وزیر بهداشت گفت: هفتمین مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا یا انگلیسی را روز گذشته (سه‌شنبه ۷ بهمن) شناسایی کردیم.

سعید نمکی وزیر بهداشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعید نمکی وزیر بهداشت با اعلام شناسایی هفتمین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در ایران، گفت: این مورد مربوط به یک مسافر از هلند بوده که در یکی از استان‌های جنوبی مستقر است و باید بگویم در هیچ کدام از نزدیکان این ۷ بیمار، ویروس جهش‌یافته کرونا مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: با وجود این‌که انگلیسی‌ها در ابتدا می‌گفتند فقط ۷۰ درصد قدرت سرایت ویروس انگلیسی بالاتر است و ما می‌گفتیم این ادعا صحیح نیست، ثابت شده که بسیار مهاجم‌تر از آن چیزی است که می‌گفتند و به شدت می‌تواند بیماری‌زایی یا مرگ و میر آن بالا باشد. این مساله این هشدار را به ما می‌دهد که مردم باید هوشیار باشند. زیرا نمی‌دانیم این ویروس با وجود همه تلاشی که می‌کنیم،  از کدام روزنه وارد می‌شود. اگر فاصله گذاری رعایت و سفرها محدود نشود، مطمئن باشید از این ویروس زیان‌های فراوانی می‌بریم.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران

وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: نگرانی‌هایی را در مورد بیماری کرونا باید اعلام کنم. یکی از این نگرانی‌ها در مورد کلانشهرها به خصوص تهران است. گزارش‌ هایی که همکاران من فرستادند و دیروز با سه رییس دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران و ایران جلسه داشتیم، نشان می‌دهد که آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران نصف شده و از ۸۱ درصد به ۳۹ درصد رسیده است. این زنگ خطر بزرگی است که در آینده نزدیک گرفتارمان می‌کند. چون بین عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش بستری و مرگ و میر نسبت بسیار مستقیمی وجود دارد. اگر گرفتار ویروس مهاجم‌تر و سرکش‌تر شویم، این آوار سنگینی بیشتری خواهد داشت.

نمکی ادامه داد: اتوبوس‌های شهری و مترو و بازارها در تهران مراکز پرخطری هستند که قسمتی از آن دست مردم است. در مورد افزایش ظرفیت مترو و اتوبوس درون شهری باید این گرفتاری را حل می‌کردیم.

نمکی گفت: باز از مردم تقاضا می‌کنم که در مورد سفرها و دورهمی‌ها و برگزاری مراسم و رفتن به مراکز خرید اگر دقت کافی نکنند و فاصله گذاری کاهش پیدا کند، گرفتاری‌های بزرگی در مورد مدیریت بیماری خواهیم داشت. امیدواریم همکاران ما در سراسر کشور در طرح ملی شهید سلیمانی همکاری کنند. از همه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستم که کانون‌های جدید آلودگی را شناسایی کنیم.

وضعیت استان‌های شمالی ملتهب است

وزیر بهداشت اظهار کرد: وضعیت استان‌های شمالی به خصوص مازندران، استان ملتهبی است و بیش از هزار و ۱۰۰ بستری در این استان داریم. گرچه با همکاری همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها به حداقل ممکن رسیده، اما باز هم مقدار بالایی است.

وی ادامه داد: موارد فوتی در استان‌های شمالی باز هم رقم‌های غیرقابل قبولی است. در استان گلستان، گیلان باز هم نگران خیز بیماری هستیم. گرچه همکاران ما تلاش بی وقفه‌ای می‌کنند.

نمکی گفت: در استان‌های جنوبی باز هم شاهد افزایش مختصری هستیم. به خصوص در هرمزگان با توجه به افزایش سفرها به جزایر جنوبی شاهد این افزایش هستیم. امیدواریم این سفرهای بی رویه کام مسافران و میزبانان را تلخ نکند.

وضعیت واکسن کرونا

وزیر بهداشت درباره واکسن کرونا هم بیان کرد: در ثبت واکسن کرونا از چهار منبع مهم جهان که یک منبع اروپایی، یک منبع از چین و یک سازنده در روسیه و همچنین دو شرکت تولیدکننده در هندوستان در حال کار هستیم که خوش بختانه پرونده‌ها رسیدگی شده است. به علاوه آنچه در سبد کوواکس داریم که شرکت‌های اروپایی و آسیایی در آن هستند و امیدواریم اولین محموله‌ها را برای واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر را به زودی وارد کنیم.

نمکی افزود: همچنین واکسنی که در انستیتو پاستور با همکاری فنی کشور کوبا پیگیری می‌کردیم به نتیجه رسیده است. در مجموعه‌ای از بخش خصوصی در حال کار با یکی از شرکت‌های معتبر آسیایی هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: کارآزمایی بالینی در مورد واکسن برکت نیز به خوبی پیش می‌رود و انستیتو رازی هم اجازه تست بالینی را گرفته و این مرحله هم شروع می‌شود. یک مجموعه دیگر نیز از هفته آینده اجازه کارآزمایی بالینی را می‌گیرد.

فوت ۹۱ نفر به علت کرونا در ۲۴ ساعت گذشته

نمکی در ادامه سخنانش به آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در جهان و ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته در کشورهای مختلف جهان حدود ۱۵ هزار ۸۷۹ نفر به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و در کشور ۹۱ نفر نیز فوت کردند.  

وی گفت: در بین این کشورها آمریکا با چهار هزار و ۴۵ مرگ، انگلیس با ۱۶۳۱، برزیل با ۱۲۰۶، آلمان با ۹۸۸، آفریقای جنوبی ۶۸۰، مکزیک ۶۵۹ مرگ، اسپانیا ۵۹۱، روسیه ۵۶۴، ایتالیا ۵۴۱، فرانسه ۴۱۷ و ایران هم متاسفانه با ۹۱ مورد مرگ و میر قرار دارد. گرچه این رقم در مقایسه با کشورهای پیشرفته رقمی کمتر اما باز مایه تاسف است.

کد خبر 581604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha