سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

سیزدهم ماه رجب سالروز گشوده شدن دیوار‌های خانه کعبه و تولد نوزادی منحصر به فرد است

علی (ع) که القاب بسیاری در وصفش گفته‌اند و به حق الگوی مردی و مردانگی برای تمام آزادگان جهان است.

این ایام مصادف است با شروع ایام البیض که در کشور ما همه ساله سه روز سیزدهم،چهاردهم و پانزدهم رجب مراسم اعتکاف در بسیاری از مساجد برگزار می‌شود و افراد بی‌شماری در پناه خانه امن خدا و به دور از هیاهوی زندگی معمول به راز و نیاز با خالق خویش می‌پردازند.

همچنین روز ولادت حضرت علی (ع) برای ما ایرانیان یادآور بزرگداشت مقام پدر و قدردانی از زحماتشان است که این روز به نام آنها نامگذاری شده.

به مناسبت این روزها با حجت‌الاسلام راشدیزدی گفتگو کردیم.  توصیه ایشان به پسرهایی که این روزها قصد تشکیل زندگی را دارند اول از همه اشتغال بود؛ زندگی مثل تشکیل مولکول آب است که باید تمام شرایطش فراهم باشد عشق تنها پایه‌های زندگی را کامل نمی‌کند.

  • اعتکاف چیست؟

اعتکاف یعنی درنگ طولانی و همراه دائمی چیزی بودن. اعتکاف از ریشه عکف است و به معنی اقامت گزیدن.

  • تاریخچه اعتکاف به کجا بر‌می‌گردد؟

به زمان پیامبرهای پیشین و پیامبر ما حضرت محمد (ص)که ایشان در زمان‌های خاصی مثل ماه رمضان و...  در غار حرا یا مسجد با خدا خلوت می‌کرد و به راز و نیاز می‌پرداخت.

  • چه توصیه‌ای برای جوان‌هایی دارید که قرار است برای بار اول در این مراسم شرکت کنند؟

اولا که به حال آنها غبطه می‌خورم واقعا ایام جوانی دوران خاصی است ولی به همه‌شان می‌گویم تا می‌توانید از این سه روز و از این سن خوبی که دارید و برگشت ناپذیر است برای نزدیک شدنتان به خدا استفاده کنید چون الان پاک هستید و زمان مناسبی است.

  • اولین اصل اخلاقی که پسران جوانی که این روزها در آستانه تشکیل زندگی مشترک هستند باید رعایت کنند چیست؟

بدانند خانه بعد از مسجد دومین مکان مقدس در اسلام است و باید به دور از ناپاکی‌ها باشد. حتما تمرین کنند که زبانشان را کنترل کنند خدای نکرده کار به داد و بیداد و ناسزا نکشد که اگر پای دشنام به خانه‌ای باز شود سبب قطع برکت‌های الهی از آن خانه می‌شود.

  • بهترین هدیه برای پدران در این روز چیست؟

دخترها و پسرها می‌توانند با دینداری زحمات پدرها را جبران کنند خانم‌ها هم باید از شوهرانشان برای زحماتی که می‌کشند تشکر کنند. اگر مردی متوجه بشود که قدر زحمات او را می‌دانند تلاشش را برای آن زندگی صد برابر می‌کند.

  • مهم‌ترین ویژگی پدرانه حضرت علی(ع) چه بود؟

عطوفت همراه با اقتدار و الگوی عملی بسیار خوبی بودن در تمام زمینه‌ها. شما ببینید حضرت علی و حضرت زهرا همدیگر را در خانه چه طور صدا می‌کردند با القاب بسیار خوب مانند؛ ‌ای نور چشم پیامبر فاطمه جان.  خب این خودش آداب همسرداری را به فرزندان آن خانه انتقال نمی‌دهد؟

  • به نظر شما کدام ویژگی حضرت علی بیشتر در جامعه ما ناشناخته مانده؟

مردم جامعه ما کاملا حضرت علی را می‌شناسند فقط امامت ایشان را تشخیص نمی‌دهند و سخنی هم است از صاحب لمعه که فکر می‌کنم برای این روزها بسیار مناسب باشد که: شیعه کسی است که پایش را جای پای حضرت علی بگذارد.

کد خبر 58112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز