مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران گفت: به اندازه‌ یک ماه مصرف کشور انسولین داریم اما باید به اندازه‌ ۳ ماه ذخیره داشته باشیم.

انسولین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران گفت: شرایط متغیر است و قیمت ارز هم مدام تغییر می‌کند. شرکت‌ها هم در نبود ارز نمی‌توانند ذخیره‌ای داشته باشند. در صورتی که اگر مشکلات ارزی نداشتیم، خیلی راحت می‌توانستیم ذخیره انسولین را بیشتر کنیم.

محمدی گفت: امیدواریم با همت بانک مرکزی و تغییراتی که در آمریکا به وجود آمده، این مشکل رفع شود. اینکه دولت آمریکا حوزه بهداشت و درمان را هم شامل تحریم‌ها محسوب کرده، کاری غیراخلاقی است.

مثل قبل نیست که فقط یک مدل انسولین داشته باشیم

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران در ادامه با اشاره به برخی کلیپ‌های منتشرشده‌ مبنی بر حضور بیماران دیابتی جلوی درِ داروخانه‌ها به دلیل کمبود انسولین اظهار کرد: باید به این نکته توجه کرد که زمانی کمبود را ملاک قرار می‌دهیم که هیچ کجای کشور آن دارو را پیدا نکرده باشیم. در رابطه با انسولین هم باید بگویم که ما انسولین‌های متنوع در کشور داریم و شرایط مثل قبل نیست که فقط یک مدل انسولین داشته باشیم. انسولین‌های ویالی و قلمی متنوعی در کشور داریم و در کمیسیون‌هایی که امسال داشتیم، رای دادیم تا تولید انسولین‌های قلمی هم داشته باشیم.

محمدی گفت: البته تا زمانی که این تولید به نتیجه برسد، زمان‌بر خواهد بود، ولی خوشبین هستیم تا تولید داخل را چندبرابر کنیم. الان تولید داخل مربوط به یک شرکت است و شرکت دیگری هم کار مونتاژ را انجام می‌دهد که امیدواریم تعداد تولیدکنندگان داخلی تا سال آینده به ۴ تا ۵ شرکت برسد. 

بعضی بیماران دیابتی برندهای خاصی مصرف می‌کنند

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران در ادامه بیان کرد: بعضی از هموطنان مبتلا به دیابت برندهای خاصی از انسولین را مصرف می‌کنند. وقتی آن برندها را پیدا نمی‌کنند، می‌گویند کمبود وجود دارد. در صورتی که این ملاک ما نیست. ما می‌گوییم انسولین موجود است. چون ملاک ما مولکول انسولین است که برای قلم‌های انسولین هم سبد مستقلی گذاشته‌ایم که اگر ویال انسولین موجود بود، قلم انسولین هم باید موجود باشد که این قلم‌ها را با مدل‌های مختلف در بازار توزیع کرده‌ایم.

وی گفت: البته در نظر داشته باشید که ممکن است همکار پزشک ما برند خاصی را تجویز کند که در آن منطقه جغرافیایی و بازار موجود نباشد. بنابراین چنین مساله‌ایی را بیمار کمبود تلقی می‌کند، افراد اگر سامانه‌ تیتک را روی گوشی نصب کنند، اسم هر انسولینی را که در آن بنویسند، مشخصاتش به طور کامل اعلام می‌شود که چه داروخانه‌هایی آن را دارد.

محمدی تاکید کرد: امیدواریم با این انسولین‌هایی که به سمت تولید آن می‌رویم مشکلات ما حل شود و انسولین در سیستم دارویی چیز خاصی نیست و امیدوارم که مشکلات حل شود.

این مسئول افزود: مصرف انسولین ویالی در کشور روزبه‌روز دارد کم‌تر می‌شود و خیلی‌ها دیگر از آن مصرف نمی‌کنند و به سمت مصرف انسولین‌های قلمی رو آورده‌اند.

مصرف انسولین در کشور بالا رفته است

محمدی با اشاره به قاچاق انسولین در کشور اظهار کرد: مصرف انسولین در کشور ما خیلی بالا رفته است و در کنار آن قیمتش در کشور ما نسبت به منطقه‌ خیلی پایین است. انسولین در کشور همسایه شاید حدود ۲۵۰ هزار تومان باشد که در کشور ما بدون پوشش بیمه ۳۰ هزار تومان و با پوشش بیمه ۳ هزار تومان است. این موضوع وسوسه ایجاد می‌کند تا خیلی از افراد این دارو را به خارج از کشور قاچاق کنند. این ماجرا کم است، ولی به هر حال وجود دارد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در مورد افزایش مصرف انسولین کشور هم گفت: مصرف انسولین در کشور بالا رفته است. چون ابزار تشخیص دیابت در کشور زیاد شده و روز به روز دیابتی‌ها بیشتر می‌شوند. در واقع انقلابی در مصرف انسولین به وجود آمده است. چون در میزان تولید و واردات ما این هجوم مصرف وجود نداشت. الان کمبودی در کشور نداریم و ممکن است در مقطعی در بعضی مناطق جغرافیایی انسولین با برندهایی تمام شود که این موضوع از طرف دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌شود و ما سهمیه‌ها را جابجا می‌کنیم.

کد خبر 580691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha