شهردار تهران درباره پیش‌بینی بودجه افشای فساد در لایحه بودجه ۱۴۰۰ و وضعیت ۲ شهردار بازداشتی تهران توضیح داد.

حناچي در جمع خبرنگاران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پیروز حناچی در حاشیه جلسه شورای اسلامی شهر تهران پس از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به شورا، در جمع خبرنگاران گفت: امروز نخستین بودجه قرن را به شورا ارائه دادیم، بودجه اصلی و ردیف‌های آن حدود ۳۶ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان است. امسال نخستین سالی است که تبصره‌های بودجه را داخل بودجه آوردیم که در التزام‌بخشی به بودجه و شفافیت آن بسیار موثر است.

وی ادامه داد: سال‌های قبل نیز این رقم وجود داشت اما به شکل تبصره ارائه می‌شد. امسال این روند یعنی معادل ۱۱ هزار و ۵۵۴ میلیارد محاسبه و در بودجه آورده شده است.

شهردار تهران با اشاره به تدوین دو سطحی بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: اگر این بودجه در شورای شهر به تصویب برسد رقمی معادل ۲۲۷۴ میلیارد برای ۳۲ پروژه اولویت‌دار اختصاص پیدا می‌کند. رویکرد تدوین بودجه اجتماعی است و ارتقاء برای توسعه پروژه‌های محله‌ای، توجه به شرایط کرونایی و توجه به بخش‌های آسیب‌پذیر از ویژگی‌های این بودجه است. تلاش شده به موضوع دستفروشان و کسانی که معیشت آنان به صورت روزانه تامین می‌شود توجه ویژه‌ای داشته باشیم، هر چند که وظیفه شهرداری نبوده اما با یک نگاه اجتماعی آن را مورد توجه قرار دادیم و تلاش کردیم تسهیلاتی برای آنها فراهم شود.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص بدهی‌های شهرداری تهران، گفت: رقم بدهی‌های شهرداری ثابت نیست، بلکه دینامیک است. چرا که بخشی را می‌پردازیم و بخش دیگر جایگزین می‌شود. بخش عمده‌ای از بدهی‌های شهرداری، بدهی‌های بانکی است که وقتی از مهلت آن می‌گذرد، میزان بهره پرداختی بسیار بالا می‌رود و به نفع شهرداری است که آن را همیشه پایین نگه دارد تا بتواند از تسهیلات جدید نیز استفاده کند.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم برای بدهی‌ها رقم دقیقی اعلام کنیم، فقط به یکی از بانک‌ها بیش از ۲۰ هزار میلیارد بدهی داشتیم. تلاش می‌کنیم این تراز را نگه داریم و بدهی بیشتر تولید نکنیم. در خصوص پیمانکاران نیز همین طور است. چرا که دائما در حال پرداخت هستیم و رقم ثابتی نداریم اما بدهی پیمانکاران خرد تقریبا همگی پرداخت شده است. در سال گذشته اعتراضات زیادی داشتیم که با برات کارت و روش‌های دیگر، بدهی‌های پیمانکاران خرد را پرداخت کردیم و عمدتا پیمانکاران درشت باقیمانده‌اند که بدهی آنها را نیز در دستور کار برای پرداخت داریم.

حناچی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بودجه مترو که با اوراق مشارکت افزایش پیدا کرده است، گفت: واقعیت این است که با این وضعیت بار ما بار نمی‌شود. موضوع حاکمیتی مانند حمل و نقل عمومی با این ارقام مشکلش حل نمی‌شود. مشکل این است که می‌خواهیم پروژه‌های باقیمانده را تکمیل کنیم، اما نمی‌شود. با این وضعیت کار بزرگی انجام داده و این موضوع را به دولت نیز اعلام کرده‌ایم. به اعتقاد ما حمل و نقل در پایتخت موضوع حاکمیتی است و دولت نمی‌تواند خودش را از این موضوع کنار بکشد و همانطور که برای طرح‌های عمرانی کشور اعتبار گذاشته می‌شود، برای مترو تهران نیز باید بودجه اختصاص پیدا کند.

وی در خصوص بودجه افشای فساد در لایحه بودجه سال آینده نیز گفت: این قانون سوت‌زنی است که اگر شورا به تصویب برساند، بخشی از آن به کسانی که فساد را افشا می‌کنند اختصاص پیدا می‌کند.

حناچی در خصوص تحقق‌پذیری بودجه سال آینده نیز گفت: ما معمولا دو ماه آخر وضعیت بهتری نسبت به طول سال داریم. به دلایل مختلف از جمله اینکه معمولا هر سال عوارض تغییر می‌کند و افراد به این دلیل که به سال بعد نخورند در همان سال عوارض خود را پرداخت می‌کنند. تا کنون ۷۰ درصد بودجه محقق شده و اینکه بودجه محقق شود دور از ذهن نیست.

حناچی در خصوص شهرداران بازداشت شده دو منطقه تهران نیز گفت: منتظر هستیم دستگاه قضایی نظر خود را اعلام کند.

وی در خصوص دستگیری این دو شهردار، گفت: شهرداران در اختیار دستگاه قضایی هستند و شعبه بازپرسی کارکنان دولت در حال بررسی موضوع است. موارد در حد اتهام است و هر چه دستگاه حقوقی و قضایی تصمیم بگیرد، تابع آن هستیم.

کد خبر 580969
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha