مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: ۱۲ اثر ناملموس فرهنگی این استان شامل غذاها و آیین‌ها در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

شله ماهی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدحسین ارسطوزاده افزود: این آثار شامل مهارت پخت غذای بومی محلی از جمله قلیه‌ماهی و للک بوشهری، مشتک اناری، مَجَک، شله موینی، پتی‌چغندر بوشهری و حشینه هستند که در فهرست آثار ملی ثبت شده ‌است.

وی بیان کرد: مراسم طلبون کردن جزیره خارگ، دووت خارگی، آیین درمانی حصار مریم، نظربند (گز کردن پارچه)، رقص میت عروسی خارگ و جشن حنا ترکنون (حنابندان خارگ) نیز از جمله آیین‌های بومی محلی است که به‌تازگی در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. مستندنگاری این آثار شامل تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای، فیلم، عکس و تهیه گزارش مکتوب از افراد محلی مطلع انجام گرفته است.

ارسطوزاده هدف از ثبت این آثار را حفظ و حراست از آیین گذشتگان و نیاکان برای انتقال به نسل آینده عنوان کرد و گفت: ثبت این آثار فرهنگی زمینه حفاظت قانونی از فرهنگ و رسوم بوشهری را فراهم می‌کند.

تاکنون ۴۱۰  اثر فرهنگی و طبیعی استان بوشهر شامل ۸۱ اثر ناملموس، ۳۱۳ اثر نامنقول، ۹ اثر منقول و ۷ اثر طبیعی در این استان به ثبت ملی رسیده ‌است.

کد خبر 580733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha