وزیر امور خارجه در دیدار با نخست وزیر گرجستان با اشاره به برخی محدودیت‌ها در حوزه‌های بانکی، ترانزیت و حمل و نقل، خواستار رسیدگی به پرونده تعدادی از زندانیان ایرانی در گرجستان شد.

ظریف

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در ادامه دیدارها با مقامات گرجستان با «گیورگی گاخاریا» نخست وزیر گرجستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار موضوعات روابط دوجانبه و همچنین آخرین تحولات در منطقه به دنبال درگیری‌ها در قره باغ مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

ظریف با اشاره به همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور و علاقه‌مندی طرف‌های تجاری در دو کشور برای استمرار و گسترش همکاری‌ها و همچنین تولید محصولات مشترک در دو کشور، به پاره‌ای از مشکلات در این حوزه و همچنین برخی محدودیت‌ها در حوزه‌های بانکی، ترانزیت، حمل و نقل اشاره و خواستار پیگیری موضوع از سوی نخست وزیر گرجستان برای حل این مشکلات شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از دولت گرجستان در آزادسازی تعدادی از زندانیان ایرانی در ماه‌های گذشته به منظور گذراندن دوران محکومیت در کشورمان، خواستار رسیدگی به پرونده تعداد دیگری که کماکان در حبس به سر می‌برند، شد.

ظریف در بخشی از اظهارات خود آخرین وضعیت منطقه در دوره پس از درگیری‌ها در قره باغ را مورد اشاره قرار داد و ارزیابی کشورمان از این شرایط را با هدف برقراری ثبات و آرامش در منطقه تبیین کرد.

گیورگی گاخاریا نخست وزیر جمهوری گرجستان نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور و به ویژه ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های تجاری و اقتصادی و همچنین متاثر شدن آن از کرونا، به پاره‌ای از دلایل مشکلات موجود اشاره و در خصوص بررسی در زمینه محدودیت‌های ایجاد شده اعلام آمادگی کرد.

وزیر امور خارجه ایران پیش از این نیز با رئیس جمهور گرجستان دیدار و با همتای گرجی خود که به کرونا مبتلا شده تلفنی به رایزنی پرداخت. 

ظریف در دیدار با رئیس جمهور گرجستان با اشاره به برخی مشکلات موجود برای ایرانیان مقیم و همچنین کامیونداران ایرانی، خواستار مساعدت دولت گرجستان برای برطرف کردن این مشکلات شد. 

وزیر خارجه همچنین در بدو ورود به تفلیس در گفت‌وگویی عنوان کرد: در کشورهای قبلی درباره روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای صحبت کردیم.

وی افزود: منطقه ما شرایط سختی را گذرانده و نیاز است آن شرایط را پشت سر بگذاریم و از شرایط کنونی برای همکاری منطقه ای استفاده کنیم. امروز در گرجستان قصد دارم درباره روابط دوجانبه و به خصوص همکاری ها در حوزه ترانزیت صحبت کنم. این دومین سفر من به تفلیس است.حساسیت های دوستان در گرجستان را نسبت به برخی کشورها می دانیم. تلاش داریم از چارچوب منطقه ای برای همکاری و کاهش تنش ها و تشنج ها استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه ایران در این سفر منطقه‌ای پیش از این به باکو، مسکو و ایروان رفت و با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد و قرار است در ادامه این سفر و در مقصد پایانی به ترکیه نیز برود.

کد خبر 581811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha