مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سومین جشنواره زنان سرزمین من عصر سه‌شنبه آغاز شد. در جشنواره امسال 32 کشور جهان، به ارائه مدل‌ها و طرح‌های لباس‌های خود می‌پردازند

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنا، سومین جشنواره زنان سرزمین من  عصر سه‌شنبه، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار تهران و نیز تعداد اندکی از نمایندگان کشورهای خارجی در حالی برگزار شد که به گفته فرحناز قندفروش، دبیر این جشنواره، مجوز برگزاری نمایش زنده لباس در ساعت‌های پایانی روز دوشنبه صادر شد و برای برگزاری این جشنواره باز هم جز حمایت استانداری، حمایت‌های جدی دیگری صورت نگرفت.

در جشنواره امسال، 32 کشور جهان، به ارائه مدل‌ها و طرح‌های لباس‌های خود می‌پردازند و در بخش‌های نمایشگاهی حاضر خواهند بود.

همچنین در جشنواره امسال بیش از 2 هزار مدل لباس به دبیرخانه ارسال شده است که برای اولین بار لباس اقوام و عروس و نیز لباس نوجوانان به همراه نخستین ژورنال مدل اسلامی عرضه خواهد شد.

گفتنی است این جشنواره در مدت ده روز برگزاری در سالن حجاب تهران، از روز چهارشنبه نیز شاهد نمایش روزانه و زنده لباس در دو نوبت عصر (16 به بعد) برای زنان است.

نباید اجازه داد دشمنان،اسلام راعبوس وضدشادی تبلیغ کنند

دکتر کامران دانشجو، استاندار تهران در مراسم آغاز به کار این جشنواره گفت: سکوت و سکون برای فرهنگ، مرگ‌آور است و در فضای سکون و مرداب، لجن رشد می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنا، کامران دانشجو با اشاره به فضای به وجود آمده پس از جنگ جهانی دوم و سلطه امپریالیسم صهیونیست در دنیا تصریح کرد: صهیونیسم جهانی، از فضای به وجود آمده پس از جنگ جهانی دوم، سوء استفاده کرد و دنیا را به سمت تک قطبی شدن پیش برد و در حال حاضر نیز در صدد تغییر در مبانی ذهنی و اندیشه‌های افراد و جوامع است.

وی افزود: صهیونیسم جهانی در حال حاضر، ارزش‌ها را به ضدارزش و ضد ارزش‌ها را ارزش تبدیل کرده و کرامت زن را با عنوان ابزاری تبلیغاتی برای مطامع حیوانی خود تنزل داده و اعتقادات مذهبی را شبهه‌دار کرده است.

وی با بیان این که صهیونیسم جهانی، همچنین فرهنگ جوامع بشری را هدف قرار داده است، افزود: فرهنگ، منشأ حرکت جامعه است و بی‌هویتی فرهنگی، جامعه را از بین می‌برد و در این صورت دیگر نیازی به لشکرکشی های نظامی نیست.

به گفته استاندار تهران، صهیونیسم جهانی به جای خداپرستی، عدالت، عشق و محبت و کرامت انسانی، تباهی نسل‌ها، گسترش فقر، بی‌اعتمادی، تحقیر ملت‌ها و هدر رفتن جان و مال و ناموس مردم و البته از بین رفتن بنیان خانواده را جایگزین کرده است.

وی با اشاره به روند وضعیت جامعه ایران در قبل از انقلاب اسلامی گفت: متاسفانه همین روند در آن زمان در ایران هم وجود داشت و این افراد بر این گمان بودند که در سه دهه پس از انقلاب اسلامی و تعداد قابل توجه جوانان در جامعه آن‌ها به مطامع خود می‌رسند، اما این اتفاق نیفتاد.

دانشجو به وجود 4 میلیون و 600 هزار جوان در استان تهران اشاره و خاطرنشان کرد: بلوغ زیستی و اقتصادی در پنجاه سال گذشته با هم همخوانی داشت، اما در حال حاضر بیش از یک دهه فاصله بین این دو افتاده و این مساله باعث شده که جوانان ما در شرایط مناسبی قرار نداشته باشند، اما با این و جود، اگر قرار بود تهدیدها و اعمال فشار این کشورهای متخاصم جواب بدهد، در این فاصله پنجاه سال جواب می‌داد.

وی با اشاره به حمایت‌های کمی که از «جشنواره زنان سرزمین من» صورت گرفت، گفت:‌ نمی‌توان با انفعال حرکت کرد و یا نشست و از حرکت دم زد. باید فرهنگ را با کارهای ایجابی جلو برد و جلوی برخی اقدامات انجام شده را با نظرات سلبی نگرفت.

استاندار تهران تاکید کرد:‌ نباید این گونه تصور شود که اگر اجازه کار به امور فرهنگی نمی‌دهیم، به دین و جامعه کمک کرده‌ایم، بلکه حتی اگر اقداماتی با اشتباه همراه است، باز هم باید اجازه داد تا صورت گیرد و اصولا نفس وجود علمای دین این است که اشتباهات را تذکر بدهند.

دانشجو با تاکید بر این که سکوت و سکون در حوزه فرهنگ مرگ‌آور است، افزود:‌ سکوت و سکون، مرداب است و در مرداب، چیزی جز لجن چیزی رشد نمی‌کند. بعضی‌ها خودشان ایستاده‌اند و فقط از دور تماشا می‌کنند و همه را به ایستادن و فقط تماشا کردن ترغیب می‌کنند و به این ترتیب همه ما عادت کرده‌ایم که گوشه‌ای بایستیم و فقط ایراد بگیریم.

وی گفت: به نظر می‌رسد علت برخی مخالفت‌ها این است که اگر یک نفر حرکت کند، سکون فرد دیگر مشخص می‌شود و به دلیل آن که افرادی می‌خواهند بر روی سکون و بی‌رغبتی خود سرپوش بگذارند، جلوی حرکت دیگران را هم می‌گیرند.

استاندار تهران تصریح کرد:‌ اگر افرادی داور هستند، باید نقش داور را که تنظیم حرکت است، انجام دهند و نباید جلوی حرکت و پویایی را بگیرند.

به گفته وی، برخی از ترس این که «100» نشوند، در همان «صفر» باقی می‌مانند و به عبارتی از ترس مرگ، خودکشی می‌کنند؛ اما باید پرسید که حرکت چه کسی بدون ایراد است. همه ما ایراداتی داریم و هر دیکته نوشته شده‌ای غلط هم دارد.

دانشجو با بیان این که باید به تشویق افرادی که در زمینه فرهنگی حرکت‌های خوبی داشته‌اند بپردازیم، گفت:‌ دولت نهم عزم خود را در حمایت از این حرکت‌ها جزم کرده، چرا که این دولت، دولت حرکت است و از مشکلات نمی‌هراسد و حتی اگر جلوی پای این دولت، از سر غفلت و یا دشمنی سنگ انداخته شود که البته بسیار می‌اندازند، مایوس نمی‌شود و هرگز «خویشاوند خمیازه و خواب» نخواهیم بود و اگر قرار بود گوشه‌ای بنشینیم و ریاست کنیم، اصلا نمی‌آمدیم.

استاندار تهران خاطرنشان کرد:‌ عده‌ای در زمان شروع به کار جشنواره زنان سرزمین من می‌گفتند که چرا چنین هزینه‌هایی را تقبل می کنید؛ درحالی که شهیدان ما برای حفظ حجاب و ارزش‌های زنان جامعه خون خود را دادند، چنین هزینه‌هایی لازم نیست!

وی تاکید کرد:‌ اگر برای جوانان، الگوی مناسب قرار ندهیم، غرب این الگو را در اختیار آنها قرار می‌دهد و باید با استفاده از چنین جشنواره‌هایی جلوی قوی‌تر شدن آنها را بگیریم و از طریق ابزار و تکنولوژی‌های روز زمینه‌های شادی و نشاط و روحیه کار را در جامعه ایجاد کنیم.

استاندار تهران تاکید کرد: نباید اجازه داد که دشمن اسلام را دینی عبوس و ضد شادی تبلیغ کند.


تکلفی که در طراحی لباس داریم، گرفتارمان کرده است

به گزارش ایسنا صفار هرندی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره زنان سرزمین من از تصویب آیین‌نامه ساماندهی مد و لباس خبر داد و گفت: این آیین‌نامه، به معنای تحدیدهای بازدارنده برای طراحان لباس نیست و این مصوبه برای میدان دادن به طراحان لباس است.

وی گفت: برگزاری جشنواره زنان سرزمین من یک حرکت نمادین است و باید از این جشنواره نمادین که برای جهت دادن به یک حرکت است، استقبال کنیم.

صفار هرندی به برخی گفته‌ها با این مضمون که «شما چه کار دارید که مردم چگونه لباس می پوشند؟» اشاره کرد و گفت: پاسخ من به این عده این است که آیا واقعا مردم به میل خودشان لباس می‌پوشند و آنطور که دلشان می‌خواهد از پوشش استفاده می‌کنند؟ یا شرایط طوری شده که به آنها جهت داده می‌شود!

وی تاکید کرد: در غرب، شبکه توزیع و طراحی لباس بسیار قوی است و طراحان در این کشور‌ها با استفاده از هنر و رنگ ها بسیار ذوق‌پرور هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید پیوندی بین طراحان و تولیدکنندگان لباس به وجود آوریم تا آنها به ادامه این روند امیدوار شوند.

صفارهرندی به برخی اعمال سلیقه‌های شخصی طراحان اشاره کرد و گفت: برخی طراحان بر اساس ذوق و سلیقه خود اقدام به طراحی لباس می کنند، در حالی باید طرح‌ها در مقیاس وسیع، مورد حمایت و استقبال مردم قرار گیرد؛ خیلی وقت‌ها لباسی در ویترین بسیار چشم‌نواز است، اما خانم‌ها می‌گویند ما نمی‌توانیم این لباس را در خیابان به تن کنیم و این به آن معنی است که این لباس قابلیت عرضه گسترده را ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید لباسی تولید کنیم که استقبال مردم از آن خوب بوده و از این لباس در کوچه و خیابان استفاده شود.

وی تصریح کرد: دلیل رویکرد مردم به لباس‌های آن ‌ور آب، این است که ارزان بوده و سهل و آسان در دسترس هستند و تکلفی که ما در طراحی لباس داریم، آنها ندارند و همین مسأله ما را گرفتار کرده است.

صفارهرندی با اذعان به این که لباس متناسب و متین، در دسترس زن ایرانی نیست، گفت: دولت باید قصور خود را جبران کرده و به سمت تولید لباس به صورت گسترده و قابل دسترس برود، هر چند که این کارها برعهده مردم است، ولی به هر تقدیر، دولت جزو وظایفش است که تسهیل کننده امور باشد.

به گزارش ایسنا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پایان این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد حکم صادر شده در مورد فیلم سنتوری نیز توضیح داد: اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد فیلم سنتوری قانونی و منطبق بر آیین‌نامه مصوب بوده است.

وی افزود : تاکید داریم که این حکم در همه جا مصداق ندارد و اینطور نیست که وزارت ارشاد اگر جلوی یک فرآورده فرهنگی را بر حسب مصالح کلی بگیرد، حتما خسارت بدهد. در برخی موارد می‌توان این مسؤولیت را بر عهده گرفت و در جاهای دیگری نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا که چرا علی‌رغم هماهنگی‌هایی که از چند ماه پیش برای برگزاری نمایش زنده لباس جشنواره صورت گرفته، مجوز آن در روز گذشته صادر شده است!؟ پاسخی نداد و به این جمله اکتفا کرد که حالا که صادر شده است!


 باز هم خبری از حمایت دیگران نبود

بر اساس گزارش خبرنگار ایسنا، فرحناز قندفروش، دبیر جشنواره زنان سرزمین من نیز در ابتدای مراسم افتتاح جشنواره،

با اعلام این که 32 کشور به عرضه لباس و شرکت در بخش نمایشگاهی جشنواره تمایل نشان داده‌اند گفت: 2 هزار طرح به دبیرخانه ارسال شده که حدود 100 دست از آنها به شکل نمایش زنده لباس عرضه می‌شود.

وی با اشاره به این که بخش بین‌الملل جشنواره روز شنبه با حضور نمایندگان کشورهای خارجی و همسران سفرای این کشورها در ایران افتتاح می‌شود، گفت: نمایش زنده لباس به دلیل این که مجوز مربوط به آن علی‌رغم هماهنگی‌های چند ماه گذشته دبیرخانه روز گذشته صادر شده است، با اندکی تاخیر و از روز چهارشنبه در دو نوبت عصرگاهی برگزار می‌شود.

قندفروش تاکید کرد: علی‌رغم اعلام حمایت بسیاری از مراکز و سازمان‌ها،‌سومین جشنواره زنان سرزمین من باز هم فقط با حمایت استانداری تهران برگزار شد. 

کد خبر 58157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز