مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

کارشناس شیلات یزد با اشاره به پرورش ماهی تیلاپیا میزان تولید این ماهی را در استان در شش ماه اول امسال قریب به ۱۷۰ تن اعلام کرد.

ماهی تیلاپیا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، «ملیکا پورامینی» کارشناس ترویج مدیریت امور شیلات و آبزیان جهادکشاورزی استان یزد در این رابطه تصریح کرد: این ماهی برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ جهت انجام تحقیقات و پژوهش به مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور بافق در استان یزد وارد شد و مطالعات در خصوص امکان بومی‌سازی شرایط پرورش این ماهی چندین سال به طول انجامید و با توجه به خصوصیات خاص ماهی تیلاپیا و دغدغه‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مجوز پرورش آن در استان تا سال ۱۳۹۷ به تعویق افتاد.

وی با بیان این که از سال ۱۳۹۷ مجوز پرورش ماهی تیلاپیا در چهار استان کشور شامل استان‌های یزد، قم، سمنان و خراسان جنوبی اجرایی شد، افزود: تیلاپیا در بین ماهیان پرورشی از شرایط خاص و منحصر به فردی برخوردار است به نحوی که مقاومت بالای این ماهی نسبت به کمبود اکسیژن و تغییرات نامساعد محیطی، این ماهی را به گونه مطلوب آبزی‌پروری بدل کرده است اما بلوغ زودرس این ماهی هرچند از دید تکثیر بسیار مطلوب است، اما مانعی در برابر سهولت پرورش آن خواهد بود.

پورامینی خاطرنشان کرد: ماهی تیلاپیا در صورت مساعد بودن شرایط محیطی در دو ماهگی بالغ شده و تا زمان مطلوب بودن شرایط، پیوسته تخم‌ریزی می‌کند. البته رفتار مراقبتی ماهی ماده در نگهداری از تخم‌ها تا زمان هچ شدن، شانس موفقیت را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. 

وی از استقبال برخی از افراد برای پرورش و رهاسازی تیلاپیا خبر داد و گفت: در سال جاری تعدادی بالغ بر ۳۵ نفر اقدام به رهاسازی و پرورش این ماهی در سطح استان یزد کرده‌اند، به گونه‌ای که تولید ماهی تیلاپیا در شش ماهه اول سال تقریبا ۱۷۰ تن برآورد می‌شود.

این کارشناس شیلات استان ارائه راهکارهای مدیریتی به منظور پرورش مطلوب این ماهی را از الزامات دانست و گفت: در همین راستا نیز سازمان حفاظت محیط زیست کشور تا زمان حصول اطمینان از شیوه‌ صحیح پرورش ماهی تیلاپیا جهت حفظ گونه‌های بومی مستقر در منابع آبی، مجوز پرورش این ماهی را به تاخیر انداخت و نهایتاً این مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات ایران صادر شد.

پورامینی در پایان متذکر شد: در حال حاضر امکان پرورش این ماهی در کلیه‌ شهرستان‌های استان وجود دارد، هرچند کماکان توصیه می‌شود به منظور تهیه بچه ماهی تک جنس از منابع مطمئن و مشاوره‌ پرورش، حتما با کارشناسان مدیریت شیلات استان مشورت شود.

کد خبر 581500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha