همزمان با پایان یافتن دوران زمامداری دانلد ترامپ در آمریکا، رفتار خریداران نفت ایران در بازارهای جهانی با وجود پابرجا بودن تحریم‌ها تغییر کرد.

نفت و نفتكش ايراني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، ارزیابی‌ها از سه منبع اطلاعاتی مختلف نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۱ در حالی افزایش یافته که تنها حدود ۱۰ روز از رفتن ترامپ و آمدن جو بایدن می‌گذرد. داده‌های اس‌وی‌بی اینترنشنال و دو شرکت بین‌المللی دیگر حاکی از رو آوردن خریداران جهانی به نفت ایران در روزها و هفته‌های پایانی حضور ترامپ در کاخ سفید بوده است.

اس‌وی‌بی اینترنشنال می‌گوید صادرات نفت خام ایران در ماه دسامبر در حالی به ۷۱۰ هزار بشکه در روز رسیده که در ماه اکتبر (دو ماه پیش‌تر) فقط ۴۹۰ هزار بشکه در روز بود. این روند افزایشی همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود با رویکرد دولت جدید آمریکا در زنده کردن دوباره توافق هسته‌ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ماه‌های آینده بالاتر هم برود.

سارا وخشوری از شرکت اس‌وی‌بی می‌گوید: «ایران و مشتری‌هایش منتظر یک رویکرد آسان‌گیرانه‌تر از دولت بایدن هستند. ایران با امید به از سر گرفته شدن گفتگوهای میان تهران و واشنگتن تولید و صادرات نفت خود را افزایش داده است.» شرکت پترو-لاجیستیکس از ژنو هم اعلام کرد صادرات نفت خام ایران برای نخستین بار از آوریل ۲۰۱۹ از مرز ۶۰۰ هزار بشکه در روز فراتر رفته و در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰ هزار بشکه بیشتر شده است.

یک شرکت ارائه آمار و داده‌های نفتی معتقد است در برخی روزهای ماه دسامبر صادرات نفت خام ایران تا ۳۷۰ هزار بشکه در روز پایین آمده و حتی در چند ماه از سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز هم رسیده بود. با وجود افزایش نسبی صادرات نفت خام، ایران برای رسیدن به رکورد ۲.۷ میلیون بشکه ماه می ۲۰۱۸ راهی دراز پیش رو دارد.

هر چند منبع سوم می‌گوید صادرات نفت ایران در ماه ژانویه هرگز از ۵۰۰ هزار بشکه در روز فراتر نرفته اما در عین حال معتقد است رفتار برخی خریداران بین‌المللی از جمله چین و هند به زودی تغییر می‌کند و این دو کشور بزرگ در آینده نزدیک دوباره به خریداران اصلی نفت ایران تبدیل می‌شوند.

کد خبر 581857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha