موزه بزرگ باستانشناسی جیرفت همچون تمدن ارت که سال‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته، سرنوشتی تاسفبار داشته و کلنگی که سال ۹۰ بر زمین فرود آمد، بی‌نتیجه رها شده است.

ساخت موزه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سال ۸۴ بود که در مصوبه‌ای احداث موزه بزرگ باستانشناسی جیرفت در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری‌های مداوم در نهایت کنگ احداث این موزه سال ۹۰ بر زمین زده شد اما در نهایت تأسف، با گذشت سال‌ها و در حالی که فقط چند ماه به پایان دولت باقیمانده است این مرکز فرهنگی و گردشگری در کنار یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان به حال خود رها شده و پیشرفت فیزیکی این موزه به ۲۰ درصد می‌رسد.

آنچه تأسف بار است اینکه همزمان با این موزه چندین موزه دیگر در استان‌های دیگر کلنگ زنی، ساخته و افتتاح شد.

احداث این موزه بعد از کشف تمدن بزرگ دقیانوس و کنار صندل به تصویب رسید. در جریان سیل عظیم دو دهه گذشته در جنوب کرمان بقایای تمدنی سر از خاک بیرون آورد که یکی از بزرگترین غارت‌های میراث فرهنگی را رقم زد و مردم طی چند روز هزاران قطعه شیء تاریخی را از زیر آبرفت‌های رودخانه هلیل رود خارج کردند.

هر چند بخش قابل توجهی از این اشیای تاریخی مسترد شد اما هیچ گاه مکان مناسب و متمرکزی برای به نمایش گذاشتن این اشیا ایجاد نشد. موزه کوچکی هم اکنون در جیرفت با زیر بنای محدود در حد چند اتاق در حاشیه هلیل رود ساخته شده که حدود ۵۰۰ شیء تاریخی را در خود جای داده است و سایر اشیا در شهرهای دیگر و گاه در انبارهای موزه‌ها نگهداری می‌شوند!

در خصوص نگهداری از تپه کنار صندل شمالی و جنوبی هم که قدیمی ترین لوح‌های دست نوشت بشر در آنها یافت شده هم هیچ اقدامی انجام نشده است و تازیانه فرسایش بادی و خاکی این سایت‌های تاریخی را زیر شلاق گرفته است.

آرزوی مردم جیرفت این بود که با احداث موزه بزرگ جیرفت این شهر به یکی از مقاصد اصلی گردشگری تبدیل شود که اتفاقاً دوران شیوع کرونا و توقف صنعت گردشگری زمان مناسبی برای تقویت زیر ساخت‌های گردشگری بود که مورد استفاده قرار نگرفت و موزه جیرفت همچنان به حال خود رها شد.

موزه جیرفت به تاریخ پیوست

موزه جیرفت امیدی برای تاریخ دوستان و مردم شهر تاریخی جیرفت بود که این شهر در چرخه گردشگری و مطالعات باستان شناسان جهان قرار گیرد اما از این پروژه حالا گودالی ۱۳ متری به جای مانده که بخش‌های محدودی از زیر زمین آن ساخته شده است.

در حالی که در ابتدا اعتباری حدود ۹۰ میلیارد تومان برای ساخت این سازه در نظر گرفته شده بود اما فرصت سوزی مسئولان موجب شد این پروژه برای اتمام در حال حاضر حداقل به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد و طبق آخرین بررسی‌ها هیچ خبری از بودجه برای این موزه نیست و اعتبارات قطره چکانی هم نمی‌تواند مشکل را برطرف کند.

قرار بود این موزه در مساحت ۱۲ هزار مترمربع و زیر بنای سه هزار متر ساخته شود و چهار فاز برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده بود.

روند کنونی ساخت موزه تأسف بار است

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: به هیچ عنوان وضعیت این پروژه راضی کننده نیست و مشخص نیست چرا در زمانی که از کلنگ زنی پروژه گذشته هیچکدام از مدیران کاری نکرده است.

ذبیح الله اعظمی افزود: رئیس جمهور سه بار به کرمان سفر کرده و عجیب اینکه در استانی که ۷ اثر ثبت جهانی دارد هیچ مصوبه‌ای میراثی در نظر گرفته نشده است و وزیر هیچ کاری برای اتمام موزه جیرفت که یکی از قطب‌های اصلی تاریخ و تمدن بشری است انجام نداده است.

وی بیان کرد: بودجه ابتدایی این پروژه اختصاص نیافته است و هم اکنون بخشی از زیر زمین این بنا ساخته و به حال خود رها شده که آن هم در حال مستهلک شدن است.

اعظمی بیان کرد:  در خصوص وضعیت این موزه از وزیر مربوطه طرح سوال انجام می‌دهم و پیگیری لازم انجام می‌شود.

وی خواستار شفاف سازی عملکرد مسئولان استانی و ملی در خصوص عدم توجه به این پروژه شد و گفت: از مهم‌ترین خواسته‌های مردم جیرفت اجرای فوری پروژه موزه بزرگ و نگهداری اشیای تاریخی تمدن کنار صندل و دقیانوس در این موزه است.

کد خبر 581357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha