محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتشار یادداشتی در نشریه آمریکایی فارن افرز از اراده ایران برای بازگشت به تعهدهای برجامی خبر داد و در عین حال اعلام کرد تهران هیچ مذاکره و درخواست ورای توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد.

يادداشت ظريف در فارن افرز

به گزارش همشهری آنلاین، ظریف در این یادداشت مفصل با یادآوری خروج یکجانبه دانلد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی به دولت جو بایدن توصیه کرد به برجام بازگردد تا تهران هم فعالیت‌های هسته‌ای خود را که تازه آغاز کرده است تعلیق کند. وزیر امور خارجه نوشت: «رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند با کنار گذاشتن سیاست شکست‌خورده ترامپ در فشار حداکثری راهی تازه در پیش بگیرد و به برجام برگردد اما اگر واشنگتن بر گرفتن امتیازهای بیشتر پافشاری کند، این فرصت از دست می‌رود.»

یادداشت وزیر امور خارجه ایران در حالی امروز در نشریه آمریکایی فارن افرز منتشر شد که او یکی دو روز پیش از میانجگیری قطر بین ایران و کشورهای عرب منطقه استقبال کرده بود. روز گذشته وزیر امور خارجه عربستان از مذاکره با دولت جو بایدن درباره بازگشت آمریکا به برجام گفت و وزیر امور خارجه امارات هم در دیدار با همتای فرانسوی به بحث توافق هسته‌ای ایران ورود کرد.

وزیر امور خارجه ایران دو روز پیش در صفحه شخصی خود در توییتر از پیشنهاد همتای قطری برای میانجیگری میان ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس استقبال کرد و نوشت: «ایران از دعوت برادرم محمد بن عبدالرحمن وزیر خارجه قطر برای گفتگوی فراگیر در منطقه استقبال می‌کند. همانگونه که همواره تاکید کرده‌ایم راه حل چالش‌های ما در همکاری برای تشکیل مشترک منطقه‌ای قوی قرار دارد: صلح‌آمیز، باثبات، شکوفا و عاری از هژمونی جهانی و منطقه‌ای.»

از سوی دیگر، وزیر خارجه عربستان سعودی که در زمان قدرت گرفتن دانلد ترامپ در آمریکا از سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران پشتیبانی می‌کرد، کوشید همان روند را در دوره جو بایدن هم پیش بگیرد. فیصل بن فرحان آل سعود در واکنش به احتمال بازگشتن دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای با تهران به تلویزیون العربیه گفت: «ما با آمریکا درباره برجام مذاکره خواهیم کرد تا پایه‌های قوی داشته باشد. کشورهای اروپایی می‌دانند که توافق پیشین کاستی‌هایی داشت.»

او با ادعای اینکه ضعف‌های توافق پیشین ناشی از همکاری نکردن با کشورهای منطقه بوده است، افزود: «ایران باید رویکردهای خود را دگرگون کند و روی رفاه مردم متمرکز شود. دست‌های ما برای صلح سوی ایران دراز است اما این کشور به توافق‌ها و تعهدهایش پای‌بند نیست.» فیصل بن فرحان در حالی خواستار حضور پررنگ خود در دوره تازه مذاکره آمریکا با ایران شده که تهران بارها اعلام کرده است مبنای همکاری‌هایش با غرب همان توافق هسته‌ای موسوم به برجام است.

همزمان، وزیر امور خارجه فرانسه برای دومین بار از ایران خواست در کمترین زمان به برجام بازگردد. ژان-ایو لودریان این سخنان را در دیدار با همتای اماراتی خود در پاریس بر زبان آورد و گفت: «ایران باید از زیر پا گذاشتن تعهدهای هسته‌ای ذیل برجام دست بردارد و به ثبات و آرامش منطقه احترام بگذارد.» لودریان در دیدار با شیخ عبدالله بن زاید مدعی پیش کشیدن برنامه‌های موشکی و حضور منطقه‌ای ایران در مذاکره بعدی برای تامین امنیت کشورهای عرب حوزه منطقه خلیج فارس شد.

کد خبر 580573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha