عضو شورای شهر تهران با اشاره به الزام شهرداری تهران به ارائه دو لایحه «ساختمان سبز» و «صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی»، گفت: تاخیر شهرداری در این رابطه به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

آرش حسینی میلانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، سید آرش حسینی میلانی در یکصد و سومین جلسه کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران که به بررسی آخرین وضعیت ارسال دو لایحه «ساختمان سبز» و «صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی» اختصاص داشت، گفت: شورای شهر تهران در قالب برنامه سوم شهر تهران، شهرداری را ملزم به ارائه لوایح «ساختمان سبز» و «ایجاد صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی» کرده است.

وی با بیان اینکه رویه کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران، همکاری و همگرایی با شهرداری در تدوین قوانین است، اظهار داشت: ترجیح ما این است که به جای الزام و تحمیل موضوعی به شهرداری، یک تفاهم کلی در مدیریت شهری ایجاد شود و شورا به جای آنکه در موضوعی طرحی را ارائه دهد، شهرداری با تفاهم درون‌سازمانی، لایحه مربوطه را ارائه دهد تا از این طریق همه جوانب کار دیده شده و زمینه برای اجرای کار بهتر فراهم شود.

عضو شورای شهر اسلامی تهران با اشاره به قوانین بالادستی در زمینه «ساختمان سبز» تصریح کرد: قانون ششم توسعه و قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، شهرداری‌ها را ملزم به ایجاد سازوکاری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی از طریق صدور پایان کار در ساختمان‌ها ساخته است.

حسینی میلانی با بیان اینکه در زمان آلودگی هوای شهر در دی ماه امسال نیز همواره مسئله کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی و اداری به طور وسیعی مطرح شد، خاطرنشان کرد: لایحه «ساختمان سبز» می‌تواند گامی جدی و موثر در اصلاح مصرف انرژی باشد. از سوی دیگر، بر اساس آخرین بازنگری گزارش سیاهه انتشار آلودگی، پنج درصد آلودگی تهران ناشی از بخش ساختمان اعم از مسکونی، اداری و تجاری است.

وی بر رفع ایرادات فنی و شکلی لایحه ساختمان سبز از سوی شهرداری در اسرع وقت تاکید کرد و ابراز داشت: لایحه ساختمان سبز نه تنها هیچ بار مالی را بر شهروندان تحمیل نمی‌کند بلکه مشوق‌هایی را هم برای کسانی که استانداردهای مورد نظر را رعایت کنند، در نظر خواهد گرفت. در این لایحه، ساختمان‌ها رده‌بندی شده‌ و با سازمان نظام مهندسی و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در این رابطه رایزنی و هماهنگی‌هایی انجام شده است.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از اداره‌کل تدوین قوانین و امور شوراها و همچنین معاونت‌های شهرسازی و خدمات شهری شهرداری تهران خواست تا هر چه سریع‌تر با رفع ایرادات و در نظر گرفتن مسائل مربوط به اتاقک پسماند، پشت بام سبز و...، لایحه ساختمان سبز را به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کنند.

در ادامه این جلسه، مسئولان و نمایندگان معاونت حمل و نقل و ترافیک از آخرین اقدامات انجام شده درباره تشکیل «صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی» گزارشی ارائه کردند.

حسینی میلانی نیز در این باره، خواستار تسریع در روند تفاهمات مربوطه میان بخش‌های مختلف شهرداری تهران از جمله معاونت مالی و معاونت حمل و نقل و ترافیک برای جمع‌بندی موضوع و ارسال این لایحه به شورا شد.

یکصد و سومین جلسه کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز با حضور نمایندگان معاونت‌های حمل و نقل و ترافیک، شهرسازی و خدمات شهری، سازمان بوستان‌ها و فضاهای سبز، اداره‌کل محیط‌زیست و توسعه پایدار و اداره‌کل تدوین قوانین و امور شوراها برگزار شد. 

کد خبر 580807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha