میدان بازار دوم نازی‌آباد در منطقه ۱۶ تنها یک میدان نیست و اگر بخواهیم از هویت و اصالت آن سخن بگوییم مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود.

16

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: میدان بازار دوم نازی‌آباد با طراحی و معماری منحصربه‌فرد الگویی ماندگار است که ساکنان از آن به‌عنوان نماد نازی‌آباد یاد می‌کند. «مجتبی ده‌بزرگی» دبیر شورایاری محله نازی‌آباد و از یادگاران دفاع‌مقدس می‌گوید: «در دوران جنگ تحمیلی میدان بازاردوم نازی‌آباد میعادگاه حماسه‌سازان و عاشوراییان بود. بسیاری از شهدای محله‌مان از همین‌جا به جبهه اعزام شدند و دیگر بازنگشتند. پدران و مادران بسیاری را می‌شناسم که در این میدان با فرزندان خود وداع کردند و آنها را با دعاو صلوات راهی جبهه حق علیه باطل کردند، برای همین باید گفت که میدان بازار دوم نازی‌آباد یادآور دوران حماسه است.» میدان دوم نازی‌آباد به اندازه بازار نازی‌آباد قدمت دارد.

وقتی صدای اذان مسجد حضرت رسول اکرم(ص) به آسمان بلند می‌شد بازاریان دست از کار می‌کشیدند و نماز را اقامه می‌کردند و دقایقی به راز و نیاز با معبود می‌پرداختند و آرام آرام به مغازه‌ها و دکان‌ها باز می‌گشتند. هنوز هم کاسبان قدیمی بازار همان رسم قدیم را دنبال می‌کنند.» نکته دیگری که درباره بازار دوم نازی‌آباد باید گفت این است که این محل در چند دهه گذشته پاتوق مهمی برای امورخیرخواهانه بوده است. خیّران بازار در این محل جمع می‌شدند و برای خرید جهیزیه برای نوعروسان نیازمند و یا دیگر امور نیکوکارانه آستین بالا می‌زدند. آنها آذوقه و مایحتاج ضروری خانواده‌های بی‌بضاعت را تهیه کرده و دور از چشم دیگران به دست‌شان می‌رساندند.»

کد خبر 581402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha