درمانی را حل کند؛

چرا که رسیدگی به این بیماران نیاز به بودجه کلانی ندارد و به راحتی قابل  پیشگیری و درمان  است.

هاشمی اضافه می‌کند: بنیاد طی سال‌های گذشته به طور مستمر لیست داروهای مصرفی بیماران سرطانی را به شورای عالی بیمه فرستاده و با کار کارشناسی که انجام می‌شود برخی از این داروها در قالب بیمه تامین می‌شود که سال ۸۶ نیز ۱۲ قلم دارو به شورای یاد شده پیشنهاد شد تا تحت پوشش بیمه قرار گیرند اما هنوز به تصویب نرسیده است.

سرطان دومین عامل مرگ و میر

سرطان پس از سوانح، دومین علت مرگ و میر کودکان در جهان محسوب می شود. براساس آخرین آمارهای ارائه شده، بیش از 35درصد جمعیت ایران زیر 15 سال سن دارند و از این رو آمار بیماری‌هایی که کودکان و نوجوانان را در این سنین درگیر می کند در کشور ما بیش از سایر نقاط دنیاست، اما آمارهای رسمی نشان می دهد که سالانه 2 هزار مورد جدید سرطان کودکان در ایران گزارش می شود.

کارشناسان بهداشتی کشور معتقدند برخلاف دهه های گذشته که کودکان مبتلا به سرطان عمر بسیار کوتاهی داشتند، امروز سرطان‌های رایج در کودکان، بین 70 تا 80درصد درمان پذیر هستند و بنابراین باید به ترس زدایی از خانواده ها به عنوان یک اصل مهم توجه شود.

طبق آمار اعلام‌شده از سوی انجمن سرطان، آخرین گزارش‌ها در مورد ثبت سرطان در کشور نشان دهنده 56 هزار مورد سرطان شناسایی و ثبت شده در یک سال و بیشترین آمار در آقایان مربوط به سرطان معده و در خانم‌ها،  سرطان پستان بوده است.

همچنین در حال حاضر بیش از 30 هزار مرگ، ناشی از سرطان در سال اتفاق می‌افتد.

دکتر مینا ایزدیار متخصص خون کودکان، در خصوص شایع ترین سرطان های کودکان در کشور می گوید: در حال حاضر بیماری‌های عفونی در دنیا کنترل شده است، در نتیجه در جوامع پیشرفته، حوادثی چون تصادف و بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان‌ها بیشترین عامل مرگ و میر هستند و شاید به همین علت، این بیماری‌ها بیشتر از گذشته به چشم می آیند.

وی می افزاید: در شهرهای کوچک، امکانات کمتری وجود دارد و این در حالی است که امروزه مردم نسبت به گذشته آگاهی بیشتری دارند و وقتی با مشکلاتی از این دست مواجه می‌شوند، به مراکز درمانی پیشرفته و شهرهای بزرگ مراجعه می کنند و این عامل سبب می شود که ما در این قبیل مراکز درمانی، با رشد چشمگیر تعداد کودکان سرطانی رو به رو باشیم.

تا زمانی که ما آمار دقیقی در این خصوص نداشته باشیم، نمی‌توانیم نسبت به افزایش شیوع سرطان در میان کودکان به طور صریح اظهارنظر کنیم. به خصوص که عواملی چون افزایش جمعیت در سال‌های اخیر در این مسئله نقش بسزایی دارد.

وی تأکید می‌کند: سرطان کودکان هر چند که یک یا دودرصد از کل سرطان‌ها را در بر می گیرد، اما از آن جا که در سنین کودکی بروز می کند بسیار با اهمیت است و تقریباً سالانه از هر صد هزار کودک و نوجوان زیر 15سال، بین 5 تا 20 نفر به سرطان مبتلا می شوند، با این حال سرطان کودکان را می‌توان یک بیماری علاج‌پذیر تلقی کرد.

درمان رایگان در 20 بیمارستان

چندی قبل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، 20 بیمارستان و مرکز درمانی سراسر کشور انتخاب شده‌اند که به عنوان قطب‌های درمانی، بیماران سرطانی شایع را به طور رایگان درمان کنند.

این بیمارستان‌ها، تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی، اصفهان، یزد، شیراز، مشهد، تبریز، اهواز، گیلان، بابل، کرمانشاه، زاهدان و کرمان هستند که درمان رایگان سرطان‌های، مثانه، پروستات، سینه، کولورکتال و سرطان خون را که نسبت به انواع دیگر سرطان در کشور شیوع بیشتری دارند پوشش می‌‌دهند.

بر اساس این گزارش برای هدایت بیماران در سیکل درمانی فوق، شاخص‌هایی به منظور انتخاب بیماران و حمایت از آنها در نظر گرفته شده است که میزان درآمد خانواده و وضع مسکن بیماران بخشی از این شاخص‌هاست.

سقف پرداختی برای هر سیکل درمانی در این برنامه 20 میلیون ریال است و پروتکل درمانی آن به گونه‌ای تنظیم شده است که بیشترین خدمات شامل بیماران بی بضاعت شود.

کد خبر 58188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز