دستگاه نمونه‌گیر کرونا از ته حلق به دو روش Oropharyngeal و Nasopharyngeal به همت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان برای نخستین بار در ایران ساخته شد و می‌تواند به دو روش افراد مشکوک به کووید-۱۹ را از راه دور نمونه‌گیری کند.

اختراع

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بازوی رباتیک هوشمند نمونه گیر کووید ۱۹ با کاهش ارتباط مستقیم و کاهش احتمال انتقال بیماری باعث می‌شود که بسیاری از کادر درمانی بیمار نشوند.

ساخت این دستگاه از خرداد ۹۹ با ثبت طرح در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان آغاز شد و در آذرماه سال جاری به پایان رسید. این دستگاه در دو هفته قبل در سفر وزیر صمت به رفسنجان رونمایی شد.

این دستگاه توسط دکتر سیدحمید سیدباقری، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری رفسنجان، علی نخعی، دانشجوی پرستاری و محمدطه اکبری، دانشجوی پزشکی رفسنجان در شرکت بوتیا شریف گستر ساخته شده است.

علی نخعی سرموری از سازندگان این دستگاه  در مورد مزایای این اختراع اظهار کرد: با استفاده از این دستگاه مصرف تجهیزات حفاظتی که افراد نمونه گیر برای جلوگیری از انتقال بیماری استفاده می‌کنند، کاهش می‌یابد، همچنین کم کردن استرس کاری افراد نمونه گیر که باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی این افراد و احتمال ابتلای کمتر ایشان می‌شود.

وی افزود: این پیشگیری و عدم ابتلای کادر درمان و هچنین کاهش مرگ و میر پرستاران زبده نمونه گیر باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. ساعت کاری از دست رفته پرسنل حاضر در استعلاجی یا هزینه دیه افراد فوت شده میزان صرفه جویی اصلی مادی و معنوی آن است.

نخعی به نحوه کار با این دستگاه اشاره و بیان کرد: دو روش برای هدایت این دستگاه وجود دارد، یکی اینکه به کمک جوی استیک که در این روش حرکت دستگاه به کمک اپراتور تنظیم می‌شود و دیگر اینکه به کمک برنامه‌ای که برای آن می‌توانیم تعریف کنیم که مختصات را برای دستگاه تعریف کنیم و سپس دستگاه به آن نقاط تعریف شده می‌رود.

این مخترع بازوی رباتیک هوشمند نمونه گیر کرونا یادآور شد: معمولا برای عمل نمونه گیری از هر دو روش استفاده می‌کنیم به طوری که مراحل ابتدایی که شامل حرکت برداشتن سواپ و قرار گیری سواپ در جلوی صورت فرد مشکوک را برنامه از قبل تعریف شده َانجام می‌دهد و مراحل بعدی نمونه گیری را اپراتور به کمک جوی استیک کنترل می‌کند.

نخعی بیان کرد: از فواید دستگاه نمونه گیر می‌توان به کاهش مواجهه و در نتیجه کاهش احتمال انتقال بیماری به کادر درمان و همچنین افزایش دقت در فرایند نمونه گیری اشاره کرد.

وی در خصوص تولید انبوه این دستگاه و استقبال از آن توسط مراکز درمانی خاطرنشان کرد: تاکنون چند بیمارستان مرجع بیماری کرونا در سراسر کشور، چند مرکز بهداشت وزارت بهداشت برای غربالگری افراد مشکوک و چندین آزمایشگاه خصوصی در نقاط مختلف کشور برای خرید این دستگاه مذاکره کرده‌اند اما برای انعقاد قرارداد با این مراکز باید مجوزهای لازم را از سوی سازمان غذا و دارو اخذ کنیم که درخواست داده‌ایم و کمی زمان بر است.

کد خبر 580613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha